theDurkan Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Satt og så litt på dagbladet sine sider, hvor jeg fant en artikkel om at Anders Myrvold har blitt slått ned på byen. Anders Myrvold slått ned etter VIF-julebord La merke til denne biten her: Politiet fikk melding om overfallet klokka 04.39 lørdag morgen. Da de ankom Rosenkrantz' gate i Oslo sentrum, fant de Myrvold med så lav puls at de omgående kontaktet ambulanse. Kom da til å tenke på en episode med meg i høstferien, hvor jeg ble overfalt og slått i hodet med både hammer og flaske i hodet, og lå og blødde for harde livet fra hodet. Ikke helt sikker på hvilket nummer som ble ringt, men jeg fikk med og hørte at han som ringte ba om 2 ambulanser, fordi vi var to som var hardt skadet. Fem minutter senere dukker politiet opp. De sjekker meg, og finner ut at jeg trenger ambulanse. Da begynner jeg å lure på hva de driver med. Vi ber spesifikt om 2 ambulanser, og politiet kommer. Så måtte politiet tilkalle ambulanse, og de tilkalte bare 1. Den andre kom litt senere når de fant ut at det ikke bare var jeg som har skadet. Og ser nå at politiet kom først til åstedet, for å så tilkalle ambulanse i denne Myrvold-saken. Så jeg lurer, hvorfor er det politiet som kommer først til åstedet? Når man får melding om slosskamp, at folk er skadet, og at man trenger øyeblikkelig ambulanse, så må politiet komme til åstedet og så etterpå tilkalle ambulanse? Hvorfor ikke bare be en ambulanse komme i samme slengen? Hva hvis jeg eller Myrvold hadde vært i såpass dårlig dtand at vi hadde dødd på de fem minuttene ekstra det tok å hente medisinsk hjelp? Politiet lot meg tross alt bare ligge der og blø for meg selv til ambulansen kom. Er det bare jeg som var uheldig den gangen, og tilfeldig at politiet kom først til Myrvold og, eller er det alltid slik at politiet absolutt må være der først når det gjelder slosskamper, overfall og slikt? Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Satt og så litt på dagbladet sine sider, hvor jeg fant en artikkel om at Anders Myrvold har blitt slått ned på byen. Anders Myrvold slått ned etter VIF-julebord La merke til denne biten her: Politiet fikk melding om overfallet klokka 04.39 lørdag morgen. Da de ankom Rosenkrantz' gate i Oslo sentrum, fant de Myrvold med så lav puls at de omgående kontaktet ambulanse. Kom da til å tenke på en episode med meg i høstferien, hvor jeg ble overfalt og slått i hodet med både hammer og flaske i hodet, og lå og blødde for harde livet fra hodet. Ikke helt sikker på hvilket nummer som ble ringt, men jeg fikk med og hørte at han som ringte ba om 2 ambulanser, fordi vi var to som var hardt skadet. Fem minutter senere dukker politiet opp. De sjekker meg, og finner ut at jeg trenger ambulanse. Da begynner jeg å lure på hva de driver med. Vi ber spesifikt om 2 ambulanser, og politiet kommer. Så måtte politiet tilkalle ambulanse, og de tilkalte bare 1. Den andre kom litt senere når de fant ut at det ikke bare var jeg som har skadet. Og ser nå at politiet kom først til åstedet, for å så tilkalle ambulanse i denne Myrvold-saken. Så jeg lurer, hvorfor er det politiet som kommer først til åstedet? Når man får melding om slosskamp, at folk er skadet, og at man trenger øyeblikkelig ambulanse, så må politiet komme til åstedet og så etterpå tilkalle ambulanse? Hvorfor ikke bare be en ambulanse komme i samme slengen? Hva hvis jeg eller Myrvold hadde vært i såpass dårlig dtand at vi hadde dødd på de fem minuttene ekstra det tok å hente medisinsk hjelp? Politiet lot meg tross alt bare ligge der og blø for meg selv til ambulansen kom. Er det bare jeg som var uheldig den gangen, og tilfeldig at politiet kom først til Myrvold og, eller er det alltid slik at politiet absolutt må være der først når det gjelder slosskamper, overfall og slikt? 7571974[/snapback] Kanskje fordi ambulansen vil at politiet skal sikkre stedet og bekrefte at de som skal ha ambulanse er skadet nok til at de må ha en ambulanse eller no? vetta F*** jeg, det høres rart ut uansett hvordan jeg ser det.. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Vel mener og ha lest noe om dette. Det er en som nesten blødde ihjel fordi politiet langt ute i disktriktet måtte snu for å utstyre seg med våpen grunnet tips om skudd avfyrt. Ambulansepersonelle rørte ikke fingeren før de kom, og for meg virker det iallefall latterlig. Lenke til kommentar
Rooonald Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 1: Hvis man ringer polititet, så er det naturlig at politiet kommer først da de fikk beskjed først. Og hvis man ikke eksplisitt ber om ambulanse blir det vel heller ikke tilkalt. Vet ikke om politiet vil tilkalle ambulanse om du ringer de og ber om det. Er mulig man da må ringe 113 etterpå. 2: Når det er snakk om bråk på byen er det også naturlig at politiet kommer først til åstedet, siden politiet ofte er i området siden det ofte ender med bråk. I tillegg ligger ofte politihus nærmere utestedene enn sykehusene, og derfor er det ofte lengre vei for ambulanse. 3: Ambulansen kommer ikke i samme slengen fordi politi, brann og ambulanse har forskjellige sentraler. Ringer en politiet kommer en til en sentral som sender ut politiet, mens ringer en ambulanse kommer en til en anne sentral. I alle fall tror jeg det er slik. Dette skal det bli endring på i fremtiden, da det skal bygges ut et sikkert nett som skal ta seg av både politi, brann og ambulanse (så det blir bare ett nummer). Ellers kan det vel hende at ambulansepersonell har spesifikke instrukser om hvordan de skal handle, og at disse instruksene fører til at ambulansen kommer etter politiet... Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 Men burde det ikke være en selvfølge for politiet å tilkalle ambulanse hvis de får melding om bråk? Om tilfelle er en nestendød er det vel en fordel å ha ambulansen der så fort som mulig. Og i mitt tilfelle ba vi spesifikt om ambulanse fordi jeg fossblødde fra hodet. Forstår at politiet kommer først på stedet ettersom de oftest er nærmest, men at det er DE som tilkaller ambulansen på et senere tidspunkt er bare helt meningsløst. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Vel mener og ha lest noe om dette. Det er en som nesten blødde ihjel fordi politiet langt ute i disktriktet måtte snu for å utstyre seg med våpen grunnet tips om skudd avfyrt. Ambulansepersonelle rørte ikke fingeren før de kom, og for meg virker det iallefall latterlig. 7572046[/snapback] Ambulansepersonell går ikke inn på åstedet før det er sikret. Ved melding om bruk av vold og evt våpen er det en vurderingssak. Synes ikke det er så latterlig. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Ja, mens politiet sikrer stedet burde jo ambulansen allerede være på venting par hus unna eller noe slik at de kommer til de som er skadet fortest mulig. Jeg mener da for de tilfellene det er klart at det trenges ambulansen. Lenke til kommentar
Rooonald Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Men burde det ikke være en selvfølge for politiet å tilkalle ambulanse hvis de får melding om bråk? Om tilfelle er en nestendød er det vel en fordel å ha ambulansen der så fort som mulig. Og i mitt tilfelle ba vi spesifikt om ambulanse fordi jeg fossblødde fra hodet. Forstår at politiet kommer først på stedet ettersom de oftest er nærmest, men at det er DE som tilkaller ambulansen på et senere tidspunkt er bare helt meningsløst. 7572195[/snapback] Hvis de bare får beskjed om at det er bråk, er det ingen grunn til å tilkalle ambulanse. Ambulansene har nok å gjøre ellers. Hvis man ringer 112 og sier ifra om at man trenger ambulanse i tillegg burde vel i grunn politiet kontakte ambulansetjenesten og be de sende en ambulanse, og om de vanligvis gjør dette vet ikke jeg. Hvorfor dette ikke skjedde i ditt tilfelle kan enten være at nødhjelpssentralene har en ordning hvor personene selv må kontakte hver enkelt nødsentral (noe jeg i grunn ikke tror de har da dette ville vært en temmelig idiotisk og ulogisk ordning), og i dette tilfellet burde jo da personen som snakket med politiet fått beskjed om at de måtte ringe 113 for ambulanse...en annen årsak kan jo eventuelt være kommunikasjonsproblemer, at de i ditt tilfelle rett og slett hadde en kommunikasjonssvikt, og at ambulansen dermed aldri ble tilkalt. Og enda en mulighet kan være at politiet/ambulansetjenesten rett og slett ikke trodde situasjon var så alvorlig at en ambulanse var nødvendig, og at de innså at det var nødvendig da de ankom stedet. Skjer vel litt for ofte at nødhjelpsentralene ikke tror på innringere av diverse årsaker... Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Når man ringer til en nødtelefon som 113, så sender de automatisk politi, samme hvis du ringer til 112, da sender de automatisk ambulanse dit hvis de ser det som nødvendig. Lenke til kommentar
Peder ola normann ås Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Når man ringer til en nødtelefon som 113, så sender de automatisk politi, samme hvis du ringer til 112, da sender de automatisk ambulanse dit hvis de ser det som nødvendig. 7574252[/snapback] Hvis dem har nok folk og biler så, noen ganger er det kun 3 politibiler i hele Oslo ute samtidig(i helger). Og det står ikke så veldig bra med antall ambulanser i Oslo heller(pga penger mangel, ikke materiale) Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Hvis det skulle gå automatikk i at ambulansen ble tilkalt hver gang politiet tilkalles for bråk hadde det medført en enorm sløsing med ressurser. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Tenker vel mer på at hvis du ringer politiet, så trenger du ikke ringe ambulansen også, de sender det hvis det er nødvendig. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Når man ringer til en nødtelefon som 113, så sender de automatisk politi, samme hvis du ringer til 112, da sender de automatisk ambulanse dit hvis de ser det som nødvendig. 7574252[/snapback] Hvis dem har nok folk og biler så, noen ganger er det kun 3 politibiler i hele Oslo ute samtidig(i helger). Og det står ikke så veldig bra med antall ambulanser i Oslo heller(pga penger mangel, ikke materiale) 7575289[/snapback] Kilde? Det tviler jeg veldig sterkt på. Mixel:Politiet er ute i gatene og patruljerer hele tiden og det er alltid mange folk ute i gatene, ambulansefolkene er vel strengt tatt på sentralen til de blir kalt ut såvidt jeg vet. Samt at mange og kan være på oppdrag og da kan det jo rett og slett bli "kø" i systemet. Det kommer nok rett og slett av at man ikke kan ha en haug med ambulanser fordi det muligens kansje en gang vil bli for få ambulanser inne. Endret 25. desember 2006 av Ueland Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Hvis det skulle gå automatikk i at ambulansen ble tilkalt hver gang politiet tilkalles for bråk hadde det medført en enorm sløsing med ressurser. 7575583[/snapback] Når man får melding om at folk er skadet etter bråk, da burde det vel si seg selv at ambulanse ofte er nødvendig? Lenke til kommentar
Peder ola normann ås Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hvis dem har nok folk og biler så, noen ganger er det kun 3 politibiler i hele Oslo ute samtidig(i helger). Og det står ikke så veldig bra med antall ambulanser i Oslo heller(pga penger mangel, ikke materiale) 7575289[/snapback] Kilde? Det tviler jeg veldig sterkt på. 7577688[/snapback] Høres jo helt banalt ut men sånn er det av og til, politiet i oslo sliter veldig for tiden. Kilden er min onkel som er politi, Det han sa var at den var en politibil ute fra Stovner, en fra Grønland og en fra Manglerud ute en natt til fredag for ca 3 uker siden og at dette ikke var et enkelt tilfelle. Du lurer kanskje på hvorfor det ikke hva noen ute fra Sentrum ute og det er hovedsaklig pga vakthold på USAs ambassade, Israels ambassade og synagogen. Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Jeg traff på en "venninne" av meg for et par år siden, viste seg fort at hun var fjernere enn langtvekkistan fra månen. Mumla noe om at veninna ble voldtatt i en leilighet et par kvartaler unna. Jeg ringte ambulanse da jeg mistenkte at hun skulle gølve når som helst, og sa at de måtte sende en politibil til stedet venninna visstnok ble voldtatt. Fikk streng beskjed om at de ikke hadde biler, og at jeg heller måtte prøve å ringe til poltiet. Ringte politiet og de var der omtrent før jeg fikk lagt på. Ser for meg at ambulansene blir spart på til det helt nødvendige. Og om politiet er kjappe som juling mener de vel at det vil være lønnsomt i lengden å gjøre det slik. Gudene vet, om noen For den som evt. lurer. Hu dama blei sur på meg fordi politiet kontakta foreldra hennes, og jeg hørte aldri no mer om hva som skjedde Endret 26. desember 2006 av AndyG Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Jepp, det er fordi Politiet skal alltid sikre åstedet før ambulansepersonell ankommer. Var en kar som hadde skutt en annen person på en skytebane en gang på 80-tallet tror jeg. Ambulanse kom til stedet før politiet, og det endte med 2 skuddofre. En av dem var en ambulansesjåfør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå