Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-117


Anbefalte innlegg

Under en pressebriefing for en ukes tid siden sa sjefen for romfergeprogrammet, Wayne Hale, at man for øyeblikket går for å bruke ET-124, men man har på ingen måte gått bort i fra muligheten til å fly med ET-117 som ankommer KSC 10. april.

 

Oppskytingssdatoen for STS-117 med ET-124 er fortsatt NET 11. mai med et oppskytingsvindu som strekker seg til 20. mai. Ved bytte til ET-117 vil oppskytingen tidligst skje i midten av juni. Den endelige avgjørelsen om hvilken tank som skal benyttes vil bli avgjort 10. april.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

På tide å oppdatere denne tråden igjen:

 

Snakket nettopp med en bekjent fra Florida på MSN (jobber med ekstern tank). Han fortalte at den neste tanken som egentlig var beregnet for STS-118 er nå ankommet Kendy Space Center...

 

Lockhead Martin som produserer de eksterne tankene anbefaler nå NASA å bytte eksterne tanker. La Atlantis fly med ET-117 som var beregnet til STS-118, og bruke mer tid til å reparere ET-124.

 

NASA har enda ikke tatt noen avgjørelse. Man regner isåfall med at ET-124 brukes på STS-118, gitt at man kan føle seg komfertabel med reperasjonene, og at alt kan gjøres i Florida.

 

Ellers har NASA også satt i gang inspeksjon av Atlantis sine tre hovedmotorer (SSME) etter at det ble funnet må partikler som ikke skulle være der i Høy-trykk drivstoff turbopumen (HPFTP). De ønsker derfor å sjekke etter for å verifisere at det ikke er et problem for Atlantis.

 

Dette, sammen med at det tar lenger tid enn planlagt med tanken gjør at oppskytningen av Atlantis på oppdrag STS-117 høyst sannsynlig må utsettes til juli...

 

Kommer tilbake med mer info senere...

Lenke til kommentar

NASA har nettopp hatt pressekonferanse:

 

NASA har bestemt at de skal fortsette å reparere ET-124, og bruke den på STS-117 med Atlantis.

 

De har nå offisielt sagt at de ikke langer jobber mot oppskytning i mai. Ny oppskytningsdato nå er: Tidligst 8. juni

 

Det vil altså si at de planlegger å kjøre romfergen ut til oppskytningsrampen rundt den 6. mai.

 

 

De håper å få opp neste oppdrag etter STS-117, som er STS-118 i august.

Lenke til kommentar

Kjedelige greier, spesielt siden jeg allerede hadde bestillt flybilletter da uværet kom. Var i USA, men fikk jo ikke sett noen oppskyting slik jeg hadde håpet, men jeg fikk ihvertfall en tur til KSC og sett det de har der. Visste ikke at de har en komplett Saturn V-rakett på utstilling, det var en veldig positiv overraskelse. Fikk også sett litt av tanken på Atlantis siden de hadde dørene delvis oppe da vi var på omvisning, og selvsagt kjøpt STS-117-T-skjorta ;)

Lenke til kommentar
Var i USA, men fikk jo ikke sett noen oppskyting slik jeg hadde håpet, men jeg fikk ihvertfall en tur til KSC og sett det de har der. Visste ikke at de har en komplett Saturn V-rakett på utstilling, det var en veldig positiv overraskelse. Fikk også sett litt av tanken på Atlantis siden de hadde dørene delvis oppe da vi var på omvisning, og selvsagt kjøpt STS-117-T-skjorta ;)

8359989[/snapback]

KSC, Houston og Huntsville, Alabama har komplette Saturn V raketter... :)

 

De pleier å ha øverste del av portene i VAB åpne for å lufte... Det er ikke klima-kontroll i den bygningen. Planen nå er å være ferdig med reperasjoner av tanken i slutten av april.

Lenke til kommentar

Litt OT, men Saturn V, det er de rakettene som ble brukt til å skyte "folka" til månen sant? De er noe emd 110-130 meter eller noe sånt og har tidenes kraftigste motorer og lasteevne? (kraftigere enn den vanlige Space Shuttle sin vil jeg tro?)

Lenke til kommentar
Litt OT, men Saturn V, det er de rakettene som ble brukt til å skyte "folka" til månen sant? De er noe emd 110-130 meter eller noe sånt og har tidenes kraftigste motorer og lasteevne? (kraftigere enn den vanlige Space Shuttle sin vil jeg tro?)

8369322[/snapback]

Det stemmer...

 

Motorene på Saturn V heter F1, og er noen av de kraftigeste motorene som er operative ja. De brenner parafin og flytende oksygen.

