o0Hawk0o Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Jeg går nå sisteåret allmenn. Iløpet av det siste halvåret har jeg tenkt å få tatt biologi (3BI)som privatist. Og i denne anledning har jeg noen spørsmål angående dette: 1.) Kan jeg ta privatist eksamen, og få disse karakterene på vitnemålet mitt når jeg er ferdig på allmenn. Dette vil vel ikke ekskludere meg fra primærkvoten? 2.) Er det slik at man får 1 poeng for biologi tredjeåret (Likt med de andre realfagene) 3.) Hvis du har biologi, synes du det er et vanskelig fag kontra feks de andre realfagene? Takker for svar. Skal snakke med rådgiveren etter nyttår, men tenkte jeg bare skulle se om det var noen her som hadde peiling på dette. Takker på forhånd. Lenke til kommentar
Ehrgeiz Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg går nå sisteåret allmenn. Iløpet av det siste halvåret har jeg tenkt å få tatt biologi (3BI)som privatist. Og i denne anledning har jeg noen spørsmål angående dette: 1.) Kan jeg ta privatist eksamen, og få disse karakterene på vitnemålet mitt når jeg er ferdig på allmenn. Dette vil vel ikke ekskludere meg fra primærkvoten? 2.) Er det slik at man får 1 poeng for biologi tredjeåret (Likt med de andre realfagene) 3.) Hvis du har biologi, synes du det er et vanskelig fag kontra feks de andre realfagene? Takker for svar. Skal snakke med rådgiveren etter nyttår, men tenkte jeg bare skulle se om det var noen her som hadde peiling på dette. Takker på forhånd. 7569320[/snapback] 1. Ja, du får de på vitnemålet, og du vil ikke bli ekskludert fra primærkvoten. 2. Det stemmer. 3. Jeg syntes biologi var langt enklere enn MX/FY/KJ. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Biologi er vel da ikke et realfag? Lenke til kommentar
Ehrgeiz Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Biologi er vel da ikke et realfag? 7574708[/snapback] Jo. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Biologi er vel da ikke et realfag? 7574708[/snapback] Jo. 7574768[/snapback] Synes alltid dette har vært merkelig ettersom at vanskelighetsgraden mellom Biologi og de andre realfagene er svært ulike. Biologi blir nesten som Geografi. Fag en hver idiot kan pugge seg til en 6. I Matte og Kjemi avgjøres det hele mer på arvelige kunnskaper som tallforståelse og logikk. Endret 25. desember 2006 av dicktator Lenke til kommentar
Ehrgeiz Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Biologi er vel da ikke et realfag? 7574708[/snapback] Jo. 7574768[/snapback] Synes alltid dette har vært merkelig ettersom at vanskelighetsgraden mellom Biologi og de andre realfagene er svært ulike. Biologi blir nesten som Geografi. Fag en hver idiot kan pugge seg til en 6. I Matte og Kjemi avgjøres det hele mer på arvelige kunnskaper som tallforståelse og logikk. 7575020[/snapback] Først mener du at det ikke er et realfag, deretter lirer du av deg noe surr om at du alltid har synes det har vært merkelig at det faktisk er et realfag. Ser du noen logikk i dette? Holdningen din oser forøvrig av arroganse - gjør deg selv en tjeneste, bli kvitt den. Endret 25. desember 2006 av Ehrgeiz Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Synes alltid dette har vært merkelig ettersom at vanskelighetsgraden mellom Biologi og de andre realfagene er svært ulike. Biologi blir nesten som Geografi. Fag en hver idiot kan pugge seg til en 6. I Matte og Kjemi avgjøres det hele mer på arvelige kunnskaper som tallforståelse og logikk. 7575020[/snapback] Arvelige kunnskaper? I så fall: synes du det er mer rettferdig? For et lite gjennomtenkt utsagn det var. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Biologi er vel da ikke et realfag? 7574708[/snapback] Jo. 7574768[/snapback] Synes alltid dette har vært merkelig ettersom at vanskelighetsgraden mellom Biologi og de andre realfagene er svært ulike. Biologi blir nesten som Geografi. Fag en hver idiot kan pugge seg til en 6. I Matte og Kjemi avgjøres det hele mer på arvelige kunnskaper som tallforståelse og logikk. 7575020[/snapback] Først mener du at det ikke er et realfag, deretter lirer du av deg noe surr om at du alltid har synes det har vært merkelig at det faktisk er et realfag. Ser du noen logikk i dette? Holdningen din oser forøvrig av arroganse - gjør deg selv en tjeneste, bli kvitt den. 7576741[/snapback] Mener jeg det? Så du ikke spørsmålstegnet? Slutt å fantaser og les gjennom det jeg skriver. Jeg SPURTE. Noen har fortalt at dette er et realfag mens andre det motsatte. Da du ga meg en bekreftelse skrev jeg meningen min angående mistanken jeg hadde. Jeg var aldri klar over dette men har alltid ment at det var idiotisk hvis faktum. Har jeg formulert meg godt nok nå? Arroganse? Fordi jeg benyttet ordet idiot? Vel beklager, mente ikke på noen måte å virke overlegen. Poenget er at man har mange fag på skolen der en hver person kan få 6ere bare av å lese gjennom et stoff. Lære det utenat uten noen form for egen tekning. Kjemi, spesielt Matte krever mer enn dette. En egenskap som er arvelig. DERFOR synes jeg at det er rart at Biologi er et realfag der man kan "pugge" stoffet uten noen form for egen tenkning mens Matte og Kjemi er av helt annet kaliber. Endret 26. desember 2006 av dicktator Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Poenget er at man har mange fag på skolen der en hver person kan få 6ere bare av å lese gjennom et stoff. Lære det utenat uten noen form for egen tekning. Kjemi, spesielt Matte krever mer enn dette. En egenskap som er arvelig. DERFOR synes jeg at det er rart at Biologi er et realfag da man kan "pugge" stoffet uten noen form for egen tenkning mens Matte og Kjemi er av helt annet kaliber. 7577794[/snapback] Leser du hva du selv skriver? Det er de aller færreste fag folk har anlegg for og må derfor pugge for å lære det. Hvis en person er et naturtalent i matte og får 6, mens en annen har studert som faen og får samme karakter, fortjener ikke sistnevnte den da? Det blir det samme som å si at en profesjonell fotballspiller ikke fortjener det fordi han ikke kunne utøve magi første gang han tok i en ball. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Jeg får greie karakterer på skolen, satser på et snitt rett over 4.2-4.5. Realfag får jeg 5-6 i, da dette er fag jeg klarer med minimalt med innsats. Noe du da merker kjapt er at folk kan ikke kalle deg idiot for en dårlig karakter på en prøve, i et eller annet pugge fag, grunnet en sekser i kjemi f.eks. Jeg kunne nok klart det jeg villet, men så er tingen at jeg kan ikke si et uten og bli kalt en arrogant jævel. For folk flest er karakterer snakk om prioritering og ikke noe annet. Så lenge jeg har en følelse av å være tilfreds og lykkelig bryr jeg meg egentlig fint lite. Syns synd på folk som er nesten avhengig av seksere for å kunne føle en form for godkjennelse av sine medelever/venner, men som nevnt fører vel den uttalsen til at jeg blir kalt en arrogant jævel. Alt er relativt. (Fin måte å fraskrive seg ansvar på) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Can I get an amen? Amen, chills. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Can I get an amen? Amen, chills. 7577979[/snapback] Takk takk. (Min ting er vel egentlig kverrulering.) Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Poenget er at man har mange fag på skolen der en hver person kan få 6ere bare av å lese gjennom et stoff. Lære det utenat uten noen form for egen tekning. Kjemi, spesielt Matte krever mer enn dette. En egenskap som er arvelig. DERFOR synes jeg at det er rart at Biologi er et realfag da man kan "pugge" stoffet uten noen form for egen tenkning mens Matte og Kjemi er av helt annet kaliber. 7577794[/snapback] Leser du hva du selv skriver? Det er de aller færreste fag folk har anlegg for og må derfor pugge for å lære det. Hvis en person er et naturtalent i matte og får 6, mens en annen har studert som faen og får samme karakter, fortjener ikke sistnevnte den da? Det blir det samme som å si at en profesjonell fotballspiller ikke fortjener det fordi han ikke kunne utøve magi første gang han tok i en ball. 7577833[/snapback] White; Jeg har alltid sett realfag på noe som ikke kan pugges til. Man kan selvsagt regne oppgaver å bli en smule bedre men man vil alltid komme til et punkt der det stopper opp. Jeg mener ikke at en person som pugger boka ikke fortjener karakteren personen som ikke gjorde det fikk men har fått erfart fra flere elever at dette er rett og slett noe man ikke kan pugge til i den forstand der man hever seg betraktelig av å regne noen oppgaver. Hvis du mener dette er helt idiotisk, ok da har jeg virkelig fått et forvrengt bilde fra min skolen. Jeg snakker subjektiv. Jeg har flere elever som jobber intenst på skolen i alle fag, inkludert Matte og Kjemi. De mottar 6ere i alt men Matte og Kjemi oppnår de maks 4. Til tross for all arbeid de putter i det hele klarer det ikke noe mer. Derfor har realfag for meg vært noe man ikke kunne ha forbedret seg noe særlig i. Hvis det er mulig som du sier, flott da fortjener eleven karakteren han/hun "pugger" seg til men da har jeg virkelig fått et galt inntrykk av fagene. Endret 26. desember 2006 av dicktator Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Arroganse? Fordi jeg benyttet ordet idiot? Vel beklager, mente ikke på noen måte å virke overlegen. Poenget er at man har mange fag på skolen der en hver person kan få 6ere bare av å lese gjennom et stoff. Lære det utenat uten noen form for egen tekning. Kjemi, spesielt Matte krever mer enn dette. En egenskap som er arvelig. DERFOR synes jeg at det er rart at Biologi er et realfag der man kan "pugge" stoffet uten noen form for egen tenkning mens Matte og Kjemi er av helt annet kaliber. 7577794[/snapback] Du må ikke tro at du er noe geni hvis du har realfagene i orden, men feiler i alt annet bare 'fordi du ikke gidder å lese', men antar at du hadde greid det hvis du orket. Når en elev mottar seks i et fag skal ikke eleven bare å ha lest seg til det. Det er ikke mulig. Å kunne alt som står i boka uten egen forståelse kvalifiserer ikke til bedre enn fire. Når du får en dypere forståelse for stoffet og greier å komme med egne refleksjoner, fortjener du en femmer eller en sekser (avhengig av hvilken grad dette kommer i). Geofag regnes forresten som et realfag. Det virker som du tror matematikk er noe utrolig vanskelig som kun smarte folk med ekstremt anlegg kan få til. Dette er feil. I klassen min scorer vanligvis en fire-fem elever med seksere på hver prøve/tentamen (cikra femten-tjue går i klassen min, da vi har delt opp i to forskjellige kurs) - majoriteten av disse jenter som en ofte kan forbinde med å 'pugge til seg' gode karakterer i andre fag. Hvis du har noe anlegg krever det øving. Er ingen som kan forvente å dra inn femmere og seksere uten å jobbe noe for dette i timene ved regning o.l. Er ikke sånn at man kan gjette seg til hvordan ting er og automatisk ta inn dette på en prøve. Når det kommer til alvorlige ferdighetsfag har gener og arv like mye med språkfag å gjøre. Veldig mange kan greie å score seksere i matematikk, men å komme opp i det samme i norsk f.eks. krever helt andre forutsetninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå