Simen1 Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Radeon 8500 var ment å kjempe mot GF3 og GF4 (alle er hi-end DX8-produkter), men kom litt til kort i forhold til GF4. Trikset til ATI var da å ha gode priser i forhold til GF4. Så lanserte ATI neste ganerasjons brikke: Radeon 9700 pro. Nvidia har vært sent ute denne gangen og ikke klart å komme med et konkurrerende produkt (HiEnd DX9, altså NV30/GF FX) før flere måneder etter AIT. Disse to er ment å konkurrere og ha ytelse i omentrent samme størrelseorden. Nvidia kan ikke dumme seg ut ved å levere noe svakere enn 9700 pro, så GFFX blir nok litt kraftigere. (sans. ikke mye) Hvis ATI skal svare på dette "angrepet" på noen måte så må det bli en forbedret versjon av Radeon 9700 pro. (Kanskje 9900 pro?) Siden kjernen er relativt overklokkbar og ATI allerede har testet DDR2-minne på 9700pro så tror jeg det er svaret. Det blir altså neppe noe DX10-produkt i nærmeste fremtid, men en raskere 9700 pro. Disse og forbedrede DX9-produkter blir nok å konkurrere på pris og ytelse frem til ca slutten av 2003, da jeg regner med de første DX10 produktene lanseres. Lenke til kommentar
Syfer Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 ati radeon 8500 vs geforce 3 ati radeon lå svært godt an mot geforce 3 brikkene men ble totalt parkert da nvidia lanserte geforce 4 modellene sine. så ble radeon 9700 pro sluppet for å være frempå igjen i kampen mot geforce 4, så blir geforce fx sluppet for å konkurrere mot 9700 pro.. at disse kortene skulle lanseres ca samtidig men av nvidia var trege vil jeg påstå er gal konklusjon fra din side. liten ytelsesøkning ? kan tro hva du vil. orker ikke påpeke det faktum at du tar feil.. men det finner du raskt ut når benchmarkene kommer. er egentlig ikke noe poeng å legge skjul på at geforce fx vil bli det raskeste kortet på markedet. så slipper ati et nytt, så kommer nvidia med et nytt (nv35 som kommer om kort tid også) Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Den 2002-11-24 18:33, skrev brukernamn:vell mr. smart, da er ingenting revolusjonerande, men bare en normal evolusjon... Joda, det skjer mye spennende, men på grafikkfronten så har nvidia's lanseringer vært veldig lite spennende etter lanseringa av de originale Geforce kortene. Vi har hele tida vist hva det har dreid seg om. Jevne ytelsesøkninger og støtte for nyere versjoner av DirectX. Og joda det finnes revolusjoner, men sist vi så en revolusjon på grafikkfronten IMO var lanseringen av Voodoo kortene. Grafikken på spillene ble plutselig *ekstremt* mye bedre og raskere. En treig P120MHz m/3D kort knuste jo en topp P200MHz, noe som var helt nytt. Quote: de du sitter og maser om er de samme som at man for kvart 3d-kort skal de komme en ny skjerm, sånn at til slutt har man 100 skjermer på en pc, og de blir jo kjempe kjekt nei nei, når man kan lese av ytelsen på det nye skjermkortet bare ved å fortsette grafen så er det ikke så spennende. For å sakse fra HW.no: "Ytelsesmessig blir GeForce FX sagt å være mellom 25 og 50 % raskere enn ATI Radeon 9700 Pro," Det er jo ingenting! Må minst være 100% for at det skal være mer enn en helt normalt lansering. Hvis jeg skal liste opp spesielt spennende lanseringer så får jeg en liten liste som s-ata, USB, Athlon, 3D kort osv. Skal du liste opp så vil du ha med hver eneste produktlansering? Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 mitt poeng er at no er de ikkje så utruli lett å overraske folk med nye ting, spesielt sånne kravstore som deg.. eg vil ikkje sei at geforce FX er revolusjonerande, men de er da i alle fall ikkje matrox sin fleir-skjerm løsning som visstnok har imponert deg masse... MEN, geforce FX er fullt av nye 3d-stuff som vil først bli fullt utnytta om 2 år.. og ka i hellvete er poenget med å lage et bedre kort når man ikkje får utnyttet teknologien fullt ut??? da har man laget et kort som har teknologi for 2 år fram i tid, men ikkje kreftenen som markedet om 2 år krever, og da kan man vell ikkje forvente seg noke meir.. lanseringer eg syns er store er f.eks: -Transform & lightning som kom med geforce.. -DDR-ram -alle nye directX er jo gøyt, seff er de ganske sjølvsagt at dem kommer, men når dem kommer har de masse nye ting som gjer grafikken bedre.. -alle nye GPU'er som har nye kjekke ting, f.eks nfiniteFX o.l Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Den siste _virkelig_ store nyheten på skjermkortmarkedet var Voodoo2 vil nå jeg si! :wink: Spill på flere skjermer samtidig er vel egentlig ikke noe nytt. Mener det har vært mulig lenge, men da med ett skjermkort pr. skjerm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå