Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Får ikke internett - ADSL

Anbefalte innlegg

Lynet tok ADSL-modemet/routeren/aksesspunktet til en kamerat, så han kjøpte seg samme merke, bare nyere modell. Han kjøpte da en 3Com OfficeConnect 108Mbps Trådl. router

Har gjort akkurat slik som på boksen han hadde før, men får ikke internett. Fasttelefonen fungerer, så det skal ikke være problemet med ISDN-boks eller splitter.

Det jeg tror er problemet er VPI/VCI. I den gamle boksen var det ikke problemer med å sette inn disse verdiene, men finner ikke noen form for VPI/VCI nå. Er heller ikke nevnt med et eneste ord i manualen.

Hva er forresten MTU-verdi? Dette er nytt i den nye boksen.

Han har ADSL fra start.no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil jeg tro, for jeg prøvde med en 54mbps modell jeg har her (den har lik firmware. Jeg bruker den ikke fordi det var visst bare strømadapteren og ikke routeren som var død hos meg da jeg kjøpte nytt).

Skal prøve den her i huset senere. Dog ser problemet ut til å være det samme som da jeg fikk feil VPI/VCI fra Telenor da jeg først fikk ADSL her.

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar
Det vil jeg tro, for jeg prøvde med en 54mbps modell jeg har her (den har lik firmware. Jeg bruker den ikke fordi det var visst bare strømadapteren og ikke routeren som var død hos meg da jeg kjøpte nytt).

Skal prøve den her i huset senere. Dog ser problemet ut til å være det samme som da jeg fikk feil VPI/VCI fra Telenor da jeg først fikk ADSL her.

7572652[/snapback]

svaret her er vel ganske åpenbart: han har kjøpt seg en router og ikke noe router med adsl-modemfunksjon. dermed er det ikke rart han ikke finner noe sted å sette innn VPI/VCI og andre adsl-innstillinger.

mvh

Nutte

Lenke til kommentar
Men hva i alle dager skal man med innstillinger for internett (PPPoE/PPPT/osv. og brukernavn og passord hos ISP) i et trådløst aksesspunkt uten modem?

7572675[/snapback]

Dette henger igjen fra de dager da mange lagde "dumme" adsl-modem for PPPOE som ikke kunne huske brukernavn og passord, blant annet Telenor sine som er mer enn ett par år gamle. Routeren plugges i modemet og tar seg av på-logginga - så slipper du å ha Telenor sin egne oppkoblingssoftware som husker innstillingene - høvelig hvis du har mange brukere/datamaskiner i huset da man slipper å legge inn brukernavn, passord og software på hver enkelt maskin.

A.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...