Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-117


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå teller klokken ned til T-9 minutter, der skal det være en hold, for siste sjekker, samt synkronisering mot midten av oppskytningsvinduet.

 

Fra T-9 minutter tar datamaskinen som kalles GLS (Ground Launch Sequencer) over kontrollen av nedtellingen. Ved T-31 sekunder tar Atlantis sine datamaskiner over kontrollen.

Lenke til kommentar

Nedtellingen har startet igjen etter et hold ved T-20 minutter. Neste stopp er ved T-9.00 minutter, og vil så vidt jeg vet vare i ca 45 min.

 

EDIT: Du slo meg der Raptor ;)

 

Man er ferdige med sjekker av trykket i crew cabin, og bakkemannskaper driver nå å "rydder opp" i white room.

 

Forøvrig kan jeg nevne, for de som fulgte med, at astronauten som idag var med å kommentere og svare på spørsmål, var Alan Poindexter, som skal ut i rommet på STS-122 med bl.a Rex Walheim som noen kanskje husker var i Norge i høst.

 

Alt går fortsatt etter planen i Florida

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar
Nedtellingen har startet igjen etter et hold ved T-20 minutter. Neste stopp er ved T-9.00 minutter, og vil så vidt jeg vet vare i ca 45 min.

8816813[/snapback]

Da nådde de T-9 og har nå et hold på 46 minutter.

Nå skal de ha en kjapp gjennomgang med alle crewene om de skal skyte opp eller ikke.

Lenke til kommentar
Au da...

 

Der ble været på begge de europeiske landingsplassene NO GO

 

Edit: Reglene krever bra vær på minst en backup-landingsplass i Europa.

8816880[/snapback]

Er dette landingsplassene som vil bli brukt hvis noe går galt? Jeg går ikke ut i fra at de ser på langtidsvarslet for når de skal komme tilbake igjen før de skyter opp?

Lenke til kommentar
Er dette landingsplassene som vil bli brukt hvis noe går galt? Jeg går ikke ut i fra at de ser på langtidsvarslet for når de skal komme tilbake igjen før de skyter opp?

8816888[/snapback]

I tilfelle de får problemer på vei oppover, blandt annet at en motor kutter så er det en mulighet å lande på 3 utvalgte steder i Europa.

 

TAL (Trans Atlantic Landing) kalles dette...

Lenke til kommentar

Disse vil bli brukt hvis noen av motorene kutter i den fasen av oppskytingen hvor romfergen ikke har mulighet til å returnere til KSCm og ikke nok kraft til å nå farten man trenger for å gå i bane rundt jorden. Du har sikkert hørt replikker som "2 engine TAL", eller "Single engine Zaragoza"

 

Vi får krysse fingrene og ¨håpe alt ordner seg

Lenke til kommentar

Da har både NTD (NASA Test Director) og Launch Director sagt at alt er GO!!

 

Edit: Der fikk NTD den offisielle OK fra NASA ledelsen at de kan skyte opp Atlantis

 

Klokken starter igjen ved T-9 minutter om 3 minutter...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

"Thank you for your dedication and hard work, from all of us onboard Atlantis. See ya in a couple of weeks!" Rick Sturckow

 

Alt ser ut til å være i orden. Været er perfekt og det er ingen problemer, alle er GO for launch.

 

1 minutter til gjenopptaking av nedtellingen. Været på Zaragoza er på beldringens vei, men er fortsatt NO GO, og Istres er inntil videre den aktive TAL-landingsstripen.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Over 1000 parametre skal gås igjennom de neste 9 minuttene.

 

Her er noen av de viktigste:

 

T-7:30 min fjerning av armen som astronautene krysset for å komme inn i Atlantis

 

T-5:00 start av APU'ene

 

T-3:55 "gimbal-check" av hovedmotorene

 

T-2:55 fjerning av ventilasjonsarmen på toppen av tanken

 

T- 0:51 går over til intern strøm

 

T- 0:31 GO for Auto-sequence start

 

Man har oppdaget en feil på en transponder på rullabanen ved SLF, men det får ingen innvirkning på oppskytingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...