qinqong Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Er du flinkere enn gjennomsnittet til å kjøre bil?? Og i såfall, hvorfor?? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Hvis du ikke har kjørt i minst 5 år, så skal du ikke starte å kalle deg bedre enn andre, og dette vil vel være et minimum i mine øyner. Det finnes selvsagt de som har kjørt lenge, men de kjører enda ræva. Jeg er "flink" det at jeg ikke har glemt alt læreren har sagt etter jeg fikk lappen, i motsetning til visse andre jeg vet om. Jeg er ikke flink erfaringsvis, med glatt føre, men det kommer seg, jeg bor jo i Tromsø og det er jo ikke noe annet enn snø her Endret 25. desember 2006 av Bruktbilen11 Lenke til kommentar
JimL Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Jeg er flink. Men får dessverre enda mye adrenalin-rush av fart så har nok syndet et par ganger mer enn gjennomsnittet. Merk at dette gjelder større / flerfelts riksveier utenfor bebygd område og med minimal/ingen trafikk. Ikke en unnskyldning for å bryte loven, men gjør det i det minste bedre enn å svinkjøre mellom dritfulle folk i sentrum på lørdagskveldene. Til vanlig forsøker jeg å gå fram som et godt forbilde i trafikken, både med plassering, fart, vikeplikt, tegngivning osv. Og jeg tar opp ting med venner/familie om det er noe de gjør feil eller burde tenke på. Har bare kjørt i fire år, men på de årene har jeg kjørt ~180.000km (blir vel ca 10 år gjenomsnittlig kjøring?). Å si at man ikke kan ha erfaring før man har kjørt x antall år blir derfor litt feil, men vi mangler kanskje en god "milestone" der man faktisk kan si at man er en erfaren sjåfør. Man burde i hvert fall ha kjørt tilstrekkelig antall km på ulikt føre både i by/storby/landevei samt innland/utland. I tillegg bør man vel kanskje vært med i et par "uheldige" situasjoner. Etter fire års kjøring med hovedsaklig by/landevei rundt Bodø, men også kjøring ellers i europa (sverige, polen, tyskland, danmark), to kollisjoner og et høyt antall timer banekjøring fører jeg at jeg har meget stor kontroll på bilen min og meg selv som sjåfør. Så, er jeg da flinkere enn gjennomsnittet? Det vet jeg ærlig talt ikke. De som ofte blir lagt merke til i trafikkbildet er de få som overhodet ikke skulle hatt lappen i det hele tatt. Og de tar liksom fokus vekk fra alle andre, så det man blir sittende igjen med er et inntrykk av at gamlinger/kjerringer/ungdom/osv er en fare for trafikken alle sammen. Men men... Endret 25. desember 2006 av JimL Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg anser meg selv flink i forhold til de som er like unge og som har hatt lappen like kort. Jeg begynte å øvelseskjøre mye fra den dagen jeg ble 16, kjørte så og si hver dag fra 16- til 18-årsdagen min. Mange turer i Oslo Sentrum, hytta og langturer opp og ned til Nord-Møre. Jeg vil påstå at jeg har øvelseskjørt betraktlig mer enn de fleste jeg kjenner til som har fått lappen i år. Jeg anser meg flinkere enn 50% av de som har førerkortet i Norge siden jeg faktiskt bruker blinklys i rundkjøringer og ser et par ganger ekstra til hver side når jeg utfører en "handling" (feltskifte, kryss, rundkjøringer osv) Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Har kjørt bil i over 9 år og over 300000km, og ikke før de siste årene kan jeg innrømme at jeg ikke er flink til å kjøre bil. Har enda ikke krasjet bil vel og merke, men en begynne vel å innse sine begrensinger Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Er du flinkere enn gjennomsnittet til å kjøre bil?? Og i såfall, hvorfor?? 7573839[/snapback] Flink og flink fru Blom... Siden 1996 har jeg kjørt drøyt 1.3 millioner km uten å lage èn ripe i bilene. Før '96 kjørte jeg "normalt" dvs kun att og fram til jobb osv. - ikke så mange km pr år. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Mtp. at jeg som 16-åring (øvelses)kjører bedre enn mange som har lappen, ja. Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Og hvor flink er isåfall gjennomsnittet? Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Mtp. at jeg som 16-åring (øvelses)kjører bedre enn mange som har lappen, ja. 7590728[/snapback] Den følelsen er veldig lett å ha. Man føler seg som en god bilist, fordi man ikke legger merke til egne feil. Hadde man lagt merke til alle feilene sine, hadde det stort sett ikke vært noe problem å unngå dem. Lenke til kommentar
delahoya Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Jeg anser meg selv flink i forhold til de som er like unge og som har hatt lappen like kort. Jeg begynte å øvelseskjøre mye fra den dagen jeg ble 16, kjørte så og si hver dag fra 16- til 18-årsdagen min. Mange turer i Oslo Sentrum, hytta og langturer opp og ned til Nord-Møre. Jeg vil påstå at jeg har øvelseskjørt betraktlig mer enn de fleste jeg kjenner til som har fått lappen i år. Jeg anser meg flinkere enn 50% av de som har førerkortet i Norge siden jeg faktiskt bruker blinklys i rundkjøringer og ser et par ganger ekstra til hver side når jeg utfører en "handling" (feltskifte, kryss, rundkjøringer osv) 7574454[/snapback] Det er godt noen tror de er bedre enn andre..he,he. Hvis folk mener å kunne kjøre bedre bil enn de fleste har de en lang vei med masse erfaring foran seg. Å kjøre bil handler om hensyn,forståelse,kjenne sine begrensinger og forholde seg til disse. Alltid ha for øye å kunne bedre seg for andres og egen sikkerhet. Noen nevnte at en ikke kunne si at en var god å kjøre før en har kjørt i minst 5-år. Flesteparten trenger myyye lengre tid for å ikke snakke om titalls år på å bli det jeg karaktiserere som meget dyktige. Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 En annen ting som er viktig å få med seg her er jo at man kan være flink til å føre bilen, men dårlig på å kjøre blant annen trafikk. En jeg kjenner er helt rå på bilkontroll, men suger mildt sagt når det gjelder å følge trafikkreglene (forstå de, ta hensyn osv osv) Lenke til kommentar
Marti Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Mtp. at jeg som 16-åring (øvelses)kjører bedre enn mange som har lappen, ja. 7590728[/snapback] Den følelsen er veldig lett å ha. Man føler seg som en god bilist, fordi man ikke legger merke til egne feil. Hadde man lagt merke til alle feilene sine, hadde det stort sett ikke vært noe problem å unngå dem. 7593153[/snapback] Kjører mye motorsykkel til vanlig, pleier å se feil andre førere gjør. Ofte. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 En sjåfør som har kjørt i over 10 år, og ikke kan holde avstand, det er ihvertfall en dårlig sjåfør. Men ingen blir noen gang 100% flinke til å kjøre bil. Man lærer alltid noe nytt med tiden. Man kan aldri være føre var. Men man kan selvsagt prøve. En god sjåfør er en som handler raskt når det i visse tilfeller er nødvendig. Og følger også med trafikken bak seg, slik at man også klarer å fange opp blålys rimelig kjapt. Og en god sjåfør er en sjåfør som samarbeider med andre i trafikken. Det var min mening. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Hmm, "Sterkere enn gjennomsnittet" er vel en ganske sterk påstand! Har hatt lappen i knapt et halvår, og får nye erfaringer hver dag! Egentlig ganske stilig å se på hvor mye rart man ikke har opplevd før, både på godt å vondt! En ting jeg ikke er spesiellt god til er rygging. Jeg hadde veldig lite av det i opplæringa, så jeg må lærer meg det selv. Har vært borti et par ting, men tar det helt med ro, så det går som regel bra! Prøver å lære meg å rygge med speilene Jeg vil påstå å si at jeg er veldig god på teoretisk trafikkforståelse. Dette fordi min mor har utdanning i trafikkopplæring, og har fortalt meg enormt mye. Men det kan fort bli litt mye å passe på i trafikkbildet, så jeg har enda endel kilometer igjen før jeg vil si at jeg er bedre enn gjennomsnittet! Endret 28. desember 2006 av Antarctica Lenke til kommentar
Knetrik Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Har ca 2 millioner km på nakken uten skader pr. trailer. Hvordan jeg er til å kjøre bil aner jeg ikke, har ikke prøvd på mange år..:-)) Finnes det taxi? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg vil si jeg er like god som gjennomsnittet til å kjøre bil, mulig jeg er litt over gjennomsnittet på kontroll (har kjørt en del vrak i døden på en hjemmelaget bane), men så mangler jeg nok litt på erfaring når det kommer til å lese trafikkbildet osv. Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg bryter alltid fartgrensen, kjører av og til det dobbelte og mer enn det enn hva skiltet viser! jeg bruker alltid blinklys, er alltid obs på vikeplikt, er ekstra obs på gangfelt osv! Jeg kjører med alt for høy musikk! Jeg blir veeeldig lett irritert over volvoer å kjører alltid forbi dem(ikke spør hvorfor) Jeg holder alltid fartgrensene i byer! Jeg sjekker minst 3 ganger i uka at alt på bilen fungerer teknisk! Bruker alltid belte! Har mista lappen 2 ganger! Har ca 20 fartsbøter på meg! jeg syns ikke jeg er en god sjafør! Lenke til kommentar
Marti Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg bryter alltid fartgrensen, kjører av og til det dobbelte og mer enn det enn hva skiltet viser! jeg bruker alltid blinklys, er alltid obs på vikeplikt, er ekstra obs på gangfelt osv! Jeg kjører med alt for høy musikk! Jeg blir veeeldig lett irritert over volvoer å kjører alltid forbi dem(ikke spør hvorfor) Jeg holder alltid fartgrensene i byer! Jeg sjekker minst 3 ganger i uka at alt på bilen fungerer teknisk! Bruker alltid belte! Har mista lappen 2 ganger! Har ca 20 fartsbøter på meg! jeg syns ikke jeg er en god sjafør! 7618643[/snapback] Vel, du blir jo teknisk bedre sjåfør jo tyngre utfordringer du utsetter deg for. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg tror jeg er en håpløs sjåfør. Ikke forstår jeg lysbruk, tåkelys + nærlys er vist påbudt så her har jeg mye og ta tak i. Plassering i rundkjøringer kan jeg heller ikke. Skal jeg rett frem skal jeg holde meg lengst til venstre og de på høyresiden har alltid vikeplikt. Når det kommer til blinklys er det tydeligvis mye å lære der også. Blinklys er dyrt og bruk av disse skal for en hver pris unngåes. Lett og glemme i opphett trafikk. Så var det venstreregelen. Den er viktig den. Av og til har man vikeplikt fra venstre og spesielt viktig er det å passe der det ikke er forkjørsvei. Kommer det en trailer, buss eller sjåfør i større personbil, da har man vikeplikt fra venstre. Og sist men ikke minst så er det grønt opp til 15 sekunder etter at lyset har skiftet til rødt, dette er da viktig og merke seg når man selv venter på grønt. Legg alltid til 15 sekunder på det grønne lyset før man kjører. God natt og kjør forsiktig, dette er trafikken i Trondheim fra virkeligheten. Lenke til kommentar
trra Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Jeg er sannsynligvis like god sjåfør som Stevie Wonder... Endret 3. januar 2007 av trra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå