Gå til innhold

brukbar projerktor til film og fotballkamper

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid lurt på og kjøpe meg en projektor til hjemmebruk i tv stuen, problemet er at jeg ikke har peilingen på hvilke spesifikasjoner jeg skal se etter ved valg av type.

Skal brukes til film og fotballkamper

dette vet jeg : 25-30 K til både lerret og projektor

(er det noen klare testvinnere i denne prisklassen osv)

: 3,5 meter avstand til lerret

hadde vært kjempeflott hvis noen hadde peket meg i riktig rettning, for best mulig bildekvalitet for pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Dell 5100MP sparker hardt ifra.

Har egentlig ikke peiling på så mange andre merker, men jeg tviler på at du får noe bedre enn det der.

Lerrett har jeg ikke så mye peiling på, men hva er det du ser etter?

Lerrett med føtter, som skal henge i taket (for å dra opp\ned), eller rammelerrett?

HER er det en tråd på avforum om rammelerrett.. Les litt hva de skriver der så finner du kanskje ut noe ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke forslaget til Steina over her er så veldig bra med tanke på ditt bruk. Faktisk totalt uegnet.

Den dell'n har spesifikasjoner som datapresentasjons-projektor - og det er fint i et konferanserom eller kontor - men har ingeting i en stue/hjemmekino å gjøre. Og derved finnes det mange, mange andre og bedre løsninger til den prisen og til langt lavere pris også.

Hvis du seriøst er på jakt etter en projektor til den bruken du skriver, så har du mere å hente fra et dedikert forum for den slags:

http://avforum.no/forum/digitale-projektorer/

Gå dit og les litt, og post gjerne spørsmålet ditt der. Men hvis du leser vil du se en haug med andre som har samme spørsmål og da kan du jo lese svarene de har fått også. En par ting du bør opplyse om når du poster spørsmålet ditt der er:

Muligheten for lyskontroll i rommet - altså hvor mørkt du kan få til (og ønsker) å ha det i stua når du ser film og sport. De fleste ønsker jo ha det rimelig mørkt når de ser film (kinostemning :) ) men kanskje ha muligheten til å se fotball og sport med noe lys på.

Avstanden fra projektor til lerrett

Avstanden fra der du sitter til lerrett

Hvordan du helst ønsker å montere den (tak, hylle, på bord).

Om du har gjort deg opp noen tanker om du ønsker DLP eller LCD teknologi. (DLP er kjent for å gi svært gode bilder ofte, med god kontrast og svartnivå. Men enkelte reagerer med slitne øyne/hodepine pga av det som hetter "rainbow effect" (google og lære), selv om dette er reduset noe på nyere projektorer. Det er forskjellig hvor følsomme folk er for dette. Og selv om du ikke skulle reagere, så kanskje andre i familien din ville. Men plages man ikke av dette som sagt så få du supre bilder med DLP, LCD derimot har ikke den effekten, men gir ofte noe dårligere svartnivå og kontrast. Selv om nyere modeller er blitt bedre på dette også. LCD er også oftere mere billigere og plasseringsvennelige enn DLP. Les om dette på forumet jeg linket til også).

Så noen konkrete forslag:

Epson HD LCD EMP TW700 - Dette er den nyeste oppfølgeren i Epsons TW serie som alle har holdt høy standard og vunnet mange tester. Ny optikk og nye LCD paneler gir svært gode bilder og er en god oppgradering selv faktisk fra forrige modell! Har selv sett TW 700 og den er fantastisk! Svært plasseringsvennelig, svært god kontrast, lysstyrke passe for kinobruk, men kan likevel settes til nok "punch" for bruk med noe lys på ved sport/TV bruk. Pris: under 14.000 de fleste steder. Spesifikajsoner og forhandler: http://www.avshop.no/catalog/product_info....roducts_id=1396

Hitachi HD LCD PJ-TX300 - oppfølgeren til TX200 som vant noen tester. Har ikke sett denne selv, men svært mange fornøyde kjøpere der ute så langt jeg kan se. Stort sette samme prisgruppe som Epson'n.

Panasonic HD LCD PT-AX100 - nyeste fra Panasonic. Pris omtrent som de over.

Disse tre over er LCD som jeg tror kan regnes som trygt kjøp. Personlig ville jeg kanskje valgt Epson, men det har litt med å gjøre at jeg har sett den.

DLP:

Mitsubishi HC1100, Mitsubishi HC3100, Benq 8720. Hvorav HC3100 kanskje er den jeg ville anbefalt selv om på avforum (linken over) er svært mange som handler Benq 8720 for tiden pga prisfall fra 55.000 til 16-17000.

Mitsubishi projektor distrubitøren har en fantastisk support og det er så og si uten feil, og skulle det være noe så står de på hodet for deg omtrent for å fikse det. (Perosnlig erfaring). Benq'n ser ut til å ha en del feil etter alle postene jeg har lest. Men dette er er bare et generelt inntrykk.

Alle LCD og DLP over er HD Ready, og har 720p i panelet (1280x720 oppløsning). Full HD (1080p) er det ikke så mye av i projektorverdenen ennå - i likhet med TV' verdenen. Det billigste alternativet er Mitsubishi HC5000 (som jeg har selv og ikke kan få fullrost nok) til rundt 29.000. Utover våren kommer både Epson, Panasonic og Benq med sine 1080p varianter. Sony har også en nå til rundt 36.000 som gir fantastiske bilder - men har ikke sett denne selv. Men den er ikke så plasseringsvennelig som Mitsubishi'n.

Ta gjerne kontakt med meg på PM hvis du lurer på mere konkrete ting rundt modeller. Alikevel - tror du greier å lese deg til det meste på http://avforum.no

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...