Gå til innhold

EDIT: løsning på støyproblem finnes her.

Anbefalte innlegg

EDIT:

løsning:

har nå satt inn ny vifte og det funker supert! jeg satt min i og koblet den til hovedkortet. vis du har en vifte med 2 pinnskontakt så kan du koble den direkte i strømforsyninga. Jnbefaler alle med støyproblemer i strøforsyning prøve dette, på EGEN risiko. fordi, husk: dette ødelegger garantien pluss at dere kan være uheldige å ødelegge noe så gjør dette på eget ansvar! dere må også huske at det ikke er sikkert det vil la seg gjøre. som hellemyr sa, det kan være at vifta er loddet på. husk også, dette ble gjort på en PSU med en stor 120 mm. vis dere har en med to 80 mm så vet jeg heller ikke om det lar seg gjøre.

________________________________________________________________________________

Problem:

jeg har en fortron source epsilon 700W. den er veldig god men den har et problem, den regulerer ikke viftehastigheten etter belastning. :hrm:

dette irriterer meg noe jæ*** når jeg sitter å ser på film eller surfer, pga det er den eneste støykilden i min ellers så stille pc.

da lurer jeg på, er det noen som har forslag til hvordan man kan få den til å roe litt ned på støyen? jeg har et forslag som jeg har lyst å prøve, men tørr ikke gjøre det før jeg får vite om det i det hele tatt lar seg gjøre.

mitt forslag er: jeg tar ut strømforsyninga, åpner den (driter i garantien), tar ut den gamle støyende vifta, setter i en annen vifte med manuell viftestyring og lukker psu'en igjen.

kunne dette ha funka? Det jeg tror kan bli det største problemet er nok at tempraturen kan bli for høy. eller?

Endret av fredblic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingenting i veien for at du åpner den opp og setter inn en vifte med regulerbar hastighet. Men jeg ville ikke begynt å kutte av kabler. Da hadde jeg heller loddet den av. Men hva om du skal selge pcen en dag, eller plutselig får bruk for den kabelen?

Lenke til kommentar
Byttet vifte i min epsilon 600W. Har fungert i 7-8 mnd nå :)

7575662[/snapback]

hvilken viftehastighet har du vifta på nå da? jeg har nettop satt i ny vifte og det ser ut som det funker fint. hvordan kan jeg vite om strømforsyninga går varm?

Endret av fredblic
Lenke til kommentar
Vet ikke noe om hastighet på den viften. Men den er helt lydløs i alle fall.

7580290[/snapback]

jeg tror min ligger på ca. 1000-1200 rpm. er dette greit? hva skjer hvis PSU'en går varm?

Vet ikke med den strømmforsyningen, men er somregel ikke vifteledningene lodda fast til print korter i strømmforsyningen, så da må du lodde på en ny vifte, eller lodde på en kontakt.

nei, vifta var ikke lodda fast :) det var en sånn 2 pinns kontakt. men den brukte ikke jeg, jeg bare satt den nye vifta i hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...