DrThomas Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Har lest endel på gave-tråden her på forumet, og ble ganske sjokkert over hvor mye enkelte får. Flere påstår ihvertfall at de har fått gaver for 25.000+ kr. Er det bare meg, eller er dette helt perverst mye? Enkelte sa at det var fra besteforeldre, som en forskudd på arven, og da er det noe litt annet, men det virker som om dagens unge får ofte helt ville summer til jul. For meg ihvertfall (er 23 nå), som er vokst opp med at man får julegaver for gjerne rundt 2-300 fra hver slektning, samt gjerne 1-2000 fra foreldre. De fleste av mine venner er også på noe ca likt dette. Altså langt ifra de perverse summene her noen sier de får. Har samfunnet vårt SÅ mye penger som dette? Og er barna idag så bortskjemt? Eller er det bare meg og min familie og venner som eret gammeldags avvik fra resten av samfunnet? Lenke til kommentar
Andeby Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Hvis det er sant at de har fått gaver for 25000 er det bortskjemt mye! Det dyreste jeg noen sinne har fått bare fra foreldrene mine var Logitech G25, det koster 2100,- og jeg synes selv det nesten er for mye:P Endret 25. desember 2006 av Andeby Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Var en på en IRC-kanal i går som var oppriktig frustrert og lei seg siden han hadde fått et gavekort på Wii av foreldrene. Problemet var at de hadde skrevet ut et kort på 2500, og den kostet tydeligvis litt mer. Dessuten hadde kompisene i Holmenkollåsen fått gaver til 20 000+. Fy faen, hadde det vært min sønn hadde han fått en .45 dumdum godt plantet i nakken, midt på Karl Johan Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Ungene mine skal få koks om de ikke oppfører seg. "You'll get a lump of coal". Lenke til kommentar
JimL Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Det har tatt totalt av, er bare 21 selv og folk nå får jo like mye eller mer i julegaver som jeg fikk til konfirmasjonen +/- 15.000. Det er jo forsåvidt greit at folk som har penger gir en del til barna, men hvordan skal de få følelse for noen av tingene de eier når de aldri må gjøre noe for dem? Vet om folk som har fått merkeklær i adventskalenderen! (hva skjedde med litt sjokolade eller noe?), folk som har fått PC i bursdagsgave, digitalkamera til 10.000 i julegave, osv osv. Og da har vi ennå ikke rørt de som fikk bil eller leilighet i 18-årsgave! Har det blitt barnemishandling å få ungen til å male huset en sommer for å få penger til PC? Virker nesten sånn. Syns det er tragisk. Jeg personlig er kjempefornøyd med at gaver som fyller opp tomrommet fra den sokkespisende vaskemaskinen, kjøkkenredskaper og andre ting som jeg ærlig talt ikke har så lyst til å bruke penger på selv... Sånn i motsetning til PC/kamera/bil/osv, som jeg helst vil kjøpe for penger jeg har jobbet for. Endret 25. desember 2006 av JimL Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg fikk min dyreste gave som årskort på det lokale skianlegget, noe som er svært vanlig her...Selvom det koster nermere 4lakser... Men jeg legger merke til at typen til søstra mi som kommer fra oslos beste strøk har litt større forventninger, lissom av mor og far får han ca 10k hver..og i penger... Sykt sier jeg bare... Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Det er vel ikke unaturlig at barn/voksne som kommer fra rikere familier får litt dyrere gaver nå i jula. Er man vandt til en dyrere livsstil så hadde det vært rart om det skulle blitt forandret bare fordi at det er jul. Vi nordmenn er verdensmestre i misunnelse, av en eller annen grunn er det så mange som heller klager på hva andre har fått kontra det å glede seg over sine egne gaver. Det er trossalt tanken som teller! Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Fikk min dyreste gave i år jeg. ViewSonic VX922. Ca 3000 kr for den. Ellers har jeg fått vanlige gaver. Vil faktisk ikke si at det er overdrevent mye ettersom det var fra min kjære mor og far. Dog jeg må si at 25000 høres ganske mye ut. Det kan jo gå ann at foreldre gir det til sine student barn eller noe som trenger penger ganske badly. Men ellers er det sykt. Endret 25. desember 2006 av medlem-77217 Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 Husker da jeg skulle ha min første konsoll, en Sega Megadrive 16 bit. Måtte spare penger selv i et år, ta meg jobb som avisbud og virkelig spare. Til jul fikk jeg det jeg ikke hadde klart å spare opp, slik at jeg fikk meg konsollen og Sonic til jul. Idag får ungene flett ny xbox 360 eller annen konsoll bare sånn uten videre. Og det bare som en del av en julegave. Må ikke unge idag jobbe i det hele tatt for tingene de får? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=146748 Lenke til kommentar
JimL Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 xbox 360 eller annen konsoll bare sånn uten videre. Og det bare som en del av en julegave. Må ikke unge idag jobbe i det hele tatt for tingene de får? 7573925[/snapback] Samme sak som jeg stiller spørsmålstegn ved. Er visst ikke helt vanlig lengre det nei. Det er greit at de som har det bra økonomisk kanskje drar kortet litt mer når det gjelder gaver, men hva skjer da den dagen barna skal flytte ut og visa-kortet til mamma/pappa forsvinner? Ser for meg at det er vanskelig å slutte å gi om ikke barna er vant til å måtte jobbe for noe :\ Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg synes julegavehysteriet har tatt helt av.. litt av selve poenget med julen blir borte når unger sutrer hvis de ikke får like mye som kompisene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg synes det er gøy å gi og få dyre gaver. For to år siden ga jeg Canon 350D til kjæresten min (nå eks) og det var like gøy for meg å gi dem som for henne å få det. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 i år fikk jeg gaver til litt over 3000 (tilsammen) fikk 1000 med farmora mi Logitech Z-4 med foreldrene mine og swiss army lommekniv og noen andre småting men 25K ?! hvem i all verden får for 25K ?! Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Liker egentlig selv å gi flotte og dyre gaver, men det finnes da grenser. Og når på toppen av det hele er mange unge som klager fordi de ikke får "nok", og de ikke har fått like mye som kompisene, da er det gått for langt imho. Selv om man har mye penger, er det langt fra selvsagt at man bør gi mye til ungene. Det er lett for unge å bli bortskjemt, selv om det virker som om det er på moten å skjemme barna sine hinsides bort. Edit: leif Endret 25. desember 2006 av DrThomas Lenke til kommentar
Mott Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) fik vel for 2500 kr. Jeg synes kanskje det var litt lite av mine foreldre siden min bror fikk sykkel til 8k mens jeg fikk gave til 1,5k Endret 25. desember 2006 av Mott Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Blir dratt frem litt ekstreme eksempler her ! Det er nok ikke mange som får gaver til 25 000. Nå er det kanskje litt dumt av meg å snakke, siden jeg fikk 10 000 kr + nok gaver, men i år var en litt spesiell jul. Vanligvis får jeg bare gavene Tenker nok de fleste får gaver fra 2-4 tusen, og det er vel ikke lite det heller ? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Folk blir bra bortskjemt ja. Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 Er ikke nødvendigvis selve summen som er så nøye, men det at vi generelt gir alt for mye. Julegaven skal være et tegn på at vi er glad i hverandre, og være noe men trenger og har lyst på. For meg betyr dette å finne noe man tror andre trenger og har lyst på, ikke nødvendigvis gi dem alt de ønsker seg. Man må jo ha noe å ønske seg og jobbe mot, noe å spare opp til. Lenke til kommentar
Axes Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Jul er bare snobbete og alle vet det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå