Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer nok dette ja, fant dette via Google:

For current Nikon bodies, the lens must be locked at its smallest aperture, typically f/22. You then adjust the f/stop by means of the body's command dial. Even on older auto-focus Nikon bodies the lens must be locked if you are shooting in shutter priority or program mode. If you don't, the lens lets you know by displaying the infamous 'FEE' error.

Lenke til kommentar
Med andre ord, trådstarter; det er ingenting i veien med hverken kameraet eller objektivet ditt. Løp ut og lek! ;)

7571988[/snapback]

har akkurat fått detta kamerat og jeg fikk ikke med noen manual, så hadde vært fint om du hadde gidde å forklart hvordan jeg stillte blenderen på kameraet.

Lenke til kommentar
Men her er det fryktelig irriterende at D50 mangler et kommandohjul nr 2 i mine øyne, som gjør at du må via blenderknappen for å endre dette. Tough luck!

7572068[/snapback]

Det er vel bare et problem i manuell modus, altså ikke en situasjon flertallet av D50-eierne ofte befinner seg i.

Lenke til kommentar
Med andre ord, trådstarter; det er ingenting i veien med hverken kameraet eller objektivet ditt. Løp ut og lek! ;)

7571988[/snapback]

har akkurat fått detta kamerat og jeg fikk ikke med noen manual, så hadde vært fint om du hadde gidde å forklart hvordan jeg stillte blenderen på kameraet.

7572059[/snapback]

Ok, du setter programhjulet på kameraet i stilling A. Så vrir du på hjulet ved tommelen din bak på kameraet, da endrer blenderåpningen seg. Det er et knall kamera du har fått deg, har dette selv og er storfornøyd. Jeg fikk tak i norsk bruksansvisning, men har aldri brukt den. Du lærer mest ved å prøve å feile litt selv.

HER kan du laste ned engelsk manual til kameraet. Du får ikke printet den ut, men om det er noe du lurer på kan du se i den med Adobe Acrobat Reader.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
fant ut av det.

takk for hjelpa, er ikke vant med digitalt slr kamera. skal i snowbordbakken og ta noen fete bilder til fredag, blir morro

7572136[/snapback]

Det høres ut som en bra plan. :) Ta med deg både 18-55 objektivet og ditt nye 70-300 om du har fått kitpakken. Når det begynner å bli mørkt kan det være litt tricky å skyte på 70 ++ mm pga lengre lukkertider. Vær forsiktig ved mange minusgrader og fuktighet.

Lenke til kommentar
Men her er det fryktelig irriterende at D50 mangler et kommandohjul nr 2 i mine øyne, som gjør at du må via blenderknappen for å endre dette. Tough luck!

7572068[/snapback]

Det er en vanesak. Når jeg lånte et D70 i et par uker så klarte jeg aldri å vri på riktig hjul på første forsøk :p Da var det deilig å få tilbake min kjære D50 med bare 1 hjul! Hadde jeg hatt D70'n litt lenger så hadde det nok vært omvendt.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det også en vanesak, men jeg er relativt overbevist om at to kommandohjul er en bedre løsning ergonomisk. Det er sannsynligvis også grunnen til at den varianten er valgt på samtlige proffe/semiproffe kamera fra Nikon. Jeg var vant til F100 før D70s så det var faktisk et av de utslagsgivende faktorene ved mitt valg av DSLR.

Det hjelper lite med vane om det er en vane som gjør at du mister bildene du ville hatt mens du tukler med instillingene.

Lenke til kommentar

7572068[/snapback]

Det er en vanesak. Når jeg lånte et D70 i et par uker så klarte jeg aldri å vri på riktig hjul på første forsøk :p Da var det deilig å få tilbake min kjære D50 med bare 1 hjul! Hadde jeg hatt D70'n litt lenger så hadde det nok vært omvendt.

7578992[/snapback]

På D70 kan du bytte om funksjonene på de to kommandohjulene og da hadde du nok truffet rett hver gang. ;)

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Selv om mange klarer seg uten bruksanvisning, så er det greit å ha en så slipper du å slite med slike ting som du enkelt kunne funnet ut ved en rask kikk i denne. Du har faktisk krav på norsk bruksanvisning på dette kameraet da det leveres med som standard. Gå tilbake til butikken og be de få tak i dette til deg...

Lenke til kommentar
Selv om mange klarer seg uten bruksanvisning, så er det greit å ha en så slipper du å slite med slike ting som du enkelt kunne funnet ut ved en rask kikk i denne. Du har faktisk krav på norsk bruksanvisning på dette kameraet da det leveres med som standard. Gå tilbake til butikken og be de få tak i dette til deg...

7580869[/snapback]

Hvis butikken har opplyst om at norsk bruksanvisning ikke følger med ved salg, har de ikke krav på å få det i ettertid.

Lenke til kommentar
Hvis butikken har opplyst om at norsk bruksanvisning ikke følger med ved salg, har de ikke krav på å få det i ettertid.

Ja, det er mulig, men man har vel uansett krav på bruksanvisning på et forståelig språk (f.eks Engelsk)? Følger det ikke med norsk bruksanvisning så er det som oftest EU modeller, selv om jeg ved noen få tilfeller har opplevd at Nikon har glemt å legge med norsk bruksanvisning. Da ringer jeg bare Nikon, så får vi den i løpet av kort tid.
Lenke til kommentar

Ja, det er mulig, men man har vel uansett krav på bruksanvisning på et forståelig språk (f.eks Engelsk)? Følger det ikke med norsk bruksanvisning så er det som oftest EU modeller, selv om jeg ved noen få tilfeller har opplevd at Nikon har glemt å legge med norsk bruksanvisning. Da ringer jeg bare Nikon, så får vi den i løpet av kort tid.

7590069[/snapback]

I utgangspunktet har man rett på en bruksanvisning på "et forståelig språk". Om det vil si kun Norsk, eller om det gjelder feks svensk og dansk eller engelsk vet jeg ikke. Men om man opplyser kunden om at det feks er med en Ukrainsk bruksanvisning ved kjøp, så kan han ikke komme i ettertid å kreve en Norsk. Tror jeg da. :p Litt vrient det der. Er i utgangspuktet enig med deg, norsk/svensk/dansk brukermanual bør følge med alle kameraer solgt i Norge.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...