Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-117


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om jeg har fulgt med riktig så har de nå greid å sette sammen komponentene. Er ikke så veldig kjent med dette, men virker som om det ikke er lenge igjen før de kan flytte seg inn i den nye delen.  :)

8836267[/snapback]

 

S3/S4-segmentet er ikke en del av ISS' boareal. Det er et rammeverk som holder et av solcellepanelene som genererer strøm til stasjonen. Neste modul som vil utvide boarealet er Node 2 "Harmony" som blir skutt opp med Discovery på STS-120 til høsten. Det er også denne ferden Clay Anderson skal returnere til jorden med.

Lenke til kommentar
Er det noen som har en ca. kostnad på å skyte opp en romferge?

 

Jeg tenker ikke på å bygge hele romfergen, men drivstoff, forberedelser, bygging av faststoffrakettene, overhaling av gjenbrukbare deler etc.

8836810[/snapback]

 

Jeg har ikke alle tallene, men selve oppskytingen i seg mener jeg å huske koster ca 500 millioner dollar, hvor mye selvsagt går med til drivstoff. Hvis utskytingen blir utsatt en dag for eksempel pga været, og man allerede har fylt tanken, koster det et tillegg på 150-200 millioner dollar.

 

Selv om disse tallene høres høye ut utgjør et helt år med romferge-oppskytinger (regn ca 4-5 ferder per år) kun 0,04 prosent av det føderale budsjettet i USA. De fleste er også enig i at målt opp imot hva man får igjen for pengene, i teknologi, forskning og andre ting som gjør ting lettere for oss her på jorden, er NASA det mest lønnsomme av de føderale byråene i USA.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering, mens JR og Danny svever der ute og mekker på det nye segmentet:

 

Teppet som løsnet fra venstre OMS-pod (Orbital Maneuvering System) vil etter alt å dømme bli reparert på en av EVA'ene. ingeniørene har brukt dagen på å tenke ut løsninger, og slik det ser ut nå er dette beste løsning. Reparasjonen vil innebære at en av astronautene ferster seg til romfergens robotarm, og blir styrt bort til skadeområdet. Der vil han enten brette teppet ned og sy det igjen med en spesiell nål og ståltråd, eller så vil han feste det med en spesiell stiftemaskin.

 

Dette vil tidligst bli utført på EVA 3, og det er også under diskusjon om man skal sette inn en EVA 4, og flytte de egentlige oppgavene fra nr.3 over til 4, og bruke nr. 3 som reparasjons-EVA.

 

Jeg vet ikke hvem som vil utføre reparasjonene, fra før har Jim Reilly og Danny Olivas 2 av 3 EVA's, mens Pat Forrester og Steve Swanson kun har 1. Blir spennende å se hvem som får oppgaven.

Lenke til kommentar

STS-117 - Atlantis - Dag 4 - EVA1

 

Dag 4 var EVA 1. Dagen begynte med at S3/S4 som var med romfergen opp ble festet til S1 på ISS. Det var litt ptoblemer i startene, blandt annet med at romstasjonen sine CMG (Control Movement Gyroscopes) som hjelper romstasjonen med å holde stabil høyde hadde problemer. EVA1 startet derfor 1 time forsinket.

 

Iløpet av EVA1 koblet de elektriske kablet på S3/S4 til romstasjonen, de fjernet også flere bolter og deksler som har vært montert på for å begytte solcellepaneler mot viberasjoner under oppskytningen.

 

STS-117 sitt MMT (Mission Management Team) bestemte også å forlenge oppdraget med 2 dager, fra 11 dager til 13 dager. De kommer også til å legge til en EVA til, for blandt annet å fikse det isolasjonsteppet som er løst i hjørnet på Atlantis sin OMS-pod. Dette regner som en enkel oppgave. Ellers så har MMT sagt at varmesjoldet under romfergen er bra.

 

Per dags dato ser det ut som om at det er EVA3 de skal gjøre dette på.

 

Isåfall blir det følgende folk som skal ut:

 

EVA1: Jim Reilly og Danny Olivas

EVA2: Pat Forrester og Steve Swanson

EVA3: Jim Reilly og Danny Olivas (fikse OMS-pod)

EVA4: Pat Forrester og Steve Swanson

 

Bilder - Dag 4

 

179601main_s117e06896.jpg

Her jobbes det med å løsne bolter som sikrer en radioator på S4 segmentet under oppskytningen.

 

179595main_s117e06878.jpg

Her jobber de med å koble til kabler mellom S1 og S4 segmentet. Dette er både data-kobler og strømkabler.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-117 - Atlantis - Dag 5

 

Dag 5 på romstasjonen har vært en relativt rolig dag. Hovedaktiviteten har vært å folde ut solcellepanelene på S4 segmentet. Slutten av dagen har også gått med til å forberede seg på dagens EVA, som kalles EVA2.

 

Ellers har det blitt holdt pressekonferanser fra romstasjonen, og samt mannskapet på Atlantis har hatt noen timer fri.

 

Bilder - Dag 5

 

179834main_s117e07105.jpg

Tett med folk i den Amerikansek lab'en

 

179804main_s117e07030.jpg

Enda et bilde fra det amerikanske laberatoriet Destiny, mens de jobber med robotarmen.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-117 - Atlantis - Dag 6 - EVA2

 

Dag 2 var EVA2, altså spasertur nummer 2 i rommet. Det var Pat Forrester og Steve Swanson som var ute denne gangen. Oppgavene demmes var å fortsette tilbaketrekninen av P6 solcellepanelene, samt fortsette jobben med å fjerne oppskytningslåser og beskyttelse fra S3/S4 panelene som ble tatt med opp.

 

På romstasjonen har de også slitt med problemer på datamaskinene som kontrollerer det russiske segmentet av stasjonen. Ingen vet helt hva som har skjedd, men det jobbes med det. NASA har åpnet for å la romfergen være dokket til romstasjonen en ekstra dag for å hjelpe til med eventuelle problemer.

 

Det er også bestemet nå at de på EVA3 skal fikse på det løse teppet bak på romfergen. Dette skal gjøres med å dytte det tilbake, og stifte det fast.

 

Bilder - Dag 6

 

179997main_s117e07190.jpg

Her jobbes det med å fjerne beskyttelsesdeksler som beskyttet S3/S4 under oppskytningen

 

180013main_s117e07217.jpg

Her er et bilde av den nye S3/S4 delen med de nye solcellepanelene foldet ut.

Lenke til kommentar

STS-117 - Atlantis - Dag 7

 

Dag 7 har blitt brukt til å fortsette tilbaketrekningen av P6 solcellepanelet innenifra romstasjonen. De har kommet litt videre her, men det er fremdeles noen problemer (noe de også regnet med), så de må ha hjelp av astronautene på EVA3.

 

Det har også vært pressekonferanser og intervjuer fra romstasjonen.

 

De har enda ikke klart å fikse problemene med det russiske segmentet. De tror nå at problemene skyldes "elektrisk støy". Ellers har de satt igang strømsparing i romfergen, for å kunne være dokket en ekstra dag til romstasjonen.

Lenke til kommentar

STS-117 - Atlantis - Dag 8

 

 

I dag er det dags for EVA 3. Det er Jim "JR" Reilly og John "Danny" Olivas som skal ut på tur. De skal bruke de første par timene til å feste det løse teppet på OMS-poden. Deretter skal de fortsette å hjelpe til med tilbaketrekkingen av P6.

 

I tillegg har de som Raptor også nevnte startet med strømsparing på Atlantis, som nå går på rundt 12 kW. I tillegg er sparsomme med drivstofforbruket, siden Atlantis de siste dagene flere ganger har brukt thrusterne sine for å holde riktig stilling på romstasjonen. Dette er pga dataproblemet som man fortsatt jobber med. Disse datamaskinene er forøvrig ikke russiske, men europeiske og bygd i Tyskland. De er en del av ESAs bidrag til romstasjonen.

 

For øyeblikket er JR og Danny i luftslusen og er fullt opptatt med å ta på seg romdraktene.

 

Atlantis går som nevnt på mindre strøm, og for å spare ytterligere med strøm er det snakk om å gi treningsnekt til alle bortsett fra kapteinen og piloten. De prøver også å spare på CO2-rensingen, noe som førte til at mannskapet rapporterte om symptomer på oksygenmangel. Etter å ha økte rensingen av CO2 skal symptomene ha forsvunnet.

Lenke til kommentar

Det der er typisk massemedier!! Sprøyt fra ende til annen. "Fatal feil"? Er det noe jeg har gått glipp av? Det er problemer med datamaskinene, det er korrekt, men det er ingen "fatal feil" som ABC News og Dagbladet skal ha det til.

 

Ifølge L2 på nasaspaceflight.com, som er så å si det absolutt beste stedet å snappe opp informasjon, bortsett fra å jobbe i NASA, har russerne lyktes i å få 2 av 3 datamaskiner i drift igjen. I tillegg er Atlantis klargjort til å støtte ISS litt lenger enn ventet, hvis det tar tid å bli helt ferdig med å løse problemene. Og hvor i huleste har ABC det fra at det er en sjans for at mannskapet må forlate stasjonen? Har ikke hørt noe fra NSF ihvertfall.

 

Har forresten lest originalartikkelen, og den oser av "skrive-for-å-ta-opp-plass"-stil. Artikkelen skifter retning minst 3 ganger, og nevner ikke hva denne fatale feilen er, bare at det er datafeil på stasjonen, men ikke noe om hva som gjør dette fatalt. Og hvorfor bruke russiske kilder når de bare kan ringe NASA PAO å få all info de trenger der? Jeg gjorde til og med det for et par dager siden for å forberede muntlig eksamen i naturfag.

 

Artikkelen går deretter videre å forteller om at datafeilen kanskje ikke er så alvorlig allikevel siden de har god tid på å fikse den og ISS klarer seg fint inntil videre, før den legger i vei om dagens EVA for å fikse varmeteppet på Atlantis. Rett og slett elendig journalistikk.

 

Apropos varmeteppe på OMS-poden: Reparasjonen var, etter de foreløpige undersøkelsene, helt vellykket, og dette problemet er mest sannsynlig ute av verden. Ifølge L2 på NSF er det snakk om en alternatic løsning for re-entry, uten noen videre utdyping om hva det vil dreie seg om, bortsett fra at det er for å skjerme varmeteppet siden man ikke vil at det skal bli revet vekk av luftstrømmen på vei ned.

Lenke til kommentar

Bra med en velykket reperasjon på OMS-poden... Alt ser iallefall bra ut så langt.

 

 

Her er ukens oppdatering fra KSC:

 

Mission: STS-117 - 21st International Space Station Flight (13A) -

S3/S4 Truss Segment Solar Arrays

Vehicle: Atlantis (OV-104)

Official Launch Date: June 8, 2007

Expected KSC Landing Date/Time: June 21, 2007, 1:52 p.m. EDT

Crew: Sturckow, Archambault, Reilly, Swanson, Forrester, Olivas and

Anderson

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

Today is Flight Day 8 for STS-117 and Atlantis is docked to the

International Space Station. Crew members Jim Reilly and John Olivas

are preparing for the week's third spacewalk, a 6.5-hour excursion to

repair a thermal blanket on the orbiter and assist in folding up a

solar array on the station. On Tuesday, the crew unfurled the solar

array attached to the newly installed S3/S4 truss segment, which was

transported to the station on Atlantis. On Monday, Reilly and Olivas

conducted the first spacewalk to connect S1/S3 power cables, release

launch restraints and solar array blanket box restraints, and install

solar alpha rotary joint drive lock assemblies. On Wednesday, crew

members Patrick Forrester and Steve Swanson conducted the second

spacewalk, during which they helped to retract the 2B solar array

wing and prepared the solar alpha rotary joint between the S3 and S4

truss segments for rotation.

 

Hvor stor fart har vanligvis en romferge når den treffer atmosfæren på vei tilbake fra en ferd i rommet?

Det varierer fra oppdrag til oppdrag, men vanligvis rundt 28000 kilometer i timen, altså rundt MACH 28.

Lenke til kommentar

Da er de også ferdig med å pakke sammen 2B solcellepanelet på P6.

 

Bra jobba på EVA3! De driver nå å pakker sammen.

 

 

Bilder - Dag 8

 

180234main_iss015e12253.jpg

Bilde etter reperasjon av OMS-poden på Atlantis. Bildet er tatt imor visitet, slik at vi ser speilbilde av romfergen.

 

180183main_iss015e12180.jpg

Her er litt av reperasjonen

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...