Gå til innhold

Hva går IKT driftsfag ut på?

Nutjob

Anbefalte innlegg

Da har det seg slik at jeg vurderer sterkt en vei å gå neste år, går i 10.ende nå.

Vi har service og samferdsel her, så har tenkt å gå det så videre på IKT driftsfag i florø, evt. voss..så kanskje jeg går allmenn påbygging ett år etter det...er det noen som har gått denn veien eller lignende? er det noen som anbefaler IKT?

Takker for alle svar :)

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk noe likt det der. Jeg startet på GK allmennfag. Søkte meg inn på IKT Driftsfag året etter og går nå allmenn pågygg. Har tenkt å være lærling neste år for å fullføre IKT utdanninga mi.

Jeg likte IKT veldig godt. Jeg var så drittlei skole etter det ene året med allmenn også kom jeg inn på IKT og da ble alt MYE bedre.

Kanskje mest fordi vi omtrent ikke hadde noe lekser og vi var veldig late.

Tror det kan være lurt å gå allmenn påbygg for å få generell studiekompetanse istede for å hoppe rett ut i lærling og ikke få det. Eller man kan evt gå påbygg etter lærlingetiden. For hvis man finner ut at man vil gjøre noe annet eller evt høyere utdanning så er det veldig kjekt å ha generell studiekompetanse som man da får fra allmenn påbygg.

IKT har vært det beste året mitt. Vi lærte endel interessant og det var mye moro iforhold til allmennfag.

Håper du finner ut av hva du skal gjøre!

Lenke til kommentar
Jeg gikk noe likt det der. Jeg startet på GK allmennfag. Søkte meg inn på IKT Driftsfag året etter og går nå allmenn pågygg. Har tenkt å være lærling neste år for å fullføre IKT utdanninga mi.

Jeg likte IKT veldig godt. Jeg var så drittlei skole etter det ene året med allmenn også kom jeg inn på IKT og da ble alt MYE bedre.

Tror det kan være lurt å gå allmenn påbygg for å få generell studiekompetanse istede for å hoppe rett ut i lærling og ikke få det. Eller man kan evt gå påbygg etter lærlingetiden. For hvis man finner ut at man vil gjøre noe annet eller evt høyere utdanning så er det veldig kjekt å ha generell studiekompetanse som man da får fra allmenn påbygg.

IKT har vært det beste året mitt. Vi lærte endel interessant og det var mye moro iforhold til allmennfag.

7599275[/snapback]

takk for bra svar :D

IKT driftsfag virker veldig interesangt så tror jeg skal gå det..kan nevne noen artige ting dere lærte så hadde det vert prikken over i'en :)

Lenke til kommentar

7599275[/snapback]

takk for bra svar :D

IKT driftsfag virker veldig interesangt så tror jeg skal gå det..kan nevne noen artige ting dere lærte så hadde det vert prikken over i'en :)

7600608[/snapback]

Vi fokuserte mest på Windows 2003 server og det gikk jo greit. Lærte mye nytt innen nettverk. Vi prøvde oss også på Linux og Novell Netware servere. Det var moro å prøve seg fram selv og se hvordan det gikk.

Vi gjorde også masse anna rart som var moro. Bare spørr!

Lenke til kommentar

Det går heilt greit å gå rett ut i lære, side du kan ta påbygg, forkurs for ingeniør osv etter læretiden. Hvis du er i arbeid i 5 år så kan du ta høyskole uten evnt. forkurs.

Jeg vil bare råde deg til en ting, hvis du har karakterene søk på jobber innen store selskaper med mye penger. Ikke gjør som meg og bare ta ein jobb for det de ringte deg og du slapp å leite etter en. Ellers er IKT skoleåret et år der du enten lærer mye, eller et år der du ikke gjør en dritt og sitter å surfer på nettet/spiller cs hele dagen.

Lenke til kommentar
Det går heilt greit å gå rett ut i lære, side du kan ta påbygg, forkurs for ingeniør osv etter læretiden. Hvis du er i arbeid i 5 år så kan du ta høyskole uten evnt. forkurs.

Jeg vil bare råde deg til en ting, hvis du har karakterene søk på jobber innen store selskaper med mye penger. Ikke gjør som meg og bare ta ein jobb for det de ringte deg og du slapp å leite etter en. Ellers er IKT skoleåret et år der du enten lærer mye, eller et år der du ikke gjør en dritt og sitter å surfer på nettet/spiller cs hele dagen.

7614659[/snapback]

og du gjorde hva? spilte cs? :!:

hva slags fag er det på IKT driftsfag? eller går HELE dagene på bare data? :)

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar

Jeg spilte cs, sov, spiste mat og hadde det kjekt. IKT året mitt var flott, jeg satt opp flere servere og leste meg til det jeg trengte av kunnskaper så karakterer er ikke problem hvis du sluntrer litt unna så lenge du koser deg og har en viss produktivitet.

Du har: Programvare (office, Windows server, Linux) Maskinvare, Systemutvikling (ble brukt til å lære oss php), nettverk, kommunikasjon (useless pice of shit), samfunnsfag, gym, engelsk (samme som almenn) og Norsk.

Vi satt vel forann maskinene hele dagen utenom i samf, og gym.

Hvis du velger å gå ikt husk å vis interesse, stå på litt så kommer du litt forann klassen, lærerne liker deg bedre og du kan drive med det du virkelig intereserer deg for, uten at de kommer å plager deg.

Endret av ^aM^
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har veeeldig lyst til å gå ikt, for jeg elsker pc og alt det der....problemet er fattern, han vil at jeg skal gå allmen, eller studiespesalisering som det heter nå...

Jeg vet ikke om jeg har lyst til å bli noe innen for data. Vil bare lære. For min største drøm er å bli pilot...så derfor har jeg tenkt til å 3 år, og så muligens lærling i ikt. allmenpåbyggning.

skal begynne på PPL( privat fly sertifikat) etter vgs, skal muligens ta min første flytur allerede i år, for å skjekke om jeg liker det eller ikke;) og så viderebygge meg til trafikkflyger, pappa har lovet å betale hver eneste krone hvis jeg går allmen/studiekomp.

Går det ann å ha noen mattetimer i ikt? synes matte er et veldig viktig fag!

Håper dere skjønner hva jeg mener, tror kanskje en av grunnene til at jeg vil bli pilot er fordi jeg elsker teknikk og maskiner...

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har veeeldig lyst til å gå ikt, for jeg elsker pc og alt det der....problemet er fattern, han vil at jeg skal gå allmen, eller studiespesalisering som det heter nå...

Jeg vet ikke om jeg har lyst til å bli noe innen for data. Vil bare lære. For min største drøm er å bli pilo

skal begynne på PPL( privat fly sertifikat) etter vgs, skal muligens ta min første flytur allerede i år, for å skjekke om jeg liker det eller ikke;) og så viderebygge meg til trafikkflyger, pappa har lovet å betale hver eneste krone hvis jeg går allmen/studiekomp.

Håper dere skjønner hva jeg mener, tror kanskje en av grunnene til at jeg vil bli pilot er fordi jeg elsker teknikk og maskiner...

7644488[/snapback]

Hei!

Det er viktig å velge noe som du liker. Er absolutt ikke noe moro å gå noe du ikke liker. Såklart, det er fag og sånt man ikke kan fordra, men må ha.

Jeg valgte først allmennfag og det var noe av det værste jeg har vært med på. Eller, det gikk greit, men ble så utrolig lei etterhvert. Var kanskje fordi jeg var på nr. 1 på ventelista på IKT i over en måned uti andre året mitt.

Vet om flere som angrer på at de ikke gikk det de ville. Men de har gjort opp valgene sine igjen. Det er ikke forsent å velge om igjen.

Der jeg gikk kunne man iallefall velge mattematikk som valgfag. Det er ikke obligatorisk å ha matte.

Du kan jo gå allmenn påbygg for å få generel studiekompetanse. Men da får du ikke like mye studiepoeng som hvis du hadde gått allmennfag i 3 år.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg vet ikke om jeg har lyst til å bli noe innen for data. Vil bare lære. For min største drøm er å bli pilo

7644488[/snapback]

Hei!

Det er viktig å velge noe som du liker. Er absolutt ikke noe moro å gå noe du ikke liker. Såklart, det er fag og sånt man ikke kan fordra, men må ha.

Jeg valgte først allmennfag og det var noe av det værste jeg har vært med på. Eller, det gikk greit, men ble så utrolig lei etterhvert. Var kanskje fordi jeg var på nr. 1 på ventelista på IKT i over en måned uti andre året mitt.

Vet om flere som angrer på at de ikke gikk det de ville. Men de har gjort opp valgene sine igjen. Det er ikke forsent å velge om igjen.

Der jeg gikk kunne man iallefall velge mattematikk som valgfag. Det er ikke obligatorisk å ha matte.

Du kan jo gå allmenn påbygg for å få generel studiekompetanse. Men da får du ikke like mye studiepoeng som hvis du hadde gått allmennfag i 3 år.

7653193[/snapback]

Men hva burde jeg starte på i 1.vgs andre år er vel IKT- Service fag?

Ikt- Service fag er det samme som IKT- Drifts fag?

Lenke til kommentar

Er dette utdannings valget bra,

1 år, medier og kom. // Matte og Norsk

2 år. Ikt Servicefag/driftsfag //tillegg: Matte, Norsk og engelsk

3 år. Allmenn påbygg.

4. år Lærling i bedrift...

Hvor mange fag går det ann å ha itillegg? Søstra mi har allmenn påbygg, henne sier at jeg burde ta fag i første og andre år for å slippe noen fag i allmenn påbygg, er dette sant?

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg dette. Gikk selv:

1år: Elektro

2 år: IKT Driftsfag

3-4 år: IKT-lærling

5 år: Allmenn påbygg. 20timers pga fagbrev

Eneste jeg slapp var Engelsk ettersom det var nok fra IKT. Ellers sitter jeg her med Norsk, historie, naturfag & matte...Prøv å ta det du kan på IKT året, ettersom det ikke er det mest krevende året som jeg har personlig opplevd...

Lenke til kommentar

Går selv IKT i år, og er sånn brukbart fornøyd.

Om du har interesse for data på flere områder kommer du deg greit igjennom uten mye pes tenker jeg.

Det er en tendens til at det er ganske stor variasjon på kunnskapene til hver enkelt elev ved IKT-driftsfag, noe som sikkert skyldes at alle har/hadde lov til å søke på det.

Noen bortkastet fag er det vel, som sikkert kunne ha blitt brukt på noe annet.

Lenke til kommentar
Jeg ville anbefalt deg dette. Gikk selv:

1år: Elektro

2 år: IKT Driftsfag

3-4 år: IKT-lærling

5 år: Allmenn påbygg. 20timers pga fagbrev

Eneste jeg slapp var Engelsk ettersom det var nok fra IKT. Ellers sitter jeg her med Norsk, historie, naturfag & matte...Prøv å ta det du kan på IKT året, ettersom det ikke er det mest krevende året som jeg har personlig opplevd...

7699047[/snapback]

har selv gjort det samme som deg, eller fram til år 3. da :p

angrer egentlig litt på at jeg ikke gikk almenn, og kunne ha sluppet unna almennfagstimene :p

Men etter den nye læreplanen så blir vel elektro og IKT mere splittet, sprekken blir bredere mellom de, og som sagt før så vil det nå bli mere lagt vekt på service, maskinvare f.eks vil nesten forsvinne fra IKT...

Men merker at jeg hadde godt av å gå elektro GK, nå løper jeg rundt på jobb, og lodder div kabeler som må loddes rundt om ring :p

Men hvis du ikke liker matte, anbefaler jeg deg ikke å gå elektro, jeg liker ikke matte, og er ikke noe god i det, men gikk alikevell elektro...

Og engelske på IKT er almennfagsengelsk, så hvis du går påbygning, så slipper du engelsken der. ;)

Hadde også et ganske så fritt år på ikt, vi trengte ikke gjøre mere enn vi ville selv, og det liker jeg :wee:

Lenke til kommentar

Gikk selv gk Medier og kommunikasjon, så vk1 Driftsfag. Jeg syns denne veien var ganske grei å gå fordi vi lærte mye frontend (design ol.) på media, og hadde mulighet for å bygge videre på backend(koding ol.) på IKT. Selv om det ikke blei alt for mye av dette det året på IKT, men muligheten var hvertfall der, og jeg har fortsatt noe peil på god/dårlig design, med tanke på fremtidig jobb.

Er 1.års lærling i et stor selskap nå, og må si at om man føler at livet på skolebenken ikke lenger er helt det man ønsker seg, så er det bare å hoppe i det. Å være lærling er liksom så mye mer... Hvertfall for meg. Plutselig føler man at de oppgavene man til daglig gjør har en mening, og blir verdsatt på en helt annen måte enn kun på en skala fra 1 til 6.

Uansett, for den yngre garde er det vel ikke lenger mulig å gå det løpet som jeg har gjort, men jeg fikk da sløst bort noen minutter på jobben med å skrive litt da ;)

Lykke til alle søkere, gå for det DU har lyst til, det er lov å feile (søke på nytt)!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er på vg1 Medier og Kommunikasjon. Og det var ikke helt som jeg hadde tenkt meg.

Da hadde jeg tenkt å prøve "IKT Service/driftsfag" Er det da det lureste å gå ut i læring eller å ta et påbygningsår 3e året?

Jeg har lyst og jobbe noe innen IT. Sett på ingenør utdanning og det krever ekstra med matte og Studiekompetanse. Ikke sant? Er det da "lurt" å jobbe i bedrift i 2 år og derreter ta et forbredene kurs + matte for og begynne på universitet?

Endret av Tronsn
Lenke til kommentar
Jeg er på vg1 Medier og Kommunikasjon. Og det var ikke helt som jeg hadde tenkt meg.

Da hadde jeg tenkt å prøve "IKT Service/driftsfag" Er det da det lureste å gå ut i læring eller å ta et påbygningsår 3e året?

Jeg har lyst og jobbe noe innen IT. Sett på ingenør utdanning og det krever ekstra med matte og Studiekompetanse. Ikke sant? Er det da "lurt" å jobbe i bedrift i 2 år og derreter ta et forbredene kurs + matte for og begynne på universitet?

7855288[/snapback]

da kan du jo egentlig gå allmenn.

Bli lærling i to år, så går du påbygning, også videre på skole... eller bare jobbe videre etter lærlingetiden.

du kan også gå rett inn på noen skoler etter læretiden. men det er et fåtall.

Lenke til kommentar

Hallo!!

Eg går vk1 medie og kommunikasjon nå, men eg syns d hørres sinnsjugt kjekt ut med IKT! Eg trur eg ska gå påbygg/mediepåbygg til neste år. Ka kan eg gå på etterpå som har med IKT-fag å gjøre? f.eks. om nettverk, programering, hardware... E intresert i data, og det konne frista å jobba som dataansvarlig eller noe lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...