Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen fryser og oppfører seg underlig.

Anbefalte innlegg

Hei

I løpet av de siste månedene har datamaskinen min hatt en tendens til å fryse uten noen spesiell årsak I begynnelsen varte frysingen bare i få sekunder, nærmest hakking. Jeg sjekket ’CPU usage history’ og hver gang den skalv steg grafen til 100% CPU usage. Etter hvert begynte frysingen å vedvare lenger. Ofte så lenge at jeg så ingen annen vei tilbake enn omstart. Jeg fryktet høye temperaturer, men merket ikke noen spesielle avvik da jeg kjente på cpu’en og minnebrikkene. De var normalt varme.

Langt verre er det at Windows ikke vil opplastes dersom jeg forsøker å starte datamaskinen på nytt samtidig som den er fryst. Den står bare å ’detecter ide-drives’ i evigheter før den tilslutt henger seg opp i ’windows loading screen’. Jeg må ofte vente i et par timer etter omstart før det fungerer å starte den på nytt.

I tillegg skjer det noe rart med grafikken som et resultat av disse problemene. Her om dagen satt jeg og nøt spillet Silent Hunter 3 da datamaskinen frøs igjen. Jeg skrudde den av og ventet. Noen timer senere startet jeg på nytt og alt så ut som normalt på skrivebordet. Da jeg startet spillet igjen var grafikken plutselig blitt ganske mye dårligere. Det var som om noen hadde satt ned oppløsningen og fjernet alt som heter anti-aliasing. Alt var taggete og uklart. Jeg sjekket spillets oppsett og alt stod på maks. Jeg kryssjekket i et annet spill (Flight simulator) og der var også grafikken blitt ekkel og stygg enda alle settings stod på høyt. Regnet da med at driverne hadde korrumpert på et eller annet vis. Sjekket device manager og catalyst control center. Alt så ut til virke slik det skal.

Prøvde å sette opp anti-aliasing og anisotropic filtering på grafikk-kortet, og det hjalp betydelig for grafikken i spillet, men kraftig hakking ble da et problem. Tilslutt prøvde jeg å fjerne alle drivere og deretter reinstallere omegadriverne. Da ble grafikken god igjen uten at jeg trengte å bruke ekstreme mengder med anti-aliasing. Dessverre kom problemet tilbake da jeg måtte starte datamaskinen på nytt ved en senere anledning.

Etter litt eksperimentering har jeg funnet ut at frysingen ikke er permanent. Forrige gang den frøs bestemte jeg meg bare for å vente. Etter ti minutter kom datamaskinen til seg selv igjen som om ingenting hadde skjedd. Hvismer.

Som dere sikkert skjønner er jeg ganske frustrert, og da særlig når jeg bruker denne maskinen mye til både tidsfordriv og skole. Har vanvittig mye verdifullt materiale på harddisken, uten noen gode alternativer for backup, og vil derfor helst unngå en formatering. Spesielt når jeg ikke aner hva problemet er engang.

Da lurer jeg på om dere har noen gode råd. Er interessert i all slags veiledning egentlig. God jul og takk all eventuell hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...