Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-117

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Menr å huske at turen tar rundt tre-fire dager. På grunn av den ekstra vekten blir rekkevidden på skarve 1900 km, så det blir flere stopp for fylling av drivstoff, og normalt sett blir flyet stående der over natten ved hver fylling. I tillegg kan flyet kun gå i mach 0,6 med orbiteren på toppen, i motsetning til de normale mach 0,84-0,89. Flyet kan også kun fly opp til 13000-15000 fot, for å unngå de kalde temperaturene i 30000 fots høyde. Flyet må også være veldig varsomt i forhold til vær, og må unngå å fly gjennom skyer, regnskurer, områder med vind over en viss styrke osv.

Slikt koster naturlig nok mye penger, så det forundrer meg ikke at NASA alltid foretrekker Florida, hvor e også får orbiteren tilbake i OPF samme dag.

Lenke til kommentar
Slikt koster naturlig nok mye penger, så det forundrer meg ikke at NASA alltid foretrekker Florida, hvor e også får orbiteren tilbake i OPF samme dag.

8919646[/snapback]

Siste gang de landet på Edwards var på STS-114 i 2005.

Da brukte de nesten to uker (13 dager) fra de landet til Discovery var tilbake i OPF.

Lenke til kommentar

STS-117 - Atlantis - Dag 15 - Landing

I skal som sagt Atlantis lande, hvis ikke det dukker opp noen tekniske problemer.

Været i Florida er fremdeles dårlig, og værvarslet er "no go" for begge forsøkene idag. De kommer selvsagt til å følge nøye med på hvordan det utvikler seg. Været ser ok ut på den alternative landingsplassen i California.

Her er landingstidene (omregnet til norsk tid):

20:18 på 1. forsøk på Kennedy

21:49 på 1. forsøk på Edwards

21:54 på 2. forsøk på Kennedy

23:24 på 2. forsøk på Edwards

00:59 på 3. forsøk på Edwards

Lenke til kommentar

De-orbit burn er ferdig...

Nå er Atlantis på vei tilbake til jorden...

Om rundt 25 mintter til de treffer atmosfæren. Dette kalles "Entry Interface" EI

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Kommer forresten til å holde denne tråden igang helt til Atlantis er trygt tilbake i OPF'en i Florida.

Pleier å ta rundt 10 dager.

Ellers er det jo bare rundt 1,5 måned til neste romferge skal opp (Endeavour på STS-118)...

Lenke til kommentar

Sitter og ser litt på NASA-TV, og må vel si at jeg synes opplegget på selve ISS, og i cockpit på ferga virker utrolig amatørmessig. Kabler som henger og slenger overalt, manualer som flyter, løse gjenstander osv osv. Virker som de har et temmelig sløkkt HMS-regime. Løse kabler (les ikke strammet opp og stripset/teipet fast) er omtrent det værste fyfyet som kan forekomme, i allefall på min arbeidsplass. Trodde det var litt mer kritisk i rommet ;)

Lenke til kommentar
Sitter og ser litt på NASA-TV, og må vel si at jeg synes opplegget på selve ISS, og i cockpit på ferga virker utrolig amatørmessig. Kabler som henger og slenger overalt, manualer som flyter, løse gjenstander osv osv. Virker som de har et temmelig sløkkt HMS-regime. Løse kabler (les ikke strammet opp og stripset/teipet fast) er omtrent det værste fyfyet som kan forekomme, i allefall på min arbeidsplass. Trodde det var litt mer kritisk i rommet ;)

8925747[/snapback]

Det er et meget strengt HMS opplegg der. Så vil ikke kalle det amatørmessig.

Manualene flyter kanskje litt når de jobber, men de er tross alt vektløse. Vanligvis festes ting med borrelås.

Kalbene som det er endel av på romfergen sitt flight-deck brukes til laptopene. Når de skyter opp og lander så er det pakket nå. Oppe i verdensrommet setter de opp 6 laptoper i romfergen som brukes til forskjellige oppgaver, det er LAN-kabler, USB-kabler, FireWire-kabler osv. derfor kan det nok se litt rotete ut. Dette pakkes som sagt ned før landing.

Husk at det er litt forskjellig fra jorden og rommet hvor man er vektløs, du kan på en måte bruke taket til å lagre ting også... :p

Lenke til kommentar
Har vel neppe noe å si så lenge det var elektrisk støy (i allefall det jeg hørte) som forårsaket feilen?

8930711[/snapback]

Helt riktig problemet var overfølsomhet i en sekundær PSU... Ble løst med en by-pass kabel.

Den kommentaren med UNIX var bare et svar på en litt usakelig kommentar om at Vista er ustabil.

Datamaskinene på den amerikanske siden av ISS kjører på Windows 2000. Alle laptopene de har der oppe bruker Windows XP. Mission Control bruker både Linux (Red Hat Enterprise) og Windows XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...