Peder82 Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Vi er et lite firma som befinner seg på to lokasjoner med hver sin SBS server. Isolert sett fungerer systemene greit hver for seg, problemet er at vi gjerne skulle hatt det til å se ut som et enkelt nettverk. Dette skal gjøre deling av filer og kjøring av sentralisert programvare lettere. Er dette mulig med to sbs servere? Eventuelt hva trenger vi for å få det til? Virker som det er to forskjellige builts på de to serverene da den ene er mye mer wizard orientert. Hvis andre opplysninger er nødvendig er det bare å rope ut. Mvh Peder Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg skal ikke skrike for hardt ut her siden jeg har vært borti SBS, men jeg mener å ha hørt noe om at disse ikke kan kjøre trust mot andre domener (og heller ikke meldes inn i et annet domene?). Regner med at det kommer flere etter meg som har mer inngående kunnskap her, men dette gir deg kanskje en liten pekepinn inntil videre. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Mener på at SMB ikke kan samkjøres med andre SMB servere. Du trenger nok enterprice edition for det. Ikke 100% sikker men ca 80%.. Lenke til kommentar
Peder82 Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Mener på at SMB ikke kan samkjøres med andre SMB servere.Du trenger nok enterprice edition for det. Ikke 100% sikker men ca 80%.. 7579925[/snapback] Så begge maskinene må oppgraderes til Enterprise :\ Hvordan blir oppsettet da, en hoved- og en tjenerserver? Mellom maskinene bør det være noen rutere som tar seg av en VPN tunell eller er det greit å gjøre dette på software nivå? Hvis noen kan skissere en løsning så er jeg evig takknemmelig Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Mener på at SMB ikke kan samkjøres med andre SMB servere.Du trenger nok enterprice edition for det. Ikke 100% sikker men ca 80%.. 7579925[/snapback] Så begge maskinene må oppgraderes til Enterprise :\ Hvordan blir oppsettet da, en hoved- og en tjenerserver? Mellom maskinene bør det være noen rutere som tar seg av en VPN tunell eller er det greit å gjøre dette på software nivå? Hvis noen kan skissere en løsning så er jeg evig takknemmelig 7584236[/snapback] Sånn veldig kjapt tenkt, så vil jeg anta at du trenger standard utgave av 2k3, og kjøre begge to inn som domenekontroller i nettverket med en slags vpn tunnell/fiber imellom. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Sålenge det bare er snakk om 2 lokasjoner holder det og bytte ut SBS med 2003 server(trenger ikke enterprise, standard holder) på en lokasjon, SBS støtter en annen ikke-SBS-server i domenet. Migrer over brukere og filer til ett domenet først, microsoft har mye bra dokumentasjon på hvordan dette gjøres, så reinstallerer du den ene serveren inn i domenet som nå inneholder all data. Det kan være lurt og speile noen dataområder for å redusere lasten over vpn-koblingen, sett opp etter bruksmønstret deres. Når det kommer til VPN så vil jeg anbefale å kjøre site-til-site mellom brannmurene, 2 stk pix501 med 10/50-bruker lisenser er en relativ billig løsning som nesten er plug and play å sette opp(wizzard hele veien hvis du ønsker). Hvis pengesekken er skrapa gjør f.eks. 2 stk. monowall installasjoner også jobben. Endret 29. desember 2006 av Civilix Lenke til kommentar
Tristan Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Du trenger kun å oppgradere den ENE serveren. En windows 2003 standard server kan settes opp som en domenekontroller mot SBS serveren ( så lenge SBS serveren står som root server. ). Morten. [email protected] http://dv.no Lenke til kommentar
Peder82 Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Sålenge det bare er snakk om 2 lokasjoner holder det og bytte ut SBS med 2003 server(trenger ikke enterprise, standard holder) på en lokasjon, SBS støtter en annen ikke-SBS-server i domenet. Migrer over brukere og filer til ett domenet først, microsoft har mye bra dokumentasjon på hvordan dette gjøres, så reinstallerer du den ene serveren inn i domenet som nå inneholder all data. Det kan være lurt og speile noen dataområder for å redusere lasten over vpn-koblingen, sett opp etter bruksmønstret deres. Når det kommer til VPN så vil jeg anbefale å kjøre site-til-site mellom brannmurene, 2 stk pix501 med 10/50-bruker lisenser er en relativ billig løsning som nesten er plug and play å sette opp(wizzard hele veien hvis du ønsker). Hvis pengesekken er skrapa gjør f.eks. 2 stk. monowall installasjoner også jobben. 7597858[/snapback] Er kun snakk om en shdsl linje til hver server, noen gode alternativer for speiling (synkronisering?) pix501 er bare en software pakke som installeres på hver server? Fant bare software når jeg søkte i produktguiden på hardware.no. Er viktig at serverne selv kommer seg opp ved strømbrudd eller nedetid på linja. Hvis jeg ønsker at noen konfigurer dette for meg, vet noen hvor jeg bør henvende meg? Foretrekker noen i Stavanger. Endret 29. desember 2006 av Peder82 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 pix501 er en hardware brannmur, http://www.cisco.com/en/US/products/hw/vpn...0080091b18.html Det finnes mange gode programmer til å synce data, selv over trege forbindelser, et veldig greit program er syncback. Jeg kan garantere at det er opptil flere som kan hjelpe deg med et slik oppsett i stavanger området, men ingen som jeg kjenner til. Hvis du ikke finner noen som kan hjelpe deg lokalt kan tar jeg mer enn gjerne oppdraget, men jeg holder til i kongsberg så reiseregninga blir endel høyere enn hvis du bruker noen lokale. Send pm hvis du ønsker mer hjelp. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Er det noen mulighet for å oppgradere en SBS til Standard? Eller må det en ny installasjon til? Lenke til kommentar
enden Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Er det noen mulighet for å oppgradere en SBS til Standard? Eller må det en ny installasjon til? 7632309[/snapback] Du kan kjøre inn noe som heter Transition Pack. Det du i praksis gjør er å oppgradere SBS til standard uten å mikke med noe oppsett (AD og alt blir identisk). Du får også konvertert SBS-lisensen din til vanlige lisenser for hvert produkte (Windows, Exchange, SQL, etc) slik at enkelttjenester kan avinstalleres og flyttes til en annen server om ønskelig. Jeg har ikke priser på Transition Pack i hodet, men mener at det skal være en grei invistering hvis du kan bruke noen av de andre produktene videre. Hvis ikke kan det fort lønne seg å kjøpe en 2003 standard server på nytt. Du skal vel uansett ikke beholde noe fra det domenet som skal migreres inn etter at data og brukere er flyttet over? Hør med leverandøren din og se på regnestykket selv før du tar en avgjørelse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå