Gunfreak Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Hunden er som kjent det dyret som antagligvis har vert tamt lengst, alt fra 15 000 til nesten 100 000 år i følge forskjellige forskere. Men hvor lenge ville det ta å gjøre et dyr like tamt som den tameste hunden. hvis man tar en brunbjørn som kan bli vant til mennesker og ikke angripe osv. Men den er jo ikke tam i samme forstand som en Labrador eller Dachs. Hvor mange generasjoner med bjørner må leve i nær tetthet med mennsekser før de kan regnes som tamme, og man kan gå med dem i bånd i parken(ja litt teoretisk dette) Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Bjørner vil sannsynligivs aldri kunne temmes som ulver/hunder fordi: -Hunden er et sosialt dyr --Bjørnen er i store deler av livet sitt alene -For hunden er aksept og samhold innad i flokken viktig --Urelevant for bjørn Å temme ulv/hund går dermed mer eller mindre ut på å få hunden til å godta mennekser som en del av flokken, eller å se på seg selv som en del av menneskeflokken. Bjørn kan kanskje temmes opp til ca samme tamhet som huskatter har i dag. Dvs de kan holde seg i nærheten av mennesker som gir dem mat osv, men du vil sjelden klare å få dem til å gjøre ting for deg slik som hunder. Bjørnen vil nok som katten også alltid se på seg selv som et individ å gjøre det som selv faller den inn, feks jakte, men for hunden er det mye viktigere å bli akseptert av andre. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Så i teorien vil det gå å temme alle flokk dyr...sånn i teorien Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Bjørner vil sannsynligivs aldri kunne temmes som ulver/hunder fordi: -Hunden er et sosialt dyr --Bjørnen er i store deler av livet sitt alene -For hunden er aksept og samhold innad i flokken viktig --Urelevant for bjørn Å temme ulv/hund går dermed mer eller mindre ut på å få hunden til å godta mennekser som en del av flokken, eller å se på seg selv som en del av menneskeflokken. Bjørn kan kanskje temmes opp til ca samme tamhet som huskatter har i dag. Dvs de kan holde seg i nærheten av mennesker som gir dem mat osv, men du vil sjelden klare å få dem til å gjøre ting for deg slik som hunder. Bjørnen vil nok som katten også alltid se på seg selv som et individ å gjøre det som selv faller den inn, feks jakte, men for hunden er det mye viktigere å bli akseptert av andre. 7569784[/snapback] Jeg så en dokumentar for en stund siden om noen som faktisk hadde klart å temme bjørner til bruk i film og reklame og slikt. Programlederen, en eller annen hollywoodkjendis (husker ikke hvem) kunne gå rundt og snakke med bjørnene, og de oppførte seg omtrent som overvokste hunder. Det må dog nevnes at det var en mann og kona hans som hadde det som fulltidsjobb å passe på to-tre bjørner, alle født i fangenskap. Det hadde nok ikke gått om de hadde andre jobber på siden. Men poenget er: det går an. Men det er mye mer jobb enn å temme f.eks. ulv. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 selv om du kan få en bjørn til å oppføre seg til en vis grad, vil den aldri kunne være tam i samme forstand som en hund. Hvis du har en tam/familie hund som f.eks blir plaget av et barn som stikker fingrene sine i øynene på den og sparker og slår osv. så kan det hende hunden biter fra seg. men det er da ofte et bitt og skjeldent full kraft. hadde noen gjort lignende med en bjørn ville bjøren angrepet full styrke og personen/barnet/voksene ville antageligvis blitt drept. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Om du hadde gjort dette over mange tusen år, slik vi har gjort med hunder, så ville det blitt annerledes. Lenke til kommentar
Discoute Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Katter er heller ingen sosiale dyr, men vi har klart å temme dem. Men sammenlignet med hunder kommer man sjelden like mye innpå en katt som en hund. Dette kommer selvsagt av at katter mangler den sosiale atferden som hunder har. Med bjørner støter man også på et annet problem, de er enorme og muskuløse og har kapasitet til å drepe oss. Hvis man skal temme disse dyrene må man være uhyre forsiktige. Hvor lang tid det ville ta å temme disse dyrene er vanskelig å si, som sagt så har ikke bjørner den samme sosiale atferden som hunder har. Jeg tror det er mulig å temme disse dyrene, men siden de er potensielt dødelige er det ganske vanskelig. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Joda men du kan ikke lære en katt av med å bite/klore på samme måte som en hund. Forskjellen er bare at en katten har liten sjanse for å skade et menneske noe nevneverdig. En bjørn derimot Lenke til kommentar
araziel Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Så i teorien vil det gå å temme alle flokk dyr...sånn i teorien 7570663[/snapback] Jeg vil ha en giraff. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Katter er heller ingen sosiale dyr, men vi har klart å temme dem. Men sammenlignet med hunder kommer man sjelden like mye innpå en katt som en hund. Dette kommer selvsagt av at katter mangler den sosiale atferden som hunder har. Med bjørner støter man også på et annet problem, de er enorme og muskuløse og har kapasitet til å drepe oss. Hvis man skal temme disse dyrene må man være uhyre forsiktige. Hvor lang tid det ville ta å temme disse dyrene er vanskelig å si, som sagt så har ikke bjørner den samme sosiale atferden som hunder har. Jeg tror det er mulig å temme disse dyrene, men siden de er potensielt dødelige er det ganske vanskelig. 7573901[/snapback] det fleste medium til store hunder kan ganske enkelt drepe et menneske. 90kg mastiff er vansklig å stoppe hvis den først er ute etter å drepe deg. Lenke til kommentar
Discoute Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Katter er heller ingen sosiale dyr, men vi har klart å temme dem. Men sammenlignet med hunder kommer man sjelden like mye innpå en katt som en hund. Dette kommer selvsagt av at katter mangler den sosiale atferden som hunder har. Med bjørner støter man også på et annet problem, de er enorme og muskuløse og har kapasitet til å drepe oss. Hvis man skal temme disse dyrene må man være uhyre forsiktige. Hvor lang tid det ville ta å temme disse dyrene er vanskelig å si, som sagt så har ikke bjørner den samme sosiale atferden som hunder har. Jeg tror det er mulig å temme disse dyrene, men siden de er potensielt dødelige er det ganske vanskelig. 7573901[/snapback] det fleste medium til store hunder kan ganske enkelt drepe et menneske. 90kg mastiff er vansklig å stoppe hvis den først er ute etter å drepe deg. 7579883[/snapback] Som jeg var inne på er hunders sosiale atferd svært forskjellig fra bjørnes sosiale atferd. hunder er sosiale dyr, og liker selskap. Bjørner lever derimot alene. Bjørner vil ikke knytte seg på samme måte som det hunder gjør. At hunder ikke er farlige ved noen tilfeller skal jeg ikke si noe på. Det har vært en rekke hunder som har drept mennesker. Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Å temme ulv/hund går dermed mer eller mindre ut på å få hunden til å godta mennekser som en del av flokken, eller å se på seg selv som en del av menneskeflokken. Nå er det ikke slik at vi lager "flokk" sammen med hundene vi lever med heller. Det går fint an å temme ikke-flokk dyr. Jeg har en kjempetam kanin som kommer til meg når jeg roper, og han kan ligge og kose i mange timer Endret 26. desember 2006 av sid_ Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Kaniner er jo nå også ganske sosiale dyr. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Nå er det ikke slik at vi lager "flokk" sammen med hundene vi lever med heller. 7580400[/snapback] Nehei? Flokk-instinktene er det som gjør at hundene respekterer matmor høyest i flokken osv. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Så nylig en dokumentar om å temme brunbjørner. De hadde en bjørn fra den var født, til den var rundt 2 år gammel eller hva det nå var. Det gikk fint, men bjørnen kunne være veldig voldelig om den ikke fikk mat e.l, så de ble tvunget til å sette den i et bur (gradvis, selfølgelig) sammen med to andre, voksne, brunbjørner og la den leve "vilt" der. Stiller meg bak Thorsen her. Katten min har angrepet meg mange ganger, ofte slik at jeg har begynt å blø (når jeg plager den litt ), og det er ingenting. Se for deg en 200kgs brunbjørn gjøre dette - du hadde vært død øyeblikkelig. Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Kaniner er jo nå også ganske sosiale dyr. 7581244[/snapback] men ikke flokkdyr Nå er det ikke slik at vi lager "flokk" sammen med hundene vi lever med heller. 7580400[/snapback] Nehei? Flokk-instinktene er det som gjør at hundene respekterer matmor høyest i flokken osv. 7581427[/snapback] Tøv. Hunder lager ikke flokk, rangsystem etc med mennesker. Gamle treningsmetoder sier det, pga ulver i fangenskap hadde et slags rangsystem. Nå var dette snakk om ulver. I tillegg var de i fangenskap. Og ikke nok med det, men rangordning/flokkdannelse skjer kun mellom to like arter. Nyere forskning tyder på noe helt annet Endret 26. desember 2006 av sid_ Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Flokkdyr er såklart enklere å temme. Det er en grunn til at de brukte hunder eller elefanter istedet for kattedyr i krigføring for 500-2000 år siden. Man kan aldri temme en tiger selv om man før den opp fra den er nyfødt. Sid_: Kilde? Endret 30. desember 2006 av Larzemannen Lenke til kommentar
Matias Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Larzemannen: I hvilken forstand mener du at man aldri kan temme en tiger? Jeg så for en stund siden et program om en som gikk med en liten tigerunge i bånd sammen med en hund. I et bur hadde han en voksen tiger som han lå og koste med osv. En annen person hadde også en tiger som han pleide å ha med seg på markedet hvor han gikk rundt i folkemengden (hvor det lå kjøtt og annen mat på bordene). Mange steder lar munker tigrene gå fritt rundt i templene, og stoler 100 prosent på at de ikke skader noen (de er hellige dyr som har vært mennesker i tidligere liv) Mange mennesker har også krokodiller. Leste om en mann som levde i lag med en krokodille. Krokodillen pleide å komme å legge seg i sengen med han, og de var glad i å ligge å kose seg forran TVen (krokodillen likte såpeserier og nyhetssendinger best). Er ikke dette tamme dyr? Jeg mener nå de er tamme, men kanskje ikke på samme måte som med f. eks. en hund. Hvis du derimot lar dyr leve på denne måten blant mennesker i mange generasjoner tror jeg de blir enda mer tam. Lenke til kommentar
Royo Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Det er nok en dårlig idé å temme bjørner: ( Heheh.) Endret 30. desember 2006 av Royo Lenke til kommentar
sid_ Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Sid_: Kilde? 7608374[/snapback] Ja, jeg har haugevis av kilder faktisk. Dominans og lederskap - fakta eller overtro? Barry Eaton Klikkertrening for din hund Cecilie Køste og Morten Egtvedt Lydighetstrening i teori og praksis Cecilie Køste og Morten Egtvedt Hvem er sjefen? (artikkel) - Randi Helene Tillung Trenger vi lederskap? (artikkel) Dette var bare noen enkle kilder/linker som jeg anbefaler i farten. Hvis du vil kan jeg også referere til instruktørene jeg har gått kurs hos og diskusjoner ang temaet på forskjellige forum, og finne frem enda flere artikler og bøker om temaet. Man kan aldri temme en tiger selv om man før den opp fra den er nyfødt. Som en annen også nevnte ovenfor, så har jeg sett flere dokumentarer om tigerunger som er født i fangenskap, og vokser opp sammen med mennesker. De voksne tigerne i denne parken gikk ofte på tur i bånd ute på gaten, og publikum fikk komme bort og klappe de osv. Endret 31. desember 2006 av sid_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå