Gå til innhold

Forslag til eksterneharddisker...

kalli

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har da noen penger nå som jeg har tenkt til å bruke på en ekstern harddisk...

Men jeg har null peiling på eksterneharddisker så jeg tenkte å spørre om hjelp her...

Vet ikke om jeg poster denne posten på riktig sted, så hvis det er feil er det bare å flytte den...

Ja, jeg skal ha en eksternharddisk... Som sagt har jeg ingen peiling på hva som er raskt, har mest lagring og hva som er bra også videre... det eneste jeg vet er at jeg ikke vil bruke mer enn 1500kr, jeg vil ha en som ser litt kul ut og har mest mulig lagringsplass for prisen.

Er det noen som har noen gode forslag?

Bør jeg bruke mer penger på det? Eller trenger jeg kanskje ikke bruke så mye penger i det hele tatt?

Jeg trenger ikke 800GB liksom, så bare det er det meste jeg kan få for prisen er det greit...

Btw, den skal brukes til en laptop hvis det har noe å si...

Håper på svar! Post gjerne linker til butikkene som selger de også!

På forhånd takk for svar!

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mine ser ut som de på venstre siden der... Likner i hvertfall... Men hvorfor må du vite det?

7575674[/snapback]

Noen eksterne disker har firewire, noen har usb og noen har begge deler. Hadde vært litt synd hvis du kjøpte en du ikke kunne bruke eller hva?

Ellers har jeg denne disken: Western Digital My Book Essential Edition 320 GB

og er godt fornøyd med den. https://prisguiden.no/product.php?productId=42607

Endret av HGA
Lenke til kommentar
Hørtes innviklet ut...

Er Sata raskere eller noe?

7585914[/snapback]

På alle moderne harddisker vil USB/Firewire (400/1394a) være en flaskehals, i motsetning til SATA/eSATA.

Hvorvidt du vil betale for ekstrautstyr for å få den ekstra farten må du avgjøre selv. Det er neppe noe du kommer til å merke stort til med mindre du skal overføre flere GB med data om gangen.

Et annet aspekt er at en SATA-løsning trolig er mindre utsatt for korrupsjon av diskens filsystem, iallfall ved bruk under Windows. Bare se hvor mange poster som har dukket opp her på forumet, hvor brukere melder om slike feil som er relatert til bruk av ekstern disk med USB/FW-grensesnitt. Dette har jeg merket meg og tatt i betraktning, og har selv gått til innkjøp av en eSATA-løsning, selv om jeg strengt tatt ikke trenger den ekstra farten.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Ikke noe Sata altså? Skal bare bruke den til å ha filmer, spill og musikk på den...

7596786[/snapback]

Bare og bare. Hvis du skal overføre mange store filer, som det høres ut som her, så vil du tjene på å ha sata. I tillegg kan det være en investering i et mer stabilt system som jeg allerede har nevnt.

F.eks

Denne + Denne

Evt

Denne + Dette + Denne (følger med i den andre løsningen)

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikke disse Sata greiene helt... Er Sata ett kort som jeg må skru opp laptop'en får å sette inn? Og så setter jeg en ledning derfra til en eksternharddisk, og så går det fortere og overføre filer?

Og de store greiene du linka til KAS, hva var det? Eksternharddisk for Sata? Eller er det det som er Sata eller eSata?

Er litt forvirra her. Setter stor pris på hjelp!

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...