Gå til innhold

Diskusjon om/rundt kebab. Hvor er den beste?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen kebab ekspertet som kan definere de ulike kebabbene? De fleste kebabsjapper har flere navn på kebabene og jeg lurer litt på hva de ulike inneholder osv.

Så vidt jeg har sett er det:

Shish kebab

ishkender kebab

falaffel (selges på de fleste kebab sjapper i hvertfall)

Vanlig kebab ( alltid det jeg bestiller)

+ jeg har sikkert glemt noe.

Lenke til kommentar
Shish kebab

ishkender kebab

falaffel (selges på de fleste kebab sjapper i hvertfall)

Vanlig kebab ( alltid det jeg bestiller)

+ jeg har sikkert glemt noe.

"Vanlig kebab" er nok döner-kebab, som er den typiske kebaben der det skjæres kjøtt av en svær, roterende kjøttklump, som stekes og legges i pitabrød med salat og guffe.

Shish-kebab er kjøttbiter stekt/grillet på spyd, gjerne sammen med grønnsaker og brød. Ishkender er en döner med yoghurt, tomatsaