Gå til innhold

Merker ikke forsjell på 3200+ å 4200+x2


Muppet88

Anbefalte innlegg

Hei hei

Jeg har fått en amd athlon 4200+ x2 s939..

har dette hk http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Products/Prod...nuID=90&LanID=0 .. men jeg merker ikke forsjell :cry:

kjørte aquamark3 på den fikk bare 9000 i cpu score men med en klokket amd 3200+ fikk jeg 10000 i cpu score.. Må jeg innstaler e noe drivere eller noe sånt??

 

mvh tormod

Endret av tormod1988
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men inne på spill delen av hw.no så startet jeg en topic om hvorfor oblivion lagget, da var det mange som mente at cpuen var en stor flaskehals og at det var den som forårsaket laggen. (amd 3200+ klokket til 2.5ghz)

 

resten av maskinen min består av følgende:

- asus a8n sli.

- Ati x1950xt.

- Amd athlon 3200+ @ 2,5ghz.

- Samsung spinpoint 120gig harddisk.

- twinmos 1gig ram.

. integrert lydkort.

 

da mente folk at om jeg kjøpte en dualcore prosessor så ville spillet gå ganske mye glattere. Bestilte av den grunn nettop en opteron 175, Det vil altså ikke hjelpe mot laggen? hvis ikke hva annet kan det da være som holder igjen?

Lenke til kommentar

hos meg er det kun skjermkort som er flaskehals på oblivion IV.

hvis jeg ser i task manager står det at den bruker ca 750mb minne og ca 30% cpu.

 

jeg mener oblivion må vere dorlig koda, når det lagger på din maskin.

har du på hdr bloom eller no sånt? hvilken oppløsning..

 

det finnes også koder for å "løse opp" ram i oblivion. som "kan" hjelpe på fps.. se på gamefaqs.com kode knappen er "|" knappen..

 

 

mitt system:

c2d 6300

n 7600gs 512mb

1gb 533mhz minne

Lenke til kommentar
ok, så da er egentlig det kjøpet av ny prosessor unødvendig da eller?

burde jeg heller kjøpe ny ram siden maskinen omtrent bare brukes til spilling, så har ikke behov for f.eks å kjøre virusscan og disk defragmentasjon samtidig.

7576687[/snapback]

 

2gb hade sikkert gjort sitt i din pc så det hade pcn haft gott av. Men dualcoren märker jag i vart fall att oblivion kør bättre än med en 3700+@2,7Ghz. Laster in spille fortare och flyter fint, så helt bortkasta är det väl inte. Det kanske kommer flere spill med støtte før x2?

Lenke til kommentar

windows bruker swap akuratt som linux.. men jeg vet ikke om det er like fleksibelt som på linux.. vet ikke om swapen kan ligge på no annet ste en c:

 

HW gjore en test for ikke så lenge siden.. det var det ganske klart at det har egentlig VELDIG lite å si på ytelse fra 1gb til 2.. jeg ville prøvd å instalere win på ny.. kansje du har noe spyware eller noe andre greier som "føker" opp hele systemet ditt..

 

jeg bruker ikke virusprogram på "hoved-pc'n" engang .. da jeg syntes det er verre å ha det en å instalere win på ny om jeg får noe..

Lenke til kommentar

2xCPU er ikke alltid lik 2x ytelse, det er der du kanskje har bommet litt? Den gamle prosessoren var kanskje klokket høyere enn en av de nye kjernene du har nå? 3200 er en råtass å overklokke, kjører min på "snille" 2.5GHz.

 

2 prosessorer, 2 kjerner etc. betyr at du bokstavelig talt kan gjøre noe som ville fått en enkel prosessor til å knele, gange 2 (innen grenser hvor f.eks. disk, GPU, minne blir flaskehalser). Videre kan du ofte pushe systemet ENDA mer, uten å oppleve frysing av musepil, museklikk som legges i kø, vinduer som ikke reagerer etc.

 

Enkelte programmer er laget for å utnytte den ekstra prosessoren/kjernen direkte. 3D Studio MAX og TmpegEnc er to glimrende eksempler. Internet Explorer er en absolutt slager, artig hvordan flere kjerner slår inn her og tegner sidene raskere (trolig all reklame, FLASH etc. som er kommet de siste årene). Tanken ligger i at elementer kan tilordnes forskjellige prosessorer. På en webside, en 3D render, videorender, kompresjon og liknende går dette veldig bra.

 

Spill? Helt annerledes. "Du kjøper ikke dualcore for å spille for å si det sånn" var en normal tankegang for noen år siden, men de siste 2 årene har det VELDIG sakte men sikkert krabbet inn noen titler som har benyttet seg av begge prosessorene/kjernene til en viss grad. Dessuten er prisene blitt såpass lave at det nesten blir en synd og ikke benytte seg av muligheten til å kjøre dualcore.

 

Jeg har tilfeldigvis begge deler, og det er ingen tvil om at den 4 år gamle gamle 1.8GHz AMD MP2200 x 2 (to fysiske prosessorer) har en helt annen respons i Windows på programmer og video enn den nye 3200 "2.5GHz" AMD64 Venice prosessoren. Når jeg virussjekker tar jeg liksegodt 4 fysiske disker på en gang og blir fort ferdig, prosessorene blir flaskehalser.

 

2.5GHz derimot er en god del raskere i spill enn 1.8GHz ;) Men det holder på å endre seg, det er allerede blitt demonstrert Alan Wake på en iNTEL 4-kjerners prosessor og spillet kommer...2008? Jeg ville absolutt beholdt prosessoren, faktisk vurderer jeg selv å bytte tilbake snart. Det er strengt talt overkill for en "gamer", men prisforskjellen er ikke lengre så stor som den en gang var :)

 

Og selvfølgelig kan du bytte plassering på SWAP-fil hvis du vil, slik at denne ligger på den raskeste disken evnt. den mest stillegående disken. Hibernate-filen derimot har jeg ikke klart å flytte.

 

Glemte å legge til - Aquamark3, fikk denne noengang støtte for annet enn iNTEL Hyperthreading med tanke på "dual" støtte?

 

PS: God jul på etterskudd :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar
2xCPU er ikke alltid lik 2x ytelse, det er der du kanskje har bommet litt? Den gamle prosessoren var kanskje klokket høyere enn en av de nye kjernene du har nå? 3200 er en råtass å overklokke, kjører min på "snille" 2.5GHz.

 

2 prosessorer, 2 kjerner etc. betyr at du bokstavelig talt kan gjøre noe som ville fått en enkel prosessor til å knele, gange 2 (innen grenser hvor f.eks. disk, GPU, minne blir flaskehalser). Videre kan du ofte pushe systemet ENDA mer, uten å oppleve frysing av musepil, museklikk som legges i kø, vinduer som ikke reagerer etc.

 

Enkelte programmer er laget for å utnytte den ekstra prosessoren/kjernen direkte. 3D Studio MAX og TmpegEnc er to glimrende eksempler. Internet Explorer er en absolutt slager, artig hvordan flere kjerner slår inn her og tegner sidene raskere (trolig all reklame, FLASH etc. som er kommet de siste årene). Tanken ligger i at elementer kan tilordnes forskjellige prosessorer. På en webside, en 3D render, videorender, kompresjon og liknende går dette veldig bra.

 

Spill? Helt annerledes. "Du kjøper ikke dualcore for å spille for å si det sånn" var en normal tankegang for noen år siden, men de siste 2 årene har det VELDIG sakte men sikkert krabbet inn noen titler som har benyttet seg av begge prosessorene/kjernene til en viss grad. Dessuten er prisene blitt såpass lave at det nesten blir en synd og ikke benytte seg av muligheten til å kjøre dualcore.

 

Jeg har tilfeldigvis begge deler, og det er ingen tvil om at den 4 år gamle gamle 1.8GHz AMD MP2200 x 2 (to fysiske prosessorer) har en helt annen respons i Windows på programmer og video enn den nye 3200 "2.5GHz" AMD64 Venice prosessoren. Når jeg virussjekker tar jeg liksegodt 4 fysiske disker på en gang og blir fort ferdig, prosessorene blir flaskehalser.

 

2.5GHz derimot er en god del raskere i spill enn 1.8GHz ;) Men det holder på å endre seg, det er allerede blitt demonstrert Alan Wake på en iNTEL 4-kjerners prosessor og spillet kommer...2008? Jeg ville absolutt beholdt prosessoren, faktisk vurderer jeg selv å bytte tilbake snart. Det er strengt talt overkill for en "gamer", men prisforskjellen er ikke lengre så stor som den en gang var :)

 

Og selvfølgelig kan du bytte plassering på SWAP-fil hvis du vil, slik at denne ligger på den raskeste disken evnt. den mest stillegående disken. Hibernate-filen derimot har jeg ikke klart å flytte.

 

Glemte å legge til - Aquamark3, fikk denne noengang støtte for annet enn iNTEL Hyperthreading med tanke på "dual" støtte?

 

PS: God jul på etterskudd :)

7577560[/snapback]

 

Hvordan flytter man på SWAP filen da? / velger hvor den skal være

Lenke til kommentar

Har engelsk Windows, men høyreklikk på My Computer så du kommer inn i System Properties (du ser maskin, en monitor med Windows logo, operativsystem versjon etc).

 

Deretter velger du Advanced på toppen. Klikk Settings knappen så du kommer inn i Performance Options.

 

Velg Advanced på toppen, Change knappen i bunnen ved Virtual memory, og du kan sette størrelse og disker for SWAP fil. Reboot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...