Dotten Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Ja du har jo rett i det. Iskald den scenen der. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Ja du har jo rett i det. Iskald den scenen der. 7943719[/snapback] Jepp, men i serien blir han jo nærmest fremstillt som en mann/gutt som nesten aldri gjør feil. Kanskje de får inn en vri på hvordan makten korruperer det en gang så lovende unge sinnet, eller noe sånt Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Episode 6 er sett. Dette var vel en klimatisk episode når det gjelder krigsskildring. Her skildres et stort slag, noe jeg syns er ganske godt gjort for en TV-serie. Man merker dessverre begrensningene ved noen få anledninger, som i f.eks. intensitet og mise-en-scène (datagrafikk), men på den annen side har slagscenene en kvalitet vi ikke ser så ofte i filmer med samme elementer/temaer. Kan jo nevne den taktiske krigføringen romerne hadde og at den blir godt illustrert her i forhold til en film som f.eks. Gladiator fra 2000, hvor det kun er run-and-fight-stil over slåssinga. Ellers inneholdt episoden noen interessante øyeblikk, som utstedelsen av proskripsjonene, drapet på Cicero, hanky panky og gjenlyden av Atias handlinger. Veldig interessant å se hvordan stormaktspolitikken smitter over på småfolket. Samvirket mellom liten mann og stor mann er en av denne seriens største styrker. God episode, men sliter som sagt med litt tafatt intensitet og produksjonsverdier. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Selv om det var mye data grafikk for jeg små frysninger av å se to store armeer marsjere mot hverandre. Men er enig med at det kunne vert mer intensitet uten at jeg er noen ekspert på romerske slag. Men i forhold til sesong 1 der slagene bare var noe som skjedde og vi fikk se resultatet av var dette en klar forbedring. Beste slagscenen i en serie jeg har sett. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg syns den slagscenen rett og slett var DRIT. Med så mange bataljoner og de kunne har gjort så ufattelig mere ut av den scenen. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Jeg syns den slagscenen rett og slett var DRIT. Med så mange bataljoner og de kunne har gjort så ufattelig mere ut av den scenen. 7985500[/snapback] Nå må du tenke på at det er en serie og ikke en film. Skulle de laget Ordentlige slagscener alla Lotr og braveheart hadde det blitt mye dyrere. Og de har allerede sakt at serien er for dyr til at det kommer en sesong 3. Begrensning ligger ikke i antall legioner men i antall $. Endret 20. februar 2007 av Aqidon Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Nå må du tenke på at det er en serie og ikke en film. Skulle de laget Ordentlige slagscener alla Lotr og braveheart hadde det blitt mye dyrere. Og de har allerede sakt at serien er for dyr til at det kommer en sesong 3. Begrensning ligger ikke i antall legioner men i antall $. 7985534[/snapback] Joda, jeg vet da det, men når de bygger så jævlig opp til det slaget og det er så viktig i forholdt til det som skjedde så syns jeg det er dårlig at de ikke tar seg råd til å vise hvilken råskap den romerske hæren egentlig var. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg syns de viser mye mer taktisk krigføring enn storfilmer gjør. Jeg har f.eks. aldri sett bytte av frontmannen ved hjelp av plystring før. Tror egentlig ikke slag er så spennende i virkeligheten som storfilmer presenterer dem som, men heller trøttsomme affærer som vi blir vist her. Men som sagt, det er klare svakheter i produksjonsverdien ved visse tilfeller. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Syntes både slagscenene, tempo, intensitet, stemning og ikke minst scenen med Cicero var fantastiske. Litt dempet og trykkende stemning som holdt et godt spenningsnivå. Helt genialt for en tv-serie og det ble gjort bedre enn de fleste filmer. En enormt god episode, jeg storkoste meg Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Enig med deg dotten... Og hvem her vet egentlig hvordan romerene sloss? Kan godt vere det ikke var noe serlig mer intesitet... Eller litt mer var det nå kanskje. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Det går an å lese seg fram til teorier og historiske funn, også for oss. Wikipedia er et fanatisk fantastisk sted å starte. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Det finnes mange gode dokumentarer om historiske "skikker" når det kommer til kamper (uten at jeg kommer på noen i farten). Franskmenn fikk jo blant annet juling i England fordi de sloss på en mer "dannet" måte. Det var strikte "kodekser" i sin tid. Britene fikk jo oppleve lignende når de sloss i Amerika under frigjøringen. Og selv i dag opplever jo USA og co problemer med en fiende som ikke holder seg til de regler som er satt for krigføring (krigens folkerett). Man kan jo også spørre seg om USA selv holder seg til "normene" Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 ja vi vet jo litt. Men ikke så mye at vi kan si nei det var er intensitet å råskap osv.... Dessuten har romerske kilder en tendens til å pynte på sannheten. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Intensiteten har noe med formspråket å gjøre. Innholdet var forsåvidt greit nok. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hva mener du med formspråket? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Måten det er lagd på. Syns den er litt slapp, bare. Litt for ufokusert klippestil, kanskje litt for mild kinematografi, lydbilde ikke overveldende/passende nok. Overordnet rekkefølge på det som vises etc. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Jeg syns de viser mye mer taktisk krigføring enn storfilmer gjør. Jeg har f.eks. aldri sett bytte av frontmannen ved hjelp av plystring før. Tror egentlig ikke slag er så spennende i virkeligheten som storfilmer presenterer dem som, men heller trøttsomme affærer som vi blir vist her. Men som sagt, det er klare svakheter i produksjonsverdien ved visse tilfeller. 7986335[/snapback] Er det ikke det i første episode av forrige sesong? Endret 20. februar 2007 av G2Petter Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jo, men jeg har fremdeles ikke sett det før Rome. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det er jo kjent at romerne kjempet utroligs systematisk og taktisk. Detaljenivået var enormt og strukturen lagt opp på en veldig fleksibel måte. De hadde rene formasjoner og tilpasset seg fienden på en fenomenal måte. Noe alle kan kose seg med i bl.a. strategispillene som er kommet (het vel også Rome). Les og lær http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_infantry_tactics Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Da har jeg sett nyeste episode. Hvilken serie, forventet meg ikke noe uberslag siden dette er en tv-serie, men jeg syntes det var bra utført, og mektig. Ler så utrolig godt av Marc Anthony. Drapet på Cisaro var også stilfullt, mektig rett og slett. Utrolig at denne serien ikke får mer publisitet, eier fletta av populære serier som Lost og Prison Break. Men, det er jo det minste man kan forvente av HBO. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå