Gå til innhold

Xbox 360 Versus PlayStation 3 Graphics Comparison


anolop

Anbefalte innlegg

PS3:

The RSX is pretty much a 7800GTX class GPU in some cases its worse in some

cases better, nothing that is really new. Now the same can’t be said about the 360’s GPU at all.

X360:

This GPU here inside the Xbox 360 is literally an early ATI R600, which when released by ATI for the pc will be a Directx 10 GPU. Xenos in a lot of areas manages to meet many of the requirements that would qualify it as a Directx 10 GPU

For de som vil lese alt, kopier den siden jeg quotet fra!

Avgjør vel ganske så godt diskusjonen om hvem av konsollene med kraftigst GPU... men ikke i mer enn 5-10 minutter :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men åssen har det seg da at bare 20% av kraften    (gpu) er utnyttet

7585448[/snapback]

Fordi det tar lang tid før de klarer å lage spill som bruker all kraften til ps3. Dette har jo vært diskutert før, og der sier de det kan ta opp til 4 år før den fulle kraften er utnyttet.

 

Men jeg tror både ps3 og 360 kommer til å ha veldig bra grafikk i 2008. Så gled dere :D

Lenke til kommentar
vel vel da får ps3 ræva graffik og jeg har wasta  5500kr      jaja    ..    hvis det er det folk vil frem til ...      men åssen har det seg da at bare 20% av kraften    (gpu) er utnyttet

7585448[/snapback]

Tenker du på EA-utsagnet om at de bare hadde klart å utnytte 20% av kraften til PS3? Vel, jeg ville tatt det med en stor klype salt. Det tallet er plukket ut av løse luften, og EA-spill er notoriske på å ikke utnytte kraften i en konsoll...

 

Personlig tror jeg det har mer med å gjøre at EA ser på alt de tror PS3 skal kunne klare, og sammenligner det mot den elendige jobben de har gjort med å konvertere spill til PS3 så langt. Det sier egentlig mer om EA sitt potensiale som spillutvikler enn det sier noe om potensialet til PS3. Jeg tror vi kommer til å få fantastiske spill til PS3, og jeg er overbevist om at det ikke vil være EA som lager dem.

 

Og hvorvidt du har wasta 5500kr som du sier... Det er nå en ren subjektiv vurdering. Er du fortsatt fornøyd et halvt år etter at du har fått PS3-en i hus, er det neppe wasta. Og en ting er sikkert, PS3 får ikke "ræva graffik". Men jeg tror heller ikke grafikken PS3 kommer til å banke snørra av X360 om et par år.

Lenke til kommentar
hva med det jeg skrev da hvis ps3 ræva grafikk prosessor forhold til 360    da er jo hele meningen med at den skulle være bedre borte

7585503[/snapback]

Hø? Når ble det et stort poeng at den skulle være bedre enn X360? Er det PS3 sitt eneste eksistensgrunnlag? Er det det man skal basere PS3-kjøpet sitt på; at den er bedre enn X360?

 

Som sagt tusen ganger her på forumet allerede: Det er spillene som teller. Kjøp den konsollen eller konsollene som har de spillene du har lyst til å spille.

Lenke til kommentar

Altså fram og tilbake, fram og tilbake.

 

Men når man ser sammenligning er 360 best til dags dato.

 

Også den evige diskusjonen er at PS3 spillene trenger mer tid og 360 er i andre genrasjon allerede. Men nå shippa jo Sony ut devkits juni/juli 05 og MS litt før tror jeg. Så må folk også huska at PS3 ble jo litt utsatt da. Så de har hatt tid på seg til å gjøre det bedre.

Lenke til kommentar
vel vel da får ps3 ræva graffik og jeg har wasta  5500kr

 

Ingen sier at PS3 vil få ræva grafikk... PS3 har dessuten større potensiale til bedre fysikkmotor, AI etc. pga. bedre CPU, men Xbox360 vil til syvende og sist varte opp med mer detaljrik og virkelighetstro grafikk nettopp pga. at GPUen er endel bedre en den i PS3.

Lenke til kommentar
vel vel da får ps3 ræva graffik og jeg har wasta  5500kr

 

Ingen sier at PS3 vil få ræva grafikk... PS3 har dessuten større potensiale til bedre fysikkmotor, AI etc. pga. bedre CPU, men Xbox360 vil til syvende og sist varte opp med mer detaljrik og virkelighetstro grafikk nettopp pga. at GPUen er endel bedre en den i PS3.

7585857[/snapback]

Det der er litt feil.

 

Ps3 har ikke bare bedre potensiale til fysikk, AI, etc, etc, men mest av alt har det bedre potensiale til å proseduralt("tilfeldig") generere elementer, som f.eks teksturer, landskap, modeller, effekter, fysikk, etc, etc.

 

Når disse elementene generes av CPU og dermed ikke bare lagres i minnet som vanlig, så betyr det mindre arbeid for GPU. Dermed kan Ps3 få langt bedre og mer virkelighetstro grafikk enn Xbox360 selvom den har dårligere GPU. Ved å bruke en blanding av genererte elementer og designede elementer vil Ps3 kunne vise en variasjon og detaljrikdom langt utover det Xbox360 kan.

 

Men dette vil ta noen år før utviklere begynner å få dreisen på, og det vil kreve gode Ps3salg slik at utgivere velger å satse sterkt på Ps3.

 

Og til slutt... Så kan det hende at det ikke vil spille noen rolle. For grafikken på Xbox360 er allerede så god at det vil være veldig vanskelig for folk flest å se noen som helst forskjell enn hvor mye bedre Ps3 blir. Det eneste folk vil legge merke til er nok at etterhvert vil Ps3grafikk føles mer "naturlig" ut, uten at de helt kan putte fingeren på hva forskjellen egentlig er.

Lenke til kommentar

Fanboy : sjekk GT HD vs. Forza 2 screens, så kan du vel glede deg igjen..

Forresten.. bare sjekk GT HD vs. hvilket som helst bilspill på 360, så ser du at GT HD feier gulvet med det :p

 

Altfor mye snill mot xbox tull her. PS3 sine spill er 1st vs. 3rd gen.

 

Når xbox 360 kom, så spillene omtrent ut som xbox.. flere av spillene så omtrent ut som på xbox (1).

 

og ikke hør på gpu tull. Hva har det å si.. det er en komponent av mange inni konsollen.

 

Vi bør ikke klage.. launch spillene på ps3 ser ut som på 360, i stedet for ps2.

 

Jeg vil si det er en god start.

Endret av tidus2k4
Lenke til kommentar
Ps3 har ikke bare bedre potensiale til fysikk, AI, etc, etc, men mest av alt har det bedre  potensiale til å proseduralt("tilfeldig") generere elementer, som f.eks teksturer, landskap, modeller, effekter, fysikk, etc, etc. 

7585920[/snapback]

Det er ingenting tilfeldig med proseduralt genererte elementer utenom den grad av tilfeldighet utvikleren selv legger i det ved valg av tilfeldige parametre. Det samme kan forøvrig sies om andre metoder. Når det er sagt, så ja, dette er et spennende potensiale, men også et enormt potensiale for å gjøre alt veldig galt. Proseduralt genererte landskap, for eksempel, med tilfeldige parametre kan kanskje sørge for at spillene er forskjellig fra gang til gang, men samtidig er det av begrenset nytte i spill som er litt mer omfattende enn typiske arkadespill.

 

I de fleste spill er man ute etter å gi spilleren utfordringer, og man kan blant annet bruke høydeforskjeller i terrenget til å skape slike utfordringer. Det blir mye vanskeligere, om ikke umulig, hvis man bruker proseduralt genererte landskap. Sorry, men dette er ikke den hellige spillgral. Det kan gi en del morsomme og kanskje mer naturtro effekter, men det samme kan man få uten bruk av slike metoder også.

 

Forøvrig, Cell har ikke bedre potensiale til AI. AI baserer seg kraftig på branching, og der er Xenon overlegen Cell.

 

Når disse elementene generes av CPU og dermed ikke bare lagres i minnet som vanlig, så betyr det mindre arbeid for GPU. Dermed kan Ps3 få langt bedre og mer virkelighetstro grafikk enn Xbox360 selvom den har dårligere GPU. Ved å bruke en blanding av genererte elementer og designede elementer vil Ps3 kunne vise en variasjon og detaljrikdom langt utover det Xbox360 kan.

7585920[/snapback]

GPU har kun én oppgave i et spill. Generere det du ser på skjermen utifra data mottatt av CPU. CPU sin oppgave er tradisjonelt å håndtere spillogikken. Hva som skal skje i neste frame, basert på hva bruker gjør med kontrolleren, hva objektene i spillet holder på med (AI og/eller scripting), spillets fysikk, etc. Problemet blir da at hvis du setter av CPU-tid til proseduralt genererte elementer (som er nokså kostbart), så blir det mindre CPU-tid igjen til å håndtere andre ting. Ting jeg kanskje synes er viktigere enn eye-candy av den typen. Som f.eks. fysikk, AI og framerate.

 

Så kan da kanskje PS3 få mer virkelighetstro grafikk på tross av at X360 sin GPU er bittelitt smartere (ikke kraftigere, men smartere). Når det nødvendigvis vil gå på bekostning av andre ting jeg synes er viktigere, så er ikke jeg overbevist om at det er en god ting hvis det er slik grafikken skal bli bedre. Og du får ikke mer detaljrikdom ved å bruke slike metoder, det er den grafiske artistens kreativitet og fantasi som gjelder. Mer variasjon, absolutt, men "langt utover" det X360 kan klare? Akkurat det tviler jeg på.

 

Men dette vil ta noen år før utviklere begynner å få dreisen på, og det vil kreve gode Ps3salg slik at utgivere velger å satse sterkt på Ps3.

7585920[/snapback]

Forhåpentligvis vil vi komme dit hen at ekslusive PS3-spill vil være riktig så kreative i bruken av Cell og RSX og kan gi oss spektakulære opplevelser. Men jeg ser ikke at X360 sine ekslusive spill vil bli etterlatt på noen måte. PS3 og X360 vil være sterke på hver sine ting, og virkelig gode spillutviklere vil lære seg å dra det beste utav dem.

 

Og til slutt... Så kan det hende at det ikke vil spille noen rolle. For grafikken på Xbox360 er allerede så god at det vil være veldig vanskelig for folk flest å se noen som helst forskjell enn hvor mye bedre Ps3 blir. Det eneste folk vil legge merke til er nok at etterhvert vil Ps3grafikk føles mer "naturlig" ut, uten at de helt kan putte fingeren på hva forskjellen egentlig er.

7585920[/snapback]

Og jeg tror at man kan få den samme følelsen med X360. Kanskje ikke at grafikken føles mer "naturlig", men andre ting. Som AI: "Man kan ikke helt sette fingeren på det, men det er noe med fiendene, de føles mer naturlig." ;)

Lenke til kommentar
Altfor mye snill mot xbox tull her. PS3 sine spill er 1st vs. 3rd gen.

Jaja hvilket spill er du har spilt som er 3gen til 360 da? Og launh spillene til xbox ble jo satt opp mot ps2 var det galt da?

 

Når xbox 360 kom, så spillene omtrent ut som xbox.. flere av spillene så omtrent ut som på xbox (1).

 

Den der kan du spise opp. Jeg så fint forskjell, men de hadde sine dårlige akkurat som PS3. Men PS3 utviklerene fikk jo et halvt år ekstra på seg da siden maskinen ble utsatt.

 

og ikke hør på gpu tull. Hva har det å si.. det er en komponent av mange inni konsollen.

 

Jeg vet ikke jeg vel eller...

 

Jeg vil si det er en god start.

 

Nåja kan vel diskuteres opp og ned bort og fram det der.

 

Men hvem bryr seg om sånt nå uansett. Det er bare noen få som har hatt muligheten av å spille den her og ytterst få som har den. Det som kommer til å bli avgjørende er spillene som kommer i 2007. Så har man jo neste års julesalg. Da har man 2godt etablert maskiner og det er da kan man man sammenlignde spill så mye man vil. Og til dere som hyler sånn om første og andre gen. osv. Man kan ikke si noe om det i 2007. Isåfall er det jo feil å sammenligne xbox1 og ps2 spill og da? Siden xbox kom senere en ps2.

 

En konsoll er ikke bedre en de spillene som er på den _NÅ_.

Lenke til kommentar

"Tilfeldig" var bare brukt som et ett ords forsklaring på "proseduralt". Jeg vet at ordet innebærer langt langt mer enn det. Men i bunn og grunn er det "tilfeldig" det er snakk om, siden utviklerne setter parametere, ikke maler ett tekstur, f.eks.

 

Og nei, det vil ikke bety at brettene vil være forskjellig gang til gang, med mindre utviklerne ønsker dette.

 

Og ja, Cell er ikke i seg selv bedre til AI, men den skal være bedre til å generere mange elementer på en gang, på en helhetlig måte, slik at man få elementene til å spille med hverandre i langt større grad enn på andre maskiner. Dette vil også hjelpe AIen.

 

Og med "langt utover" så mener jeg det på samme måte som Xbox Vs. Ps2. Xbox hadde kapasitet "langt utover" Ps2, men i bunn og grunn spillte det ingen rolle siden Ps2 fikk de virkelig store kunstneriske mesterverkene som Shadow of the Colossus, God of War, MGS3, og Okami. Denne generasjonen kommer forskjellene til å være enda mindre synlige(Siden grafikken er blitt altfor god), men forskjellen kommer likevel til å være der. Hvilken konsoll som lager de peneste spillene kommer til å henge på hvilken konsoll som selger mest og får mest støtte, ikke hvilken som har den beste teknologien. Men hvis man ser på KUN det teknologiske potensialet, så slår Ps3 alle.

 

Men som sagt, det betyr likevel ikke at Ps3 kommer til å få de vakreste tittelene. Det vil den kun få dersom utgiverne støtter den nok til at utviklerne kan få brukt den ordentlig.

 

Xbox360 kommer nok til å ha et grafisk høyere gjennomsnitt enn Ps3 i noen år, siden den er enklere å programmere for(Kudos til MS), men hvis Ps3 blir så populær som Ps2 var så kommer dette til å forandre seg fort nok. Og uansett så vil nok ett knippe med ekslusive titler greie å vise forskjellen etterhvert, men om det er nok gjenstår å se.

 

(Personlig så tror jeg at Wii kommer til å selge langt mer enn noen av dem, så da er det jo en fare for at begge vil bli underutnyttet, og i så tilfelle vil Xbox360 "vinne" på grafikken siden den er mye enklere å handskes med).

Lenke til kommentar
Fanboy : sjekk GT HD vs. Forza 2 screens, så kan du vel glede deg igjen..

Forresten.. bare sjekk GT HD vs. hvilket som helst bilspill på 360, så ser du at GT HD feier gulvet med det :p

7585990[/snapback]

Da tror jeg noen bør pusse brillene sine. GT HD ser veldig bra ut, men det gjør da også Forza 2. Personlig mener jeg Forza 2 er hakket mer detaljert enn GT HD grafisk sett, men det er nå bare mine øyne.

 

Altfor mye snill mot xbox tull her. PS3 sine spill er 1st vs. 3rd gen.

7585990[/snapback]

Skal vi være slemme med xboxen da? Og man må da kunne sammenligne PS3 og X360-spill, uansett generasjon. Det er tross alt hva som er tilgjengelig i dag man må sammenligne, ikke hva som er potensielt tilgjengelig om to år.

 

Når xbox 360 kom, så spillene omtrent ut som xbox.. flere av spillene så omtrent ut som på xbox (1).

7585990[/snapback]

Sorry, der er du nok helt på jordet. Launch-spillene til X360 så bedre ut på min SD-TV til og med enn det Xbox-spillene gjorde.

 

og ikke hør på gpu tull. Hva har det å si.. det er en komponent av mange inni konsollen.

7585990[/snapback]

Nei, hva kan det ha å si... Da kan vi jo bare ta ut GPU-en da, så kan du jo se hvor heftig grafikk du får. I dine øyne klarer vel Cell alene å feie gulvet med X360.

 

Vi bør ikke klage.. launch spillene på ps3 ser ut som på 360, i stedet for ps2.

 

Jeg vil si det er en god start.

7585990[/snapback]

Hvis det er kriteriet ditt så har du all grunn til å være fornøyd. Kjør på. ;)

Lenke til kommentar

Niskivara, jeg skjønner hvor du vil hen i forhold til prosedurale metoder, og jeg er til en viss grad enig; riktig utnyttet kan det bli heftig.

 

At Cell er bedre til å generere mange elementer på en gang på en helhetlig måte... tja... det kan nok være, men at dette automatisk gir en gevinst i å få elementene til å spille med hverandre og at det hjelper AI; den er jeg ikke umiddelbart med på. Når elementene er generert, så er de nettopp det, elementer som deler en rekke fellestrekk. Dette kan nok bidra til at det er lettere å behandle disse elementene som en gruppe, men hvis man tenker på fiende-AI hvor et par stykker skyter "suppressing" ild mot deg, mens et par andre forsøker å flanke deg, så ser jeg ikke at Cells evne til å generere mange elementer på en gang skal gi noen gevinst. I den grad Cell faktisk er så mye bedre til dette.

 

Og slår PS3 X360 på teknologisk potensiale, så er det ikke store forskjellene vi snakker om. og neppe noe man vil merke i særlig grad (når det gjelder spillytelse). Ellers er jeg generelt enig i konklusjonene dine. :)

Lenke til kommentar
Fanboy : sjekk GT HD vs. Forza 2 screens, så kan du vel glede deg igjen..

Forresten.. bare sjekk GT HD vs. hvilket som helst bilspill på 360, så ser du at GT HD feier gulvet med det tongue.gif

*

 

 

Da tror jeg noen bør pusse brillene sine. GT HD ser veldig bra ut, men det gjør da også Forza 2. Personlig mener jeg Forza 2 er hakket mer detaljert enn GT HD grafisk sett, men det er nå bare mine øyne.

 

Se posten over og Puss i vei :p

 

 

Skal vi være slemme med xboxen da? Og man må da kunne sammenligne PS3 og X360-spill, uansett generasjon. Det er tross alt hva som er tilgjengelig i dag man må sammenligne, ikke hva som er potensielt tilgjengelig om to år.

 

Helt totalt uenig. Jeg ville ikke brukt 3000kr på en 360 fordi den ser bedre ut i dag, om den er laber om 2 i år i forhold til motstanden. Da ville jeg heller ventet og avsett.

 

Noen 360 spill ser fantastiske ut (gears of war). Men de fleste spillene som er på 360 nå er ca. like, men ser kanskje litt bedre ut på 360.

 

Sammenliknes EA titler f.eks.. så er 360 bedre, men EA nevner at de kun har utnyttet 20% av ps3's power. Nå skal det riktignok sies at EA er EA, men selv de bør kunne benytte seg av mer i fremtiden.

 

 

Når xbox 360 kom, så spillene omtrent ut som xbox.. flere av spillene så omtrent ut som på xbox (1).

*

 

Sorry, der er du nok helt på jordet. Launch-spillene til X360 så bedre ut på min SD-TV til og med enn det Xbox-spillene gjorde.

 

Kommer veldig ann på hvilke spill du ser på.. mange av de kan sammenliknes.

 

Det er tredje generasjons xbox 360 spill vs. launch spill med mye feil, enkle løsninger og generelt stress for å få spillene i butikken tidligst mulig fordi de vil selge bra da.

 

At utviklerne har hatt 1/2 år mer på seg er greit nok, men launch er launch. Xbox hadde mer enn 1/2 år på seg sist og launch spillene var ikke imponerende da heller.

 

 

Jeg har faktisk vurdert mulighetene ved å kjøpe en 360, den har etterhvert fått noen godspill. Selv om gears of war er det eneste jeg ser som spennende. (ikke grunn nok). Men tviler på mange av disse xbox elskerne her har vurder det samme andre veien, rett og slett fordi de hater sony

Endret av tidus2k4
Lenke til kommentar
Niskivara, jeg skjønner hvor du vil hen i forhold til prosedurale metoder, og jeg er til en viss grad enig; riktig utnyttet kan det bli heftig.

 

At Cell er bedre til å generere mange elementer på en gang på en helhetlig måte... tja... det kan nok være, men at dette automatisk gir en gevinst i å få elementene til å spille med hverandre og at det hjelper AI; den er jeg ikke umiddelbart med på. Når elementene er generert, så er de nettopp det, elementer som deler en rekke fellestrekk. Dette kan nok bidra til at det er lettere å behandle disse elementene som en gruppe, men hvis man tenker på fiende-AI hvor et par stykker skyter "suppressing" ild mot deg, mens et par andre forsøker å flanke deg, så ser jeg ikke at Cells evne til å generere mange elementer på en gang skal gi noen gevinst. I den grad Cell faktisk er så mye bedre til dette.

 

Og slår PS3 X360 på teknologisk potensiale, så er det ikke store forskjellene vi snakker om. og neppe noe man vil merke i særlig grad (når det gjelder spillytelse). Ellers er jeg generelt enig i konklusjonene dine. :)

7586358[/snapback]

Når det gjelder AI er det vel det at den kan generere utallige AIenheter, og at disse kan respondere til fysikk, grafikk, og gameplay elementer uten å måtte kastes fram og tilbake mellom GPU og CPU. Nå holder jeg meg til det jeg har lest av uttalelser fra ekslusive utviklere på begge konsoller, siden jeg ikke har nok kunnskap selv å si noe om selve hardwaret. Men det er det ytterst få som har, også blant utviklere. Så derfor tar jeg heller og sammenligner utviklernes hype, og utifra det så virker det som at Ps3 har overtaket rent teknologisk, men at Xbox360 er utrlogi mye lettere å utnytte(Selvom den på ingen måte er lett i forhold til forrige generasjon).

 

Og jeg tror at forskjellene kommer til å bli "store" nok, men du har helt rett i at man ikke kommer til å merke det i noen særlig grad. Akkurat som en jeg kjenner som syntes Doom 3 var det peneste spillet på Xbox360.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...