Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kryptering og oppsett av trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke funnet noe svar på dette så..

 

Først hvordan det er satt opp:

 

Modem -> Router -> Ikke trådløse pcer og En trådløs router -> trådløs bærbar maskin

 

Jeg fikk en bærbar til jul og vil ha den i nettverket. Merket er en Gigabyte GNBR-01G på den trådløse routeren og innebygget nettverkskort på bærbare.

Jeg får internett på den men jeg får den ikke tilkoblet de andre pcene.

 

Så:

1. Jeg trenger hjelp til å tilkoble den bærbare til de andre stasjonære.

2. Jeg trenger hjelp til å sikre/kryptere det trådløse nettverket.

:blush:

 

Tanken på å bruke 1 router har streifet meg, ja, men sukk da må jeg vel åpne porter osv på den nye routeren. Så er det mulig å få dette til med mitt oppsett. Alt hjelp settes pris på.

 

Takk på forhånd og ha en hjertlig god jul. :)

 

Joff ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

logg deg inn på roteren sett kryptering dette ligger vanligvis under en hake som heter wireless litt forsjellig...så velger du en kryptering alla wpa,wep og liknende... :) skriver nøkkelen så tar du og skrur av dhcp på den trøløse routeren og setter en ledning fra den andre routern i lan porten på den nye og vips så virker alt med krytering :thumbup::)

 

God jul :whistle:

Lenke til kommentar

MAC access controll er kurrant å bruke siden du ikke trenger passord for å logge på nettverket.

 

Du legger bare inn MAC adressen på laptoppen din i lista under mac acsess controll på routeren.

 

Mac adressen finner du ved å: Start -> Kjør -> cmd -> ipconfig /all

Der det står fysisk adresse er mac adressen din

 

WDS er en metode for å koble flere aksesspunkt sammen

 

Vet ikke helt hva som kan være under de to andre punktene, men mulig det er WEP og WPA kryptering, dette kan du bruke sammen med MAC access controll, men det kommer ann på hvor sikkert du trenger at nettet ditt skal være.

Endret av StormKnight
Lenke til kommentar

mac kontroll er en måte og sikre nettverk som fungerer veldig bra. nettverks kortet i laptopen har en bestemt addresse med bokstaver og tall Det du gjør er og legge inn denne addressen under mac adress filters. det finnes ingen andre enheter som har akkurat den adressen så vips da er det bare laptopen som har tilgang og ingen snokere utenifra :dribble:

Lenke til kommentar

Aksesspunkt er så å si det samme som en trådløsruter, men uten ruting fuksjon (var ikke meningen å forvirre deg, du trenger ikke å tenke på det)

 

Hva som trengs av sikkerhet er litt vanskelig å si, det kommer ann på hvor sikkert DU vil ha det. Med WEP eller WPA kryptering brukes det passord for å koble seg til nettverket. Mens med mac access controll trengs det ikke passord, men bare pcen din kan koble seg til nettverket. Siden mac adressa er unik for alle nettverkskort, er det en ganske sikker teknologi i utgangspunktet. (Det finnes måter å komme seg i gjennom på...)

 

Jeg bruker bare WPA kryptering på trådløsnettene jeg setter opp, for dette gjør at det blir MEGET vanskelig for uvedkommende å koble seg til nettet.

 

For best mulig sikkerhet bruker du MAC access controll kombinert med WPA.

 

Men, jeg har aldri vært borti den trådløserouteren du bruker, så jeg kan ikke si hvordan du kan konfigurere dette.

 

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Commun...ctName=GN-BR01G

Du kan lese litt der for å se om du finner en løsing

Lenke til kommentar

Husk at uten kryptering kan en hvilken som helst person enkelt fange opp all plaintext-passord som måtte sendes over det trådløse nettet.

 

MAC-aksesskontroll er ubrukelig da det bare skaper mer arbeid enn nødvendig. WPA-kryptering med et variert passord med god lengde er alt som trengs for sikker surfing samt forhindre ukjente tilgang til nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...