Gå til innhold

Ny gaming pc, til ca kr 22.000, trenger tips!

Anbefalte innlegg

Nå har det blitt en god stund siden jeg har satt meg inn i markede for å bygge ny pc, har tidligere fått endel hjelp med å sette sammen, men nå har endelig min tur til å gjøre det helt på egenhånd kommet.

Budskjetett mitt for pc uten skjerm ligger for øyeblikket på 22.000,- nok, det kan kanskje øke med en tusenlapp eller noe i den retning.

Det jeg er ute etter er en pc bygget "rundt" en amd prossesor, det er hittil den eneste bestemmelsen jeg har gjort, rett og slett på grunn av tidligere dårlige erfaringer med intel sine prossesorer, og kanskje litt press fra bekjente.

Så det jeg nå søker hjelp til er å finne den rette prossesoren, det rette grafikkortet, det rette hovedkortet, rett ram, rett harddisk, rett psu, rett cd-rom og ikke minst rett kabinett, ja dere vet.. hele pakka.

Det pc'n i hovedsak bil bli brukt til er spilling, i tillegg kommer videoredigering, bruk av tyngere programmer som 3dsmax7 og c4d. Dette vil si at jeg trenger et meget sterkt oppsett, jeg hadde håpet at noen av dere kunne gi meg litt tips til opsett, jeg prøver å sette sammen ett selv, men føler at jeg ikke har hengt helt med i databransjen i det siste. Men det jeg vet jeg ønsker er et skikkelig kraftig grafikkort, og at de andre komponentene matcher kvaliteten, så jeg ikke ender opp med en "flaskehals" noe sted.

En annen sak jeg lurer på, er: Jeg har jo tidligere vært med å bygge pc'er jeg har hatt, men har da fått hjelp. Det hadde jeg tenkt å ikke få denne gangen, eller vil det om man ikke har masse tidligere erfaring lønne seg å velge alle delene sine fra en butikk som bygger for deg? Ettersom denne summen er en god del penger for meg.

En annen ting jeg legger til er at komponentene på ingen måte skal overklokkes.

Så om noen kunne hjulpet meg med å velge ut disse komponentene til 22/23.000 kr hadde det vært flott. På forhånd tusen hjertlig takk.

Mvh. Martin.

Endret av speed91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal jeg virkelig ta en titt på! Takk for tipset, dette var noe jeg rett og slett ikke hadde anelse om.

Forsøkte å sette sammen en selv, https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=28397 , noe i den som blir "overkill" eller rett og slett helt unødvendig? Noen andre tips til alle mulige deler godas, bare satt noe sammen etter å ha lest litt.

Det som blir mest viktig for meg er at alt passer sammen glatt uten videre komplikasjoner eller avanserte operasjoner.

Etter litt lesing vet jeg nå at jeg går for en Prosessor fra Intel.

Og som tidligere nevnt er det høy fps, i spill og ekstrem grafikk som gjelder for meg, og tidligere nevnt pris er jo "selvfølgelig" iregnet frakt.

Endret av speed91
Lenke til kommentar

Du har ingen bruk for en slik prosessor. Hovedkortet er ikke annbefalt av en av pro'ene her på forumet. Har satt opp mitt forslag her. Det er godt under 20,000kr, men gir deg mye maskin for pengene! :thumbup: Å betale 23,000kr for en maskin er tull, når du får en til under 17,000kr for tilsvarende ytelse!

~ Medion

Lenke til kommentar

Det virker som et virkelig bra opsett medion, men jeg vil altså ikke trenge noe bedre ram eller prosessor for å kunne kjøre alt av spill som finnes og kommer ut på en god stund på høyest oppløsing med meget høy fps? Og er det veldig høy air flow og mulighet for mange vifter i kabinettet?

Beklager et slikt dumt spørsmål, men måtte bare få spurt.

Men din sammensetning virker i alle fall meget aktuell, så får si tusen takk for hjelpen :)

Endret av speed91
Lenke til kommentar

Det oppsettet du har satt opp Speed så greit ut men ville forandret noen ting:

1. Hovedkortet (Striker) er top kortet for øyeblikket, og eneste jeg kan se vil ha behov for det er folk som overclocker mye. Gå heller for ett litt billigere.

2. Med så stort budsjett ville jeg virkelig vurdert vannkjøling. Det gjør pc'en mye stillere.

3. Se på kabinett fra Lian-Li eller Cooler Master Stacker 810/830. Ville gått for et bigtower når du har 8800GTX, virkelig stort kort og med bigtower vil du har mer enn nok plass til videre oppgradering (SLI)

4. Kjøp en stor disk feks 500Gb og en mindre systemdisk. Se litt på En Raptor 150Gb.

Lenke til kommentar

Tenker litt på opsetettet til Medion, https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=39655 , men med endret kabinett etter tips fra EggMan88.

Men en ting som uroer meg litt med vannkjøling er evt. lekkasje ut i pc'n.. Er ikke disse vankjølingssettene dyre forresten?

Så litt på de kabinettene og falt pladask for 830'n, og det med raptor skal sees litt på.

Målet blir å dra det i land til 22 inkl. frakt, uten lydkort og skjerm(Disse får jeg vel ikke råd til og blir nødt til å kjøpe før TG bare).

Endret av speed91
Lenke til kommentar

Du må gjøre slik at andre kan se oppsettet ditt.

Vannkjøling er relativt lett og sette opp, det har seff noe og si om du velger ferdig sett eller setter sammen selv. Et godt WC til Cpu, Gpu og Chipsett vil koste ca 3500 +-

Sjansen for lekasje er seff der, men har aldri opplevd det, verken hos kompisser eller andre erfaringer. Hold deg bare unda ferdig settene som er shit billige.

Ville også sett litt på en 20" / 22" når man snakker om budsjett på 23k

Lenke til kommentar

Da var linken endret og gjort slik at den kan sees av alle, men er det noe å satse på et kabinett som kommer med ferdig montert vannkjøling, eller burde man rett og slett gå for et ferdig kit med alt man trenger som man monterer selv?

Men det blir vel ikke mulig å få dette opsette til 23k med frakt og vannkjøing vel?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=39655

Endret av speed91
Lenke til kommentar
Da var linken endret og gjort slik at den kan sees av alle, men er det noe å satse på et kabinett som kommer med ferdig montert vannkjøling, eller burde man rett og slett gå for et ferdig kit med alt man trenger som man monterer selv?

Men det blir vel ikke mulig å få dette opsette til 23k med frakt og vannkjøing vel?

https://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f...=0#entry7575875

7575875[/snapback]

Du burde bestille enkelt deler fra feks Digital Impuls og sette det opp. Ikke gå for kabinetter med ferdig WC, det er ekelt og greit dårlig kvalitet, iværtfall etter det jeg har hørt og erfart.

Det er absolut mulig og settet opp Pc med WC til 23.000,-

Endrett litt på det oppsettet du satt opp så Her. har du det.

Endret de 2x500Gb diskene til 2x400 + 150Gb Raptor.

Det ligger nå på ca 19.500. Legger du på 3000 i WC så har du 500,- til frakt.

Vis det blir litt knapt kan du bytte 2x400Gb til 1x500Gb disk og da har du mere enn nok til Wc og frakt.

Lenke til kommentar

Ser virkelig rått ut det der, da får jeg kjørt enkelte programmer råfort også, men tror jeg ikke har behov for 2x400 med en gang, men kanskje før jeg drar på tg:)

Tror det blir ca dette jeg vil gå for, må bare lese og lære litt om vannkjøig og sette sammen en komplett kjølingspakke.

Endret av speed91
Lenke til kommentar

Og monteringen er ikke vanskelig? Hvilke kompontenter trenger jeg totalt for det du nevner her? Hadde du orket å sette opp en liste med hvsa jeg totalt vil trenge til vannkjøling, med ekstra vifter og liknende?

Og chieftech kabinettet blir stort nok til å få rigget opp riktig slik det skal være? :)

Opprigging av vannkjøling vil jeg få litt assistanse med fra familiemedlemmer som kan endel om pumper, og vann og lekkasjer og slikt, så det skal nok gå bra.

Må også finne meg en bra dvd spiller/brenner

Endret av speed91
Lenke til kommentar

For et komplett sett trenger du:

Cpu vannblokk socket 775

Chipsett Vannblokk

Gpu vannblokk 8800Gtx

Pumpe - Spørr etter hjelp på forumet

Tank - Finn en god "high Flow" tank

Radiator - Helst 2/3 x 120mm.

Tuber - hør med andre hva som er bra.

Monteringen er ikke veldig vanskelig men kan ta litt tid. Jeg gjorde det for første gang da jeg var 16 år (2 år siden) og hadde litt vanskligheter men ikke noe jeg ikke fikk løst.

Ellers er det jo bare og spørre etter hjelp her.

Edit: Hadde du ikke sett på Cooler Master Stacker 830 kabinettet?? Dette er stort nok til en skikkelig vannkjøling dette.

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Hehe, greit, takker. Men er det ikke vanskelig å skru av gpu vifte uten å ødelegge kortet?

Lagde en trå i vannkjølings delen for å finne ut hvilke kompontenter etc jeg burde velge, regner med å bestille rundt begynnelsen av Januar!:)

Endret av speed91
Lenke til kommentar
Hehe, greit, takker. Men er det ikke vanskelig å skru av gpu vifte uten å ødelegge kortet?

Lagde en trå i vannkjølings delen for å finne ut hvilke kompontenter etc jeg burde velge, regner med å bestille rundt begynnelsen av Januar!:)

7577035[/snapback]

Er så lett som det kan bli. bare skru ut noen skruer og ta av viften. Lett som bare det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Eneste som var en liten ting som slo meg, vil det lønne seg mye å gå for en litt dyrere ram eller er den mer enn bra nok til ekstremt bra fps i høye oplæsninger når jeg gamer ?

7577729[/snapback]

ikke egentlig, du vil ikke merke forskjell på rammen om den er dyr eller billig så sant de har like mye lagringkapasitet og frekvens på minne... kanskje du vil i beste fall tjene 1 fps, men selv det tallet det er høyst usannsynlig...

det som har mest og si på en gaming pc er følgende: hvor rask cpu er, hvor bra skjermkortet er, hvor mye minne du har og hvor rask harddisken din er...

(ikke i kronologisk rekkefølge... ;) )

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...