Christian_ Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Hei! Pappa fikk ny datamaskin til jul og jeg fikk derfor lov til å prøve ut Ubuntu på den gamle datamaskinen. Den har en Intel pentium III prosessor, og kun 128mb minne. Jeg regnet med at det skulle gå greit, men: Jeg prøvde først Ubuntu 6.10 CD-en. Her kommer jeg inn på skrivebordet etter å ha bootet opp med CD-en, altså live. Problemet er at jeg ikke får gjort noe. Jeg prøver å trykke på "Install" Ikonet på skrivebordet, men ingenting skjer. Ikonet ser ikke ut til å bli merket heller. Jeg tenkte da at jeg skulle prøve ubuntu 6.06 CD-en. Da kom jeg til menyen hvor jeg kunne velge Live eller installer Ubuntu, eller noe liknene. Den begynte å starte opp, men etterhvert kom det en melding som sa noe om en buffer i/o feil logisk stopp eller noe, og et tall bak. Denne meldingen gjentok seg i det uendlige, og tallet bak økte med èn hvor hver gang. Jeg hadde også en ubuntu 5.10 CD liggende. Her kom jeg til en av prosentlinjene, men den stoppet opp og fryste seg. Hva skal jeg gjøre? Har utrolig lyst til å prøve ubntu igjen etter et misslykket førsteforsøk en gang i fjor. EDIT: Leste at Xubuntu var anbefalt på tregere og eldre datamaskiner, er det noe å satse på? Er det stor forskjell på Xubuntu og Ubuntu sett bort i fra skrivebordsmiljøet? Takker for alle svar Mvh Christian Endret 25. desember 2006 av chs89 Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Du har lite minne, ikke bruk live-CD'en. Last heller ned 6.10 sin alternative install-CD. Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Du har lite minne, ikke bruk live-CD'en. Last heller ned 6.10 sin alternative install-CD. 7575513[/snapback] Hm, ok lastet ned og kjører nå Xubuntu alternativ installasjonscd, men ender opp på samme måte som når jeg kjørte ubuntu 5.10 installasjonscden. Installasjonen stopper etter at et vindu som det står "starter opp partisjoneringsprogram" på kommer opp. Deretter stopper alt og hele skjermen blir blå utenom helt nederst, hvor det er en grå strek som strekker seg i hele bredden. Helt til venstre på den grå streken er det et svart rektangel. Hvorfor skjer dette? Jeg river snart av meg håret!! EDIT: Fant ut at jeg kunne skrive i den grå delen av vinduet. Er det en spesiell komando jeg må kjøre for å kunne fortsette? Mvh Christian Endret 25. desember 2006 av chs89 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Du har lite minne, ikke bruk live-CD'en. Last heller ned 6.10 sin alternative install-CD. 7575513[/snapback] Hm, ok lastet ned og kjører nå Xubuntu alternativ installasjonscd, men ender opp på samme måte som når jeg kjørte ubuntu 5.10 installasjonscden. Installasjonen stopper etter at et vindu som det står "starter opp partisjoneringsprogram" på kommer opp. Deretter stopper alt og hele skjermen blir blå utenom helt nederst, hvor det er en grå strek som strekker seg i hele bredden. Helt til venstre på den grå streken er det et svart rektangel. Hvorfor skjer dette? Jeg river snart av meg håret!! Mvh Christian 7575820[/snapback] hmm, jeg hadde et lignende problem på en gammel laptop, men det løste seg ved og bruke alternate install. du kan jo alltids prøve ubuntu 6.10 alternate install. Eventuelt kan du prøve en annen linux distro. For jeg vet noen laptoper har problemer med og installere linux. En venn av meg klarer ikke og installere det i det på sin laptop i det hele tatt... men prøv 6.10 alternate install, og hvis det ikke funker så se deg om etter en annen lett distro... Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 Hei! Jeg satt og ventet tolmodig i nesten 20min og plutselig dukket "[!!] Partisjoner harddisker" boksen opp. Om jeg velger "Slett hele harddisken", så vil det slette alle partisjoner og legge xubuntu der. Det er kun snakk om en 20gb stor harddisk. Eller bør jeg ha en partisjon til xubuntus filsystem og en partisjon til lagring? Mvh Christian Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 jeg ville slettet hele harddisken, eventuelt kunne du ha lagt inn en swap partisjon på ca. 500-1000mb (husk at hvis du skal ha en swap partisjon så må den partisjoneres som "linux-swap" Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 jeg ville slettet hele harddisken, eventuelt kunne du ha lagt inn en swap partisjon på ca. 500-1000mb (husk at hvis du skal ha en swap partisjon så må den partisjoneres som "linux-swap" 7575925[/snapback] Ok, jeg gikk for det jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå