morlie Skrevet 25. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2006 Fikk stativ i går å da måtte jeg jo selvsagt ut og knipse noen bilder. (synes huset til venstre ødelegger) et til Og et "portrett" som er mitt første av typen mennesker. 30D, Canon 50mm f/1.8. stativ. Brukte 30sek lukkertid på bybildene f/4.0 1/250 på portrett med f/1.8 Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 25. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2006 Synes ikke bybildene var skarpe, så her har det nok vært litt bevegelse selv om du har brukt stativ. Ville brukt kortere lukkertid, samt brukt den innebygde fjernutløseren. Lykke til med stativet - det er en god investering Lenke til kommentar
mclp- Skrevet 26. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2006 Syntes ikke disse var så mye å skryte av.. Bilde 1: Et helt greit feriebilde egentlig.. Ikke noe spesielt.. Hvitbalansen er kansje litt feil, bildet er også litt skjevt, så er det det huset til venstre. Skarpt var det heller ikke. Bilde 2: Samme som bilde 1, bare enda skjevere "horisont". Bilde 3: Var vel egentlig ikke noe poeng å legge ut Var jo ikke skarpt dette heller. Bruk bedre tid å å prøve deg frem, skaff deg photoshop å lek litt med bildene. Men heeelt først.. Ta skarpe bilder. Stå på! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2006 Som "mclp-" sier, skarpe bilder er de beste, syns jeg. Disse ble nok ikke skarpe ok. Men på nr 3 så ser de nesten ut til at det er fokusen som er problemet, ikke lukkertiden. Lenke til kommentar
Matsi Skrevet 26. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Ville nok brukt et annet objektiv og justert litt på lukkertiden. Ble veldig uklart og vanskelig å få noen god følelse av bildet. Endret 26. desember 2006 av Matsi Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 26. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2006 Yeah! går virkelig an å få frem rævva bilder med konge utstyr! Fokuseringen er som alt nevnt noe av det første du må ta en kikk på. Her lukter det også at stativet eller noe annet i monteringen du bruker ikke er stødig nok på landskapsbildene. Lenke til kommentar
morlie Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. desember 2006 Yeah! går virkelig an å få frem rævva bilder med konge utstyr! 7581594[/snapback] Er ikke utsyret det går på men fotografen. Sliter med manuell fokus som dere sikkert har skjønt! Bruker dere autofokus eller er det manuell som rocker "gata" her? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 26. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2006 Yeah! går virkelig an å få frem rævva bilder med konge utstyr! 7581594[/snapback] Er ikke utsyret det går på men fotografen. Sliter med manuell fokus som dere sikkert har skjønt! Bruker dere autofokus eller er det manuell som rocker "gata" her? 7581885[/snapback] Og hva får deg til å tro at jeg mente problemet lå i utstyret? Når det gjelder manuell fokus på DSLR er ikke nødvendigvis spesielt enkelt. Mattskivene som sitter i de fleste DSLR fra fabrikken av er ikke beregnet på manuell fokusering. Du må mao som regel basere deg på informasjonen fra en eventuell fokusindikator i søkeren. Alt etter fokusegenskapene i kamera kan det bli en utfordring for elektronikken ved f.eks vanskelige lysforhold. Nå tror jeg ærlig talt feilkilden ligger like mye andre steder. Som f.eks nevnt med support i stativsystem, rystelser ved speil (bruk mirror lock-up), utløser (bruk selvutløser eller fjernutløser). Det finnes en drøss av faktorer å ta hensyn til, nattbilder er ikke spesielt enkelt når lyssammensetningen er såpass ekstrem som på ditt motiv. Lenke til kommentar
mclp- Skrevet 26. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2006 Bruker dere autofokus eller er det manuell som rocker "gata" her? 7581885[/snapback] Autofokus fungerer utolig bra på de nyere SLR kamerane. Jeg kjører Auto når jeg tar vanlige bilder, men Manuell fokus når jeg er i studio å slik. Lenke til kommentar
Aleksander-yo Skrevet 27. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2006 Kjører en blanding mellom auto og manuell jeg. Lar først kameraet gjøre sitt, så kan jeg finjustere med phåkuzringen. Tilbake til bildene. Det siste - ikke bra De to første er som de andre på bruket sier. Uskarpt og det er preget av bevegelse i kameraet. Komposisjonen var kanskje heller ikke akkurat den beste. Lenke til kommentar
rockefoten Skrevet 27. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2006 Greit at det er uskarpt, men jeg syns komposisjonen også er litt kjedelig. Det er veldig mye grå himmel. Du får mer dybde i byen hvis du bare har en 1/3 himmel... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå