Gå til innhold

Hvilke supportere mener DU er medgangsupportere?

ZenCo

Anbefalte innlegg

Kan vel ikkje stemple Unitedfans som medgangssupporterar heilt enda. Ingen veit jo korleis dei oppfører seg i motgang. Å ikkje vinne nok eit år kan knapt kallast motgang. Og om det er noko du oppfattar som motgang, er sjansen stor for at du er ein medgangssupporter. :)

Endret av TomWhittaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv holder jeg med Chelsea i England. Utelukkende fordi jeg synes det er morro med et lag som utfordrer de andre storklubbene.

Men å kalle meg medgangsupporter vil jeg ikke. Ikke supporter i det hele tatt. Er mer en slags mellomting mellom tilhenger og nøytral. Pga en del ting med andre klubber hater jeg de som pesten. Og da blir det ekstra gøy og holde med Chelsea.

Samtidig synes jeg det er litt morro at United utfordrer lommeboka til Roman, ikke at de ikke er noe "kjøpelag" selv.

Lenke til kommentar

De fleste som heier på de 3 store røde i england er medgangssupporter. Kanskje 90 % av fotball fans i norge heier på disse 3 lagene? Dette har kanskje gått ned litt de senere årene nå som chelsea har kommet på banen.

Alle barn syntes jo f.eks cantona var tøff og eneste fotballnavnet man kunne, så at man blir Man U fan da er ikke så rart.

Foreldrene sine klubbvalg smitter også på barna, husker selv jeg heiet på Chelsea og Juventus når jeg var 5-7 år fordi det var jo lagene til faren min. Når man er ung så er det ikke lett å finne et drittlag å holde med, for man hører jo idag så og si kun om: Man U, Liverpool, Arsenal, Chelsea i england og Barca eller Real M i Spania.

Nå i senere tid har jeg gjort opp min egen mening og heier på Middlesbrough og Milan.

Lenke til kommentar
*snip*

7632266[/snapback]

Synes ikke man kan kalle folk medgangssupporter fordi man finner seg et lag man liker som ung, og som man fortsetter å heie på. Jeg mener nå at en medgangssupporter er en som heier på et lag i medgang, og når det kommer litt motgang skifter til et annet lag og heier på de. Og det er klart det blir påvirket av miljøet rundt og foreldre og slikt hvilke lag man heier på, hvertfall når man er barn.

Lenke til kommentar

Man United og Arsenal er typiske medgangsupporterlag. I de siste årene har desverre flere og flere begynt å holde med min klubb, og kan knapt svare på hvem som er kaptein på laget. Jeg syntes det blir for dumt å heie på dem som leder, selv om jeg ikke har noe imot Chelseas suksess de to siste årene.

Lenke til kommentar

En medgangsupporter er en som ikke er noen supporter.

Man skal samtidig være klar over at mange av Norges supporterklubber har fått økning som følge av sportslig suksess for respektive lag. Feks Klanen der jeg selv er forholdsvis aktiv, og en av de sentralt plasserte sangerne.

Det var en voldsom økning høsten 2004, og det fortsatte vel utover i 2005. I 2006 fikk vi en god motgang på våren, og mange av disse folka forsvant.

Selv om medgangsupportere er et negativt fenomen, så er det noen av dem som fortsatt blir igjen etterpå. Flere av folka i min gjeng ble ikke ordentlig aktive før oppturen i 2004, og de holdt seg der i hele år.

De største medgangsupporterne i Norge må være Kjernen. Men dette er jo mest fordi RBK har hatt så og si konstant medgang i snart 15 år. Samtidig var kampanjen "Svikter aldri Rosenborg" i 2005 (da det virkelig ikke var medgang) noe av det mest latterlige jeg har sett.

Lenke til kommentar

En medgangssupporter er en som holder med et lag kun i medgang, og når det laget opplever motgang, og det vil si dårlige resultater over flere år, og det er noe alle lag opplever før eller siden, skifter denne personen til et annet lag som gjør det bra. En typisk ting er at medgangssupportere, når det første laget gjør det bra igjen, skifter tilbake til dette. Altså støtter de laget sitt i medgang, men ikke i motgang. En god supporter støtter laget sitt uansett.

Derfor kan vi ikke stemple noen som medgangssupportere før laget deres faktisk har hatt motgang. Når det skjer, ser vi det lett; de virkelige supporterene fortsetter å støtte laget i full offentlighet, mens medgangssupporterene stikker over til et annet lag.

Lenke til kommentar
Når det gjelder klanen vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Nei, de er ikke så flinke i motgang som i medgang, men de er ihvertfall langt fra verst i landet. Dessuten har de en del bra sanger (noe som er tøft for meg å innrømme ;)). VIFs problem er at de har Klanen, men ingenting annet. Hver gang jeg er på Ullevål med Brann-supporterne er bortesvingen full, og Klan-seksjonen ganske oppfylt. Resten av stadion er besatt av noen spredte folk i Brannutstyr og ellers kun noen generelt fotballinteresserte, nøytrale tilskuere. (Det finnes selvfølgelig unntak her også.)

7583770[/snapback]

Klanen har hatt rundt 13 000 medlemmer de siste årene. Mest fordi det har blitt en kultur der alle tilhengerne melder seg inn. Dermed er det som du sier at VIF har KLanen og ingenting annet, men det er på kampene. Det er veldig mange som holder med Vålerenga i Oslo. Men forskjellen her er at Oslo som by ikke har ett lag, og mye av befolkningen kommer fra overalt ellers i landet.

Dessuten er VIF direkte konkurrent om tilhengerne med LSK, Lyn, Stabæk (delvis også Fredrikstad, Moss, Skeid, Godset osv).

Brann er Bergens fotball-lag, og en av våre argeste konkurrenter. Vålerenga er desverre ikke hele Osloområdets lag på samme måte...

Trommer:

Trommer er overhodet ikke originalt. Trommer er patetisk. Sydlandsk tilnærming er ikke å forakte helt. Men man trenger jo ikke å kopiere noe helt heller. En blanding av engelsk og sydlandsk support, kan bli det man etterhvert kaller den norske supporterkulturen.

KFL kjører hele tribunekonseptet sitt stramt regisert, og de har ikke laget en eneste tekst selv. De stjeler helt usjenert fra Bajen og Ascoli, uten engang og modifisere teksten med annet en klubbnavn. At disse omtales som gode supportere er rett å slett latterlig.

Norges beste supportere vil jeg si er Isberget. De har lengst tur på alle bortekamper, de har kaldest temperatur i snitt, og de har et fryktelig dårlig lag. Enda så er de trofaste.

Lenke til kommentar
Trommer:

Trommer er overhodet ikke originalt. Trommer er patetisk.

KFL kjører hele tribunekonseptet sitt stramt regisert, og de har ikke laget en eneste tekst selv. De stjeler helt usjenert fra Bajen og Ascoli, uten engang og modifisere teksten med annet en klubbnavn. At disse omtales som gode supportere er rett å slett latterlig.

Norges beste supportere vil jeg si er Isberget. De har lengst tur på alle bortekamper, de har kaldest temperatur i snitt, og de har et fryktelig dårlig lag. Enda så er de trofaste.

7681819[/snapback]

Først: Visste du at over 70% av alle verdens supportergrupper benytter tromme? Her i kongeriket har vi hengt igjen på den engelske kulturen, og Klanen og KFL har vært sitt syn på tribunekultur. Sånn er det - noen har sansen for det ene og noen for det andre, smak og behag osv. I utlandet er tromme ultra-vanlig.

Har ikke laget en eneste tekst selv? Den var litt tynn, og hva vet du om det..? Mange tekster er laget i regi KFL. Gå på LSK-VIF. Hør. Nyt. Stjeler? Hvem stjeler ikke sangmelodier? Hvilke supportergrupper? Nevn de. Ok, jeg går med på at en - 1 - sang er påfallende lik Bajen sin i selve tekstform, men navnet er modifisert ved "FuglaGospel". Resten av sangreporoaret til KFL er omgjort tekst, men selvsagt stjeler KFL melodier som andre alle supportergrupper som f.eks. Klanen, Skeidoksene og Rapid Wien. Ingen supportergrupper finner opp melodiene, og i så tilfelle er det veldig sjeldent. Ikke svelg ordene i din munn ved at du sier KFL utelukkende tar sangmelodier, når Klanen like mye gjør det. Det er vel en grunn til at det er en egen seksjon på Klanens forum som heter "Youtube" der folk legger inn sangmelodier i håp om at en oppfinnsom sjel snekrer sammen en tekst i håp om at sangen slår an på tribunen? Så vidt jeg registrerte er f.eks. "Oslo By"-sangen tatt dirkete - eller som du vil si det: Usjenert sjålet - fra Bajen og andre tilhengerskarer som synger denne. Logikk på høyt plan å kritisere KFL for det samme!

Og angående det siste: Å være best på støtte og være trofaste er to vidt forskjellige ting. Selv om Isberget er en fast, trofast kjerne er ikke stemmningen allverdens. Og det er det som teller - hvordan de støtter laget. Er de en gjeng med 50 mann bak mål blottet for akustikk og intimitet i stusselige Alfheim, sier det seg selv at stemmningen ikke blir på toppnivå.. Trofaste? Ja - spesielt når man tar med hele totalpakka ved å være TIL-fan. Men Norges beste supportere? Glem det. Aldri verden. All honnør for hvordan de stiller opp for laget, men stemmningen er på krisenivå! Lavt, lavt, lavt.

Lenke til kommentar

"Først: Visste du at over 70% av alle verdens supportergrupper benytter tromme? Her i kongeriket har vi hengt igjen på den engelske kulturen, og Klanen og KFL har vært sitt syn på tribunekultur. Sånn er det - noen har sansen for det ene og noen for det andre, smak og behag osv. I utlandet er tromme ultra-vanlig. "

Eh, tidligere har du sagt at det å bruke tromme er originalt. Nå sier du plutselig at 70 prosent av alle verdens supportergrupper bruker tromme. Helomvending. Har du egentlig peiling? Og hvor har du tallet fra forresten?

Uansett; Er det så veldig relevant hva "alle andre" gjør? Poenget er at når tromma høres bedre enn fansen selv (det blir faktisk vanvittig komisk på bortebane!) så er det bare harry.

Endret av Husam
Lenke til kommentar
Arsenal kampene er bevis på det. Men aller best, njaa, lengre øst finner du mange klubber som kan måle seg med oss spør du meg. Men helt klart, Liverpool er en av de engelske klubbene som kan være mest fornøyd med fansen sin :)

7700960[/snapback]

Word :)

Lenke til kommentar
Det er snodig å se at Brann-fansen ikke kjøper sesongkort til neste år da. Vet ikke helt om bergenserne tolket sølv som bra jobbet eller nederlag, men skulle tro fansen var mer tent til i år..

7706128[/snapback]

Hvorfor uttaler du deg når du ikke har peiling? :)

Denne linken er fra midten av Desember...

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article2470295.ece

7713947[/snapback]

Sorry, jeg leser ikke bergenske lokalaviser. Men uansett, tror kanskje det var Vålrenga som hadde problemer med salget, ikke Brann.. My bad..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De jeg vil stemple som medgangssupportere, er de som begynte å heie på Chelsea etter at Roman Pengevitch kom til klubben (eksempel).

Selv valgte jeg da jeg var ung å ikke begynne å holde med noen av de store, og heller følge et lag gjennom tykt og tynt, som likevel er spennende å holde med. Jeg snakker om Manchester City. Er etter min mening et meget spennende lag å følge, i både oppturer og nedturer. Den ultimate oppturen er selvfølgelig når vi slår byrivalen, United :)

Lenke til kommentar

Mange snakker om å velge et lag. Jeg valgte aldri Man Utd, har alltid heiet på dem. Kan ikke huske noe annet. Første kampen jeg så var mot Start, for evig lenge siden.

At jeg aldri har valgt kommer nok av at Fadern er United tilhenger, å mitt første idol på banen var Ryan Giggs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...