Gå til innhold

gamecube vs. Wii (vs. Xbox 360


ronndi

Anbefalte innlegg

Da jeg satt å spilte Zelda TP på gamecube ble jeg slått av hvor bra grafikk det var på spillet og det slo meg at GCen hadde et potesiale som til nå ikke var utnyttet fult ut.

Sjekka derfor litt spesifikasjoner på GC kontra Wii og litt om det som er skrevet ang.

Wii kontra Xbox 360. Her er det jeg fant:

 

# The GameCube has a single-threaded PowerPC processor running at 485 MHZ. The Wii's processor, running at 729MHz, will be faster.

# The GameCube has 24 MB of RAM. The Wii will have 88 MB of RAM.

# The graphics card in the GameCube runs at 162 MHZ. In the Revolution it runs at 243 MHZ.

 

I samme artikkel blir det påstått følgende:

 

The graphics processor (code-named "Hollywood") will use an ATI chipset running at 243Mhz with 3 MB of texture memory. It might also have 32 shader pipelines -- 16 fewer than the Xbox 360. However, the Nintendo GPU is rumored to run at 500 million triangles per second (100 million sustained) -- roughly equivalent to the Xbox 360. It will also be able to handle 50 billion shader operations per second, which is about the same as the 360 as well.

 

If Nintendo pulls it off, the Wii console will have all the firepower of Xbox 360 and much simpler architecture that makes life easier for software developers.

 

hm. artikkelen

er skrevet i 2005 og kan inneholde feilaktige opplysninger, er det noen som kan korrigere den?

Var den for optimistisk eller er det slik at vi ikke vil se Wii`s potensiale før langt ut i 2007?

Endret av ronndi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel de spesifikasjonene der stemmer vel ganske bra. På Wikipedia finner du oppdaterte spesifikasjoner. Men hvordan artikkelen klarer å påstå at Wii har like mye "firepower" som Xbox360 basert på den informasjonen forstår jeg ikke. 360 er nok en god del kraftigere på alle mulige måter.

 

Vi kommer til å få se litt av potensialet till Wii'en i slutten av 2007 når Mario og Metroid kommer. Det som har blitt vist av disse spillene har vært veldig pent. Men ikke forvent noe som kan måle seg med grafikken på enkelte 360-spill.

Lenke til kommentar
If Nintendo pulls it off, the Wii console will have all the firepower of Xbox 360 and much simpler architecture that makes life easier for software developers.

7572047[/snapback]

Og grisene kan fly sier jeg nå bare. Wii er langt i fra så kraftig at den kan i det hele tatt konkurrere med 360 på det grafiske planet.

 

Gamecube hadde en nærmest perfekt arkitektur med så og si ingen flaskehalser. Det som stoppet GC var antall minne, som da var 24MB. Siden Wii har en god del mer, vil vi helt klart få noen pene spill på Wii også, som utnytter konsollen godt. Zelda Twilight Princess er nok blant få spill som utnytter GC fullt ut. Andre på listen er Resident Evil 4 og Rogue Squadron - Rogue Leader/Rebel Strike. Rogue Leader presset faktisk hele 20 millioner polygoner, en del flere enn faktisk Nintendo annonserte GC kunne presse.

 

Når det gjelder potensialet til Wii, vil det vise seg mer mot andre generasjons-spill. Disse kommer til høsten. Nå i vår kommer mer spill som er laget fra grunnen av for Wii, som Mario Galaxy, Metroid Prime Corruption, SSX Blur, for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Så... de har gjort at Wii-spillene vi har sett til nå ser teknisk kjiipe ut, kun for at folk skal bruke dette som et motargument til å heller kjøpe en av de to andre, for så å guffe på med sinnsyk grafikk litt senere?

Ja, Zelda: Twilight Princess er et nydelig spill å se på, men dette ligger i større grad på den artistiske siden enn den tekniske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...