Gå til innhold

Gir vi for mye til jul?

DrThomas

Anbefalte innlegg

Folk får være fornøyde med at de faktisk FÅR noe.

Jeg fikk for eksempel 500kr og to sjokoladeplater av bestemora mi. Sånt setter man enormt pris på (særlig her nede, australiere kan ikke lage sjokolade). Har fått 2300kr i kontanter i år. Dette er jeg overfornøyd med. Herregud, jeg har FÅTT det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke ment å bli en ny tråd hvor man lister opp hva man har fått til jul altså... Vi har allerede en sånn.

Var heller ment å diskutere om det er noe poeng i å gi barna sine gaver for flerfoldige tusen kroner, fremfor bare en enkel liten sak de virkelig ønsker seg...

Lenke til kommentar

Uff, er dere virkelig så missunelige på de som har litt penger? Har de ikke rett til å bruke de? Det er samme maset hvert år, kan dere ikke slutte å syte å repsektere at noen velger å gi mer i julegave?

Selv fikk jeg ca. 500 fra mine foreldre og 300 fra hvert søsken, ingenting fra min mormor eller resten av slekten. Kunne ikke falle meg inn å klage. Å klage på noe enn har fått gratis blir litt søkt for min del.

Endret av Goz
Lenke til kommentar

Tråden var nok ikke ment som en "klage" på noen måte. I likhet med mye annet på dette forumet, ble det tatt opp for at folk skal diskutere rundt det. Kanskje noen mener at enkelte prioriterer litt feil? Eller at det er helt greit, og opp til hver enkelt, som du sier!

Bare tenkt litt over hvordan du ytrer din mening !

Lenke til kommentar

Fikk 1700kr, diverse gavekort (ingen over 250), barberhøvel og hansker. Dette synes nå jeg er rikelig, og det er omtrent dette nivået det ligger på i min omgangskrets. Men at det er folk som får dyre ting i julegave er da ikke noe å reise øyenbrynene for, det er det da bestandig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

personlig så synes jeg at verdien på julegavene ikke har noe og si, faktisk så var den gaven jeg ble mest glad for på julaften ikke det jeg ønsket meg mest, var ikke en gang på ønskelista mi... For jeg fikk av bestemora mi et par tjukke hjemmestrikka ullsokker, og et par tynnere hun hadde kjøpt. For det som betyr noe er tanken bak gaven, og det at noen har tatt seg tid til å strikke et par ullsokker til meg viser at noen har tenkt over gaven og brukt tid på den og ikke løpt inn på nærmeste supermarked og kjøpt det første og beste de kunne finne på.

nå var det riktignok en konvolutt med 400 kroner i den pakken, men strengt talt så var de pengene nesten unødvendige.

Lenke til kommentar
Uff, er dere virkelig så missunelige på de som har litt penger? Har de ikke rett til å bruke de? Det er samme maset hvert år, kan dere ikke slutte å syte å repsektere at noen velger å gi mer i julegave?

Selv fikk jeg ca. 500 fra mine foreldre og 300 fra hvert søsken, ingenting fra min mormor eller resten av slekten. Kunne ikke falle meg inn å klage. Å klage på noe enn har fått gratis blir litt søkt for min del.

7574957[/snapback]

Synd at du oppfattet det som klaging, er på ingen måte ment å klage på at andre er rikere enn meg. Jeg bare synes det er litt alarmerende at barn idag ofte ser ut til å få alt de peker på, og at dette er en trend som bare vokser og vokser.

For min del er jeg mer enn fornøyd med det jeg fikk, plager meg ikke at andre får mer. Det som plager meg er hvor vårt samfunn er på vei.

Og vennligst ikke kom med flere inn legg om "Slutt å være så misunnelige", eller "Jeg fikk blablabla til jul". Vi har egne tråder for dette...

Lenke til kommentar

Jeg syns julen er blitt en materialistisk kjøpesenter-sesong, blir nesten kvalm over all reklamen og promoteringen julen får. Det handler bare om gaver, en skal vurdere hvor mye den og den personen skal få, samt vurdere dette mot hva en selv fikk i fjor osv.

