Gå til innhold

Min 300 Gb IDE disk er ødelagt?


Reeve

Anbefalte innlegg

Hei

 

I går, så tror jeg at min 300 Gb IDE disk ble ødelagt. Den har lenge vært "ustabil" og treg, men i går tror jeg den dukket under. Spørsmålet er oim hvor store sjangsene mine er for å redde en del av dataen som er på den. Jeg har skaffet meg en "boot CD" med mange forskjellige recovery programmer, men har ikke prøvd den enda. Disken popper opp i BIOS og i windows, men i windows står det at den er korrupt, og den kan heller ikke fikses eller defragmenteres av widows sine verktøyer. Det som skal hentes ut er et par spill, bilder og noe film.

 

 

EDIT: Hva er mine sjangser for å få en ny disk av komplett.no, der jeg kjøpte den? Den er kjøpt den 2. April 2005, dvs. den er ca. 1 og et halvt år gammel. Den er ikke skrudd på, så mener garantien bør holde.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikkert disken er fysisk kaputt. Det kan være korrupte filtabeller eller lignende. Dersom du ikke får recovery programmene til å funke og anser filene som tapt.... prøv da å reformatere disken. Har hjulpet meg en gang . filene gikk tapt men disken fungerer fortsatt helt ok i dag.

Lenke til kommentar

Har kjøpt 2 WD disker hos Komplett som har tatt kvelden. Har krevd garanti-retur og nye disker. Første disken, er oppgjort, disk nr.2 tok kvelden rett før jul. Har også fått returlapp på denne. WD har fabrikkgaranti på 36mndr.

 

I mange tilfeller kan du kanskje klare å redde dataene på disken. Hvis dette er "oppstarts-disken", så må du få deg en erstatningsdisk og sette inn som C-disk og installere operativsystemet på nytt.

Du kan da montere den andre disken inn som ekstra disk og kjøre forskjellige hjelpeprogram.

Min siste disk hadde I/O feil og fikk ikke kontakt med denne denne. Min løsnining var å montere den i et USB harddisk kabinett og brukte WD's (diskprodusenten) eget hjelpeprogam til å ta en "backup av filene over på en ny feilfri disk.

 

Du kan selvfølgelig bruke en boot CD med hjelpeprogram. Men som en generell regel, tror jeg en kan si at en først skal prøve disk-hjelpeprogram fra produsenten av disken, før en prøver andre programmer!

 

Pvest

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...