Gå til innhold

Trenger tips på gode høytallere og forsterker

Anbefalte innlegg

ikke så ille det oppsettet der nei, men personlig ville jeg heller valgt QLN Artech 6, å tatt de pengene jeg sparer på høyttalere og puttet i forsterker. f.eks gått for H/K 3480 eller aller helst H/K HK970 hvis man klarer seg uten radio, vmax og det andre ekstra dillet..

7660867[/snapback]

Sant.. Fikk faktisk en god idè selv der :D Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har sikkert rett.. Vel, ellers ville jeg ha kombinert den her sammen med disse. Jeg angrer faktisk på at jeg ikke kjøpte de.. Hørte dem spille i en butikk i Bergen elns. Opplevelse! Det er en snydens kombinasjon, det BØR du vere enig i GnoMiz!

7660818[/snapback]

Jepp det er jeg :) Har (enda) ikke hørt de QLN Artech 6 som phax snakker så godt om.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
HeY!!

Skal kjøpe en forsterker  og 2 front høytallere, helst gulvstående.

Pris: ikke for dyrt:p

Skal kobles til en DVD recorder og brukes til å høre på musikk og se filmer.

Har sett litt på denne men lurer på om det er nødvendig med 6 utganger når jeg bare trenger 2 :)

vet at det sikkert er flere som har postet med samme tema, men vil ha det som er best idag!

God Jul :)

7574823[/snapback]

noen forklaringer først:

Ohm.

Ohm er motstanden i høytalerne og forsterkeren. (masse annet også da)

om ikke Ohm`en stemmer så får du forstyrrelser i lyden og du må enten kjøpe nye høytalere/forsterker eller så kan du legge høytalerne på en måte som gjør at Ohm`en blir riktig.

hvis du skal sette høytalerne slik at Ohm`en stemmer så må du for eks;

hvis ditt system skal være 4 Ohm og du har høytalere på 8 Ohm så må du paralellkoble høytalerne 2 og 2 på vær utgang. (ett regnestykke som man lærer på elektrofag kalt "kirchoffs lov" elns)

eller hvis systemet ditt skal være 8 Ohm og du har høytalere på 4 Ohm da må du seriekoble de 2 og 2 på vær utgang. (også "kirchoffs lov")

og ang. watt.

watt er effekt. (husker ikke hva det måles i, menmen)

hvis for eks;

forsterkeren er på 100w max og høytalerne er på 50w max så kommer høytalerne til å overbelastes og kanskje "sprenges" (takke for seg).

og hvis motsatt (50w forsterker og 100w høytalere) så kommer ikke høytalerne til å drives skikkelig.

håper dett hjalp.

og på forsterkervalg etc så har jeg ett forslag:

denne forsterkeren http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316981

og disse høytalerne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315968

eller disse http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301264

annbefaler de siste.

det er forresten bedre å ha flere utganger slik at man kan bygge ut. (med bakhøytalere og senterhøytaler da du skal se på film og slikt)

Endret av ronny_hugo
Lenke til kommentar

Er ingen sjangs for at den Eltaxen der vil kunne holde live i NS-555! Om man skulle hatt noen andre, så er en av de Cambridgene som det har blitt linket til mange ganger bedre.

Så sier jo fyren at det skal være til party, så da er det logisk at det skal være gulvhøyttalere.

Lenke til kommentar

Ja,målgruppen deres må være fjortiser som blir lurt av falske spesifikasjoner og folk som kun er ute etter å spare penger.

Yamahaene har jeg hørt og de er helt fantastiske, men de er nok litt mer krevende til forsterker til at den mindre av de Cambridgene ville holdt helt kontroll på den. Men lyd ville det absolutt vært:P Og av en langt høyere kvalitet enn Eltax for å si det sånn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

noen forklaringer først:

Ohm.

Ohm er motstanden i høytalerne og forsterkeren. (masse annet også da)

om ikke Ohm`en stemmer så får du forstyrrelser i lyden og du må enten kjøpe nye høytalere/forsterker eller så kan du legge høytalerne på en måte som gjør at Ohm`en blir riktig.

hvis du skal sette høytalerne slik at Ohm`en stemmer så må du for eks;

hvis ditt system skal være 4 Ohm og du har høytalere på 8 Ohm så må du paralellkoble høytalerne 2 og 2 på vær utgang. (ett regnestykke som man lærer på elektrofag kalt "kirchoffs lov" elns)

eller hvis systemet ditt skal være 8 Ohm og du har høytalere på 4 Ohm da må du seriekoble de 2 og 2 på vær utgang. (også "kirchoffs lov")

og ang. watt.

watt er effekt. (husker ikke hva det måles i, menmen)

hvis for eks;

forsterkeren er på 100w max og høytalerne er på 50w max så kommer høytalerne til å overbelastes og kanskje "sprenges" (takke for seg).

og hvis motsatt (50w forsterker og 100w høytalere) så kommer ikke høytalerne til å drives skikkelig.

håper dett hjalp.

og på forsterkervalg etc så har jeg ett forslag:

denne forsterkeren http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316981

og disse høytalerne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315968

eller disse http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301264

annbefaler de siste.

det er forresten bedre å ha flere utganger slik at man kan bygge ut. (med bakhøytalere og senterhøytaler da du skal se på film og slikt)

7954069[/snapback]

Hva i alle dager er det du har røykt? Dette er jo bare vas, mye av det du skriver stemmer ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
En ting er sikkert: IKKE kjøp forsterker på komplett!!

Hva med Cambridge 540A v.2 og Cerwin Vega VE-8, eller Argon 6140?

Forsterkeren er ikke den billigste på hifiklubben, men bedre enn hva komplett har å by på, vil jeg tro.

8018306[/snapback]

Du vil tro det ja? Er ikke sånn at ting automatisk ikke er av god kvalitet siden det selges på komplett. Og de Argon'ene er vel bare den gamle toppmodellen til Gale med et nytt navn? Virka veldig som samme greie etter min mening.

Lenke til kommentar

Bare det at de selger Eltax og Pioneer skremmer meg langt vekk, for å si det sånn. Jeg kjøper kun forsterkere med ekte watt av prinsipp. Ser produsenten seg nødt til å lyge om effekten på forsterkeren for å gjøre den mer salgbar, så regner jeg ikke produsenten som seriøs, rett og slett.

Lenke til kommentar

At du nevner Eltax og Pioneer i samme setning gjør at jeg ikke kan ta deg seriøst. Greit at Pioneer måler watt på en latterlig måte, men de tar det igjen på andre ting som god romkorreksjon, bra tilkoblingsmuligheter og lett bruk. Er ikke uten grunn at de vinner alle testene de gjør.

Og at de selger Eltax kan jeg skjønne at du reagerer på, men det er vel kun for at man skal ha et skikkelig billig alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...