Gå til innhold

Grunnleggende om PA-systemer!


hylo

Anbefalte innlegg

Fint initiativ her!

 

Jeg kan jo kanskje legge til et emne, nemlig FEEDBACK.

Feedback, eller lydsløyfe på norsk, er et vanlig problem når man jobber med PA. Feedback starter på en frekvens som enten mikrofonen eller en annen komponent i systemet er ekstra følsom for, eller en frekvens som rommet forsterker naturlig (egenresonnans).

 

Når man skrur opp for mye, vil lyden gå i sløyfe fra høyttaler til mikrofon, gjennom systemet (med mer forsterkning), til høyttaler, tilbake til mikrofon osv. Det som skjer at lyden blir sterkere og sterkere helt til systemet spiller så sterkt det kan, noe som kan være farlig for hørselen.

 

Feedback ungår man ved å:

1. Skru ned mastervolumet! Det stopper effektivt enhver feedback.

2. Ikke plassere mikrofoner innen rekkevidde for høytalerne, og i ingen tilfelle _foran_ en høyttaler.

3. Bruke supernyrekarakteristikk på mikrofoner i utsatte posisjoner

4. Være forsiktig med kondensatormikrofoner. De er ekstra følsomme og er mest utsatt for feedback og bør holdes langt unna både monitorer og PA-høyttalerne.

5. unngå kule- og 8-tallsmikrofoner i utsatte posisjoner.

6. Plasser mikrofonen så nært kilden som mulig. Svake lydkilder er spesielt utsatt for feedback. Barneskoleteater f.eks er noe av det vanskeligste en lydmann kan begi seg utpå. Ikke ha ambisjoner om høyt lydnivå når man opererer med svake lydkilder.

7. Tren opp ørene! En trenet lydmann hører hvilken frekvens som er "problemområdet" og tar bort så mye som trengs av den aktuelle frekvensen med EQ. Det finnes også hjelpemidler for å måle lydnivå på forskjellige frekvenser (spektrum meter).

8. Passe på bassen og evt bruke DI-boks for elektrisk bass. Bassfrekvensene beveger seg i sirkler ut fra høyttalerne i mye større grad enn høyere frekvenser. Basskutt på mikrofoner som ikke skal ta opp bass er også et bra triks.

 

OK, det var så mye jeg skriver i dag. Kom gjerne med tilføyninger/tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Fin guide!

 

Du kunne ikke tenke deg å skrive litt mer om dette? Jeg har begynt å bli veldig innteresert i dette, og har nå lært meg det grunnleggende på skolen sitt PA-anlegg, så jeg vil gjerne vite mer om det!

 

Er det evt. noen som vet om noen andre guider av samme typen?

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Hei!

 

Har et spørsmål, men vet ikke om dette er riktig forum .

 

Har kjøpt kompakt pa-anlegg med mulighet for tilkobling av fire mikrofoner. Yamaha Stagepas 600i.

Vanligvis holder dette i massevis, men er nå med i en vokalgruppe som ikke har økonomi til å kjøpe eget anlegg ennå, og vi er flere enn 4 stk. Er det mulig å "splitte"/dele tilkoblingene på no vis slik at flere micer kan brukes???

 

Håper på svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...