Gå til innhold

Canon 350D, hente raw-filer uten Canon software?

Anbefalte innlegg

Man er på juleferie, har selvsagt ikke tatt med stabelen av Canon original-software, og har ikke tilgang på kortleser.

Bortskjemt som man er med brukervennlige løsninger, forventer man at det skal være lett å dumpe over raw+jpg filer fra kamera til en harddisk vha usb, for senere behandling. Det er jaggu ikke så lett når Canon ikke legger ut softwaren sin på nett (bare oppdatering) og alle raw-verktøy bruker WIA-driveren hvor kameraet presenterer en dobbelt-opp-liste bestående av bare jpg-bilder.

Er det så fryktelig vanskelig å lage hardware som popper opp som "utkiftbar disk" i expplorer og som gir muligheten til å faktisk kopiere filene uten mer mikkmakk?

Alternativet er altså å gi beng i raw-bildene og ta vare på bare jpg-filer etterhvert som kortet flles. Noen gode råd som ikke innebærer å kjøpe software for dette ene tilfellet?

mvh

Knut

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det så fryktelig vanskelig å lage hardware som popper opp som "utkiftbar disk" i expplorer og som gir muligheten til å faktisk kopiere filene uten mer mikkmakk?

7574535[/snapback]

Nei, det er ikke vanskelig. Andre kameramerker har denne funksjonaliteten. Canon har funnet ut at de ikke vil gi sine kunder dette sannsynligvis for å tvinge kundene til å innstallere Canon programvare.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke vanskelig. Andre kameramerker har denne funksjonaliteten. Canon har funnet ut at de ikke vil gi sine kunder dette sannsynligvis for å tvinge kundene til å innstallere Canon programvare.

7583575[/snapback]

HP (håplaus) har også denne kokko-funksjonen. Svigerbror skulle vise noen bilder til meg, men kameraet nektet å komme opp som flyttbar disk, bare gnaulet etter drivere.

Løsning: (som alltid) kjøp kortleser.

Jeg har 20D, og bortsett fra utprøving av DPP så har jeg *aldri* brukt proprietær Canon software. Bruker bare utelukkende og kun kortleser. Det er dessuten mye raskere.

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar
Løsning: (som alltid) kjøp kortleser.

Jeg har 20D, og bortsett fra utprøving av DPP så har jeg *aldri* brukt proprietær Canon software. Bruker bare utelukkende og kun kortleser. Det er dessuten mye raskere.

MvH

Bikeridr

7585057[/snapback]

Vel, mitt kamera fungerer som en ekstern disk, trenger ingen ekstra drivere og overfører med 8-9MB pr. sekund. Kameraet er dermed min raskeste kortleser.

Lenke til kommentar

Hos meg kommer kameraet opp som en egen enhet i utforskeren. Den plasseres litt for seg selv, og ikke direkte sammen med de andre diskene. Men det står klart og tydelig "Canon EOS 350D". Når jeg trykker denne, leser maskina minnekortet og lister opp det som befinner seg på kortet. Dermed er det bare å markere, og dra dette over til harddisken.

Jeg har ikke installert noe av Canons programvare på maskina, og det funker likevel utmerket. (operativsystemet er Win XP om noen skulle lure)

Lenke til kommentar
Hos meg kommer kameraet opp som en egen enhet i utforskeren. Den plasseres litt for seg selv, og ikke direkte sammen med de andre diskene. Men det står klart og tydelig "Canon EOS 350D". Når jeg trykker denne, leser maskina minnekortet og lister opp det som befinner seg på kortet. Dermed er det bare å markere, og dra dette over til harddisken.