Og nei, det hjelper selvsagt ikke at det finnes foreldre som burde blitt skutt i fjæra; klær, dataspill, dvd-filmer med mer i julekalender er alt for mye. Bare 5 år tilbake var det storsett en sjokolade eller en frukt, og slik mener jeg det burde være.

Nå er det nå slik at vi er blitt veldig rike i Norge, men det burde fortsatt finnes grenser. Selv må jeg jo innrømme at det er stas med fine gaver, men jeg ville aldri kjøpt noe dyrt bare fordi det er prisen som skal telle.

Gavene på julaften skal bety noe, ikke gi gaver bare fordi du føler at du må.

Lenke til kommentar

Synes ikke problemet er at mange får mye til jul. Noen har mer penger enn andre og noen gir mer til barna sine enn andre.

Synes i grunn dette er uproblematisk, og selv om trådstarter helst ser at vi enkelte ikke skal kommentere med "slutt å vær misunnelig" og slikt, må jeg si at jeg føler at enkeltes syn er preget av en slik tankegang.

Noe jeg synes er mye verre med jula, er hvordan folk absolutt skal kjøpe så utrolig mye, i ren mengde og antall. Nips og ubrukelig tullball som ingen egentlig vil ha blir gitt bort over en lav sko. Hvor mange tonn med ubrukelig søppel har blitt produsert og gitt bort i år tro? Jeg synes det er helt utrolig at det finnes ting som blir produsert kun for å bli gitt bort. Ting som ingen egentlig trenger eller en gang vil ha. Synes alle i stedet kunne gitt bort pengene til en eller annen hjelpeorganisasjon, og gitt den heldige personen som slapp å motta et halvkilo med teit juggel produsert av barnearbeidere en lapp med "En gave er gitt til etellerannetfond".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
når jeg tenker meg om er det vel greit at folk får mye, vist de ikke er så nauta stolt av det selv å må fortelle alle hva de har fått og hva det koster og alt det dillet der.. det iriterer meg ! :p

7578483[/snapback]

Det kalles å sette pris på det man får.

Lenke til kommentar
Idag får ungene flett ny xbox 360 eller annen konsoll bare sånn uten videre. Og det bare som en del av en julegave. Må ikke unge idag jobbe i det hele tatt for tingene de får?

7573925[/snapback]

Hva ergalt med å få en Xbox 360 i julegave? Fikk det forige jul og har hatt mange morsomme stunder med Xbox`en :) Men, jeg jobber jo og får ukelønn sånn at jeg kjøper ting selv og, er ikke noe galt i å få en Xbox til jul.

Men 25.000kr er alt for mye :)

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Som nevnt før, er det ikke nødvendigvis summen som er viktig, og jeg bare sa xbox 360 fordi jeg har lest om endel som har fått den. Poenget er at slike ting er det mange unge som virkelig ønsker seg, og det kunne vært en gyllen mulighet for foreldrene å få barna til å ta litt økonomisk ansvar. Kanskje få de til å ta seg en jobb og spare opp litt penger.

Hadde det vært meg, kunne jeg gjerne gitt ungen min en xbox. MEN, jeg ville sagt at om han ønsker seg noe såpass stort, må han spytte inn så og så mye penger i det selv. Rett og slett for å motivere til å ta ansvar. Han kunne da ha lært seg litt om økonomi, sparing og hadde følt at han virkelig fortjente den når han fikk den.

Det er dette jeg frykter at samfunnet er på vei bort ifra. Ungene bare får det de vil ha, uten å jobbe noe for det. Når tenåringer får over 20.000 i JULEPRESANG (tenk deg da den bursdagspresangen de gjerne får), sier det seg selv at de ikke trenger å jobbe stort mye for det de vil ha.

Dette er selvsagt en generalisering, så ikke bli hysteriske om akkurat DU fikk så og så mye penger, men allikevel har jobbet for det...

Edit: leif

Endret av DrThomas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...