 

Romfergen sine hovedmotorer kalles kun SSME, de brenner flytende hydrogen og flytende oksygen. De er unike fordi de kan gjenbrukes.

 

Kraft (i vakum):

SSME: 512,300 lbf

F1: 1,500,000 lbf

Lenke til kommentar

er vel en del det der ja :D hvorfor bruker de ikke saturn V enda da? den har jo mange tonns lasteevne hvis den bare skal til f.eks en romstasjon og ikke så langt vekk som månen.

 

Er den for dyr i drift?

 

EDIT: Raptor (og dere andre som kan mye om romfart etc.)

 

Har du noe info om fremtidens romfartøy? evt. hva som skal ta over for romfergen osv.?

 

Vil uansett si at dette er en veldig spennende tråd ;) bra bidrag fra [GDI]Raptor "Kudos til han" :D

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Oppdateringen fra Kenedy Space Center:

 

Mission: STS-117 - 21st International Space Station Flight (13A) -

S3/S4 Truss Segment Solar Arrays

Vehicle: Atlantis (OV-104)

Location: Vehicle Assembly Building

Launch Date: Targeted for June 8, 2007

Launch Pad: 39A

Crew: Sturckow, Archambault, Reilly, Swanson, Forrester and Olivas

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

In high bay No. 1 of the Vehicle Assembly Building, technicians and

engineers continue the repair work on the hail-damaged STS-117

external fuel tank, ET-124, following a decision this week by Space

Shuttle Program managers to target a launch date of June 8 using the

repaired tank.

 

Preparations are under way for the removal of Atlantis' three main

engines to inspect for flow liner contamination. This work can be

accomplished within the time frame of the hail damage recovery

effort, with no impact to the launch schedule for STS-117.

 

 

 

Her kommer bilder fra reperasjon av den eksterne tanken:

 

07pd0884-m.jpg

 

07pd0885-m.jpg

Lenke til kommentar

oppdatering:

 

Mission: STS-117 - 21st International Space Station Flight (13A) -

S3/S4 Truss Segment Solar Arrays

Vehicle: Atlantis (OV-104)

Location: Vehicle Assembly Building

Launch Date: Targeted for June 8, 2007

Launch Pad: 39A

Crew: Sturckow, Archambault, Reilly, Swanson, Forrester and Olivas

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

In high bay No. 1 of the Vehicle Assembly Building, technicians and

engineers continue repairing foam on the hail-damaged STS-117

external fuel tank, ET-124. The poured foam repairs are nearly

complete, and technicians are trimming and sanding repair sites.

Spray foam repairs are scheduled to begin next week. Due to the

amount of tank repair work remaining, the rollout of Atlantis to the

launch pad is now scheduled for May 12. This six-day change should

not affect the June 8 target launch date.

 

Preparations are complete for the removal of Atlantis' three main

engines to inspect for flow liner contamination. Engine removal is

scheduled to begin next week. This work can be accomplished within

the time frame of the tank repair.

 

 

Rollout er altså utsatt med en uke for å få bedre tid til å bytte ut og inspisere hovedmotorene til Atlantis. At rollout blir forsinka en uke har foreløpig ikke noe å si på oppskytningstidspunktet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flesteparten av reperasjonene på den eksterne tanken er nå klare. Det er et par reperasjoner igjen, og de regner med å bli ferdig iløpet av uken.

 

De har også begynt å ta ut hovedmotorene på Atlantis (de kan også kjøre det mens romfergen er montert på tanken)

 

Hovedmotorene skal inspiseres for å verifisere at det ikke er noen problemer med de, etter at de fant små rester fra pakninger i en av hovedmotorene Discovery brukte på STS-116 i desember.

 

Planlagt roll-out til oppskytningsrampe 39-A er utsatt til 15. april, men det skal ikke ha noe å si for en mulig oppskytning 8. juni.

 

Ellers, så har Atlantis og STS-117 fått en ny astronaut. De skal nå ha med seg 7 astronauter isteden for 6. Grunnen til dette er at de flytter bytte av en astronaut på ISS fra STS-118 til STS-117, siden STS-117 nå har blitt ganske forsinket.

 

Clay Anderson skal være med STS-117 opp til ISS, og være der til i høst (ned på STS-120)

Suni Williams som var med STS-116 opp i desember skal være med Atlantis ned på STS-117

 

 

Her er forresten et bilde av finishen på den eksterne tanken:

 

07pd0929-m.jpg

Lenke til kommentar

Ny oppdatering:

 

 

Mission: STS-117 - 21st International Space Station Flight (13A) -

S3/S4 Truss Segment Solar Arrays

Vehicle: Atlantis (OV-104)

Location: Vehicle Assembly Building

Launch Date: Targeted for June 8, 2007

Launch Pad: 39A

Crew: Sturckow, Archambault, Reilly, Swanson, Forrester, Olivas and

Anderson

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

In high bay No. 1 of the Vehicle Assembly Building, technicians and

engineers continue repairing foam on the hail-damaged STS-117

external fuel tank, ET-124. Spray foam repairs began this week, and

an area on the "ogive pencil point" (at the top of the tank) is

scheduled to undergo a spray foam repair this weekend.

 

Atlantis' three main engines were removed this week for flow liner

contamination inspections, which are now complete. A small piece of

RepliSet found in the engine No. 2 flow liner has been removed. The

silicon rubber RepliSet is used in making 3-D impressions that help

to detect cracks in the main propulsion system fuel line flow liners.

Engine No. 3 has been reinstalled, and engineers are reinstalling

engines No. 1 and 2.

Lenke til kommentar

Denne tanken kommer til å se pussig ut, men det er flott å se at den nesten er ferdig reparert. Forhåpentligvis går resten av 2007 uten større forsinkelser, selv om jeg er litt bekymret for noen forsinkelser etter toget som frakter segmentene til SRB-ene sporet av først en gang og så enda en gang hvor den siste førte til at flere personer ble skadet og muligens noen av segmentene.

 

 

Var det forresten noen som så på Newton i går? Det var veldig moro å være med på, og det var spesielt spennende å møte STS-116 astronautene.

 

Kim

Lenke til kommentar
Denne tanken kommer til å se pussig ut, men det er flott å se at den nesten er ferdig reparert. Forhåpentligvis går resten av 2007 uten større forsinkelser, selv om jeg er litt bekymret for noen forsinkelser etter toget som frakter segmentene til SRB-ene sporet av først en gang og så enda en gang hvor den siste førte til at flere personer ble skadet og muligens noen av segmentene.

8557252[/snapback]

Jepp...

Dalmatiner-tanken sa en jeg kjenner på KSC... :!:

 

Angående toget som sporet av, så er ikke det noe problem. De har to komplette sett klare i Utha, og et som nesten er klart.

 

Produksjonen av eksterne tanker ligger også bra an, og ting er ikke så pressende etter denne 3-månders forsinkelsen.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Mission: STS-117 - 21st International Space Station Flight (13A) -

S3/S4 Truss Segment Solar Arrays

Vehicle: Atlantis (OV-104)

Location: Vehicle Assembly Building

Launch Date: Targeted for June 8, 2007

Launch Pad: 39A

Crew: Sturckow, Archambault, Reilly, Swanson, Forrester, Olivas and

Anderson

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

In high bay No. 1 of the Vehicle Assembly Building, repairs to the

foam on the hail-damaged external fuel tank ET-124 are nearly

complete, and technicians and engineers are preparing Atlantis for

its rollout to Launch Pad 39A, currently scheduled for May 16.

Atlantis' three main engines, which were removed last week to allow

for inspection of the flow liners, have all been reinstalled, and

final checkout and testing are under way.

 

 

NASA er nå ferdig med tanken, og gjør klar for å gjøre siste inspeksjoner på romferge, tank og startraketter før de skal ut til oppskytningsrampen igjen. Inspeksjonen av romfergen sine hovedmotorer har også gått bra, og det er ferdig nå.

 

Fremdeles planlagt å kjøre ut til oppskytningsrampen på tirsdag eller onsdag til uken.

 

Setter inn et bilde av siste finish på toppen av tanken:

07pd1080-m.jpg

Lenke til kommentar

Da ser det ut som om det blir "roll-out" fra VAB til oppskytningsrampe 39-A imorgen.

 

Etter nåværende plan skal Atlantis begynne turen ut rundt klokken 1000 norsk tid. Turen ut til rampen tar ca. 6 timer.

 

Ellers har STS-117 fått en ny "crew-patch" siden det er en astronaut til med opp! :)

 

07pd1101-s.jpg

Lenke til kommentar

Nå er Atlantis endelig tilbake på oppskytningsrampe 39-A, for igjen å gjøre siste forberedelser til oppskytningen, nå forhåpentligvis om litt under 4 uker.

 

NASA sikter fremdeles mot 8. juni

 

Her kommer bilder fra dagens "roll-out"

 

 

07pd1179-m.jpg

Roll-out begynte rundt klokken 1100 norsk tid. Her er romfergen på vei ut av VAB, hvor den har vært de siste 75 dagene for reperasjon av den eksterne tanken. De lyse prikkene øverst på tanken er merker etter reperasjonen

 

07pd1188-m.jpg

Romfergen kjøres ut til oppskytningsramen av en Crawler transporter.

 

07pd1198-m.jpg

Nesten fremme ved rampen. Her ser man litt klarere allle haggel-skadene som er reparert.

 

07pd1202-m.jpg

Klokken 1740 norsk tid var romfergen som oppskytningsplatform festet til rampen (hard-down kalles dette)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mission: STS-117 - 21st International Space Station Flight (13A) -

S3/S4 Truss Segment Solar Arrays

Vehicle: Atlantis (OV-104)

Location: Launch Pad 39A

Launch Date: Targeted for June 8, 2007

Crew: Sturckow, Archambault, Reilly, Swanson, Forrester, Olivas and

Anderson

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

At Launch Pad 39A, operations are proceeding on schedule for a June 8

launch. This week, the hypergolic propellants were loaded into the

orbiter and solid rocket boosters. Extra Vehicular Mobility Unit Nos.

1 and 2 (space suits) were installed in the orbiter airlock.

Functional testing of the external fuel tank camera is complete, and

the lens cover has been installed. Loading of the liquid oxygen and

liquid hydrogen storage tanks, which will provide fuel for the

shuttle's external fuel tank, is complete.

 

A Flight Readiness Review, a two-day meeting to assess preparations

for Atlantis' mission, will be held on May 30-31.

 

En liten oppdatering, det er nå så vidt under 2 uker igjen før launch. Alt går for øyeblikket helt knirkefritt, med noen få problemer som så vidt jeg vet har blitt løst og er ute av verden.

 

APU'ene på de to Solid Rocket Boosterne har blitt fylt opp med de hypergoliske drivstoffene. Det har også blitt gjort på tankene til OMS, APU og RCS-systemene på Atlantis. Flight Readiness Review, hvor man vil fastsette en endelig oppskytingsdato, er planlagt for slutten av mai måned.

 

Kan forøvrig nevne at det har oppstått en forsinkelse med sendingen av ET-120, som etter planen skal brukes til STS-120. Tanken er ca 4 uker forsinket, men det er såpass slingringsmonn i planene at dette sannsynligvis ikke vil ha så mye å si.

 

Også helt til slutt kan jeg også nevne at Bill Oefelein har fått fyken hos NASA, "oppsigelsen" trer i kraft 1. juni. På samme måte som med Lisa Nowak ba NASA marinen om å avslutte vedkommendes arbeidsforhold med NASA, noe de altså gjorde. Billy-O skal nå jobbe med romrelaterte prosjekter for marinen. Personlig synes jeg det er veldig synd. Jeg hadde et VELDIG fjernt håp om at han skulle få tildelt enda en romferd.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

NASA GIVES "GO" FOR SPACE SHUTTLE LAUNCH ON JUNE 8

 

CAPE CANAVERAL, Fla. - On Thursday, NASA senior managers selected June

8 as the official launch date for space shuttle Atlantis. Commander

Rick Sturckow and his six crewmates are scheduled to lift off at 7:38

p.m. EDT on the STS-117 mission to the International Space Station.

 

During the 11-day mission and three spacewalks, the crew will work

with flight controllers at NASA's Johnson Space Center, Houston, to

install a 17-ton segment on the station's girder-like truss and

deploy a set of solar arrays. The mission will increase the

International Space Station's power capability in preparation for the

arrival of new science modules from the European and Japanese space

agencies.

 

Atlantis' launch date was announced at the Flight Readiness Review.

During the two-day meeting, top NASA and contractor managers assess

any risks associated with the mission and determine whether the

shuttle's equipment, support systems and procedures are ready for

flight. The first Flight Readiness Review for STS-117 was held Feb.

27-28. A hail storm on Feb. 26, however, damaged Atlantis' external

fuel tank and delayed the planned mid-March launch.

 

"While we cannot control the weather, this team can ensure that when

we do launch, it will be as safely as possible," said Associate

Administrator for Space Operations Bill Gerstenmaier, who chaired the

meetings. "This second Flight Readiness Review was as thorough as the

first. The discussions were open, healthy, and are evidence of a team

that is ready for a complicated and important station assembly

mission."

 

Joining Commander Sturckow on STS-117 will be Pilot Lee Archambault

and mission specialists Patrick Forrester, Steven Swanson, John

"Danny" Olivas, Jim Reilly and Clayton Anderson. Anderson will

replace current station crew member Sunita Williams, who has lived on

the station since December. Williams will return to Earth on

Atlantis.

 

 

Da var vi i gang! Flight Readiness Review er ferdig og Atlantis er "GO" for launch den 8. juni, (tidlig 9. juni her på berget) og alle problemer er fikset. I det siste ahr det oppstått litt diskusjon rundt enkelte komponenter som kan være litt "ute av form", men disse har fått godkjenning av NASA og alt går på skinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...