Jeg har ikke installert noe av Canons programvare på maskina, og det funker likevel utmerket. (operativsystemet er Win XP om noen skulle lure)

7586903[/snapback]

Du har helt rett, og som vanlig her på forumet, er det jo en hel herskare som uttaler seg uten at de engang vet hva det dreier seg om, eller gidder undersøke. Bruker vanligvis Nikon, men har og Canon og begge systemer selvsagt opp som en egen disk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg har eit problem relatert til denne tråden. Første par månedane eg hadde 350D gjekk det heilt fint å overføre filer frå kameraet til pcen (både RAW og JPEG), kameraet dukka enkelt og greit opp i windows utforskar og eg kunne velge kameraet som ein vanleg flyttbar disk.

Men i det siste har ikkje kameraet dukka opp av seg sjølv i windows utforskar, og spør heller om eg vil installere drivarar til kameraet. Ofte skjer ikkje det heller.

Eg forstår ikkje kva som kan vere årsaka, sidan overføring gjekk som smurt inntil for kort tid sidan. Eg har ikkje gjort noko frå eller til med kameraet eller pcen som skulle tilseie ei slik endring. Nokon som har vore ute for noko liknande?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nok en gang så ser jeg meg nødt til å laste ned open-source applikasjonen robo-import for å kunne gjøre meg nytte av mitt Canon-kameras raw-bilder (merk at jpg bildene er helt problemfritt).

Kort summary:

Jeg er på min andre kortleser som begge plent har nektet å fungere med to forskjellige PC-er. Ikonene forsvinner i det øyeblikket jeg setter inn et minnekort.

Jeg har et nytt hovedkort med ekstern IDE-kontroller fra JMicron som plent nekter meg å bruke DVD-rom driven. Dette er visst et kjent problem som Asus ikke tar seg nær av.

Canon legger ikke ut komplette applikasjoner på nett, bare oppdateringer. Når jeg ikke er i stand til å lese DVD-plata som fulgte med kamera så er det mitt problem.

Jeg fant en link på nettet til en tidlig versjon av Zoombrowser slik at jeg skulle kunne oppgradere med de tilgjengelige oppdateringene, men det viser seg at den var låst til noen gamle ixus-kamera.

Jeg har installert det som finnes av drivere på sida til Canon, men det later til at alt er lagt opp til at jeg skal tvinges til å utelukkende bruke jpg.

Jeg er ganske irritert og lurer på om jeg skal kjøpe kortleser nr 3, en SATA DVD-rom, et nytt hovedkort, eller bare regne utallige timers innsats som tapt, og bite i det sure eplet og bruke robo import. Selvsagt kan ikke Canon ta skylden for alt klusset, og selvsagt er det ikke verre enn at det kan løses. Men det er fryktelig kjedelig å bruke timer av livet på ting som aldri burde være nødvendig.

Hurra for brukervennligheten.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Igjen: RTFM!!!!

I manualen til min 20D stod det helt klart at hvis det skulle brukes noe annet enn deres egen software så måtte innstillingen av overføringsprotokollen forandres i menyen. Nå skal det sies at jeg fikk det ikke til, selv om jeg gjorde den forandringen som ble forlangt. Jeg gav opp nesten med en gang, og kjøpte meg kortleser.

Jeg håper alle som svarer forstår at trådstarter kun mente raw, fordi jpg er ikke noe problem. Da dukker kamera opp som flyttbar disk. Dessverre er det bare den innebygde jpg-versjonen i rawfilen du får opp hvis innstillingene ikke er riktige.

Lenke til kommentar
Igjen: RTFM!!!!

I manualen til min 20D stod det helt klart at hvis det skulle brukes noe annet enn deres egen software så måtte innstillingen av overføringsprotokollen forandres i menyen. Nå skal det sies at jeg fikk det ikke til, selv om jeg gjorde den forandringen som ble forlangt. Jeg gav opp nesten med en gang, og kjøpte meg kortleser.

Jeg håper alle som svarer forstår at trådstarter kun mente raw, fordi jpg er ikke noe problem. Da dukker kamera opp som flyttbar disk. Dessverre er det bare den innebygde jpg-versjonen i rawfilen du får opp hvis innstillingene ikke er riktige.

Ja, problemene oppstår som sagt utelukkende for raw-format.

Så du hevder at jeg skal lese manualen, på tross av at du ikke får det til selv? Leste du manualen da? ;-)

Nå har jeg faktisk fått det til å funke, etter å ha reinstallert og skrudd på alle innstillinger i tilsynelatende vilkårlig mønster. Det fungerer vel og merke kun dersom jeg åpner kameraet som "removable drive" og manuelt drar over filene i explorer, men det er uansett funksjonaliteten jeg etterspurte.

Jeg mener fremdeles at Canon utmerker seg med en rekke brukeruvennlige momenter. Å si at man skal lese manualen eller skylde på Windows blir for enkelt, grunnleggende funksjonalitet skal "bare virke". Å kunne hente ut raw-bilder uten å kjøpe ekstrautstyr som kortleser er en slik grunnleggende funksjon. Selv proffer kan havne i en situasjon hvor de trenger bildene ut i en fart og ikke har kortleser men usb-kabel tilgjengelig?

1. Man MÅ ha original-CD for å installere applikasjoner som uansett bare fungerer med Canon-kamera. Hvorfor?

2. Det virker som om raw-filene forsøkes gjemt bort, og at brukeren bare skal hente ut jpg-filer. Hvorfor?

3. Nokia telefoner har en lettforståelig pop-up hvor man kan velge om mobilen skal opptre som "removable drive" etc. Hvorfor velger Canon å bruke kryptiske navn som ikke korresponderer med faktisk funksjon?

En rekke av de andre irritasjonsmomentene mine hadde lite eller ingenting med Canon å gjøre, og reflekterer mer min irritasjon ved postings-tidspunktet.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg hadde 350D i 5 måneder, og installerte aldri softwaren. Alle bildene jeg tok (uansett format) ble overført ved å koble kameraet til ved hjelp av USB-ledningen og kopiere filene fra enheten som dukket opp under "Min datamaskin" til en mappe på harddisken. Så slettet jeg alle bildene før jeg koblet kameraet fra igjen.

Nå, med 1D Mark II, bruker jeg heller ikke software ved overføring av bilder. Jeg bruker samme system, men nå med minnekortleser, fordi det er raskere og bedre.

Så, jeg skjønner ikke helt hva som er problemet. Det har alltids funket for meg uten software.

Lenke til kommentar
Jeg hadde 350D i 5 måneder, og installerte aldri softwaren. Alle bildene jeg tok (uansett format) ble overført ved å koble kameraet til ved hjelp av USB-ledningen og kopiere filene fra enheten som dukket opp under "Min datamaskin" til en mappe på harddisken. Så slettet jeg alle bildene før jeg koblet kameraet fra igjen.

Og du brukte RAW hele tiden ? Og Windows ?

Tom

Lenke til kommentar

Og du brukte RAW hele tiden ? Og Windows ?

Windows XP, RAW og JPEG i kombinasjon med hverandre, kun JPEG, kun RAW..

Tja, jeg hadde ihvertfall ingen problemer med overføring..

Lenke til kommentar

Jeg hadde faktisk min 30D i over 1 måned før jeg koblet den til PC-en med USB kabel.

Grunnen til dette var at jeg leste i en tråd her på forumet at man da måtte innstallere programvare og drivere som fulgte med kameraet, men da jeg fant ut at jeg skulle teste å koble til med USB kabelen så jeg til min forbauselse at kameraet kom opp i utforsker og jeg kunne bare plukke med meg filene over til PC-en.

Dette var jo en gledelig overraskelse i og med at jeg trodde jeg var avhengig av kortleser eller Canon programvare. Fungerte både på Raw og Jpg.

Jeg bruker fortsatt kortleseren da jeg syns denne er raskere.

Moralen for min del må nok være å ta ting som man leser på nettet med en klype salt :)

Windows XP for de som måtte lure.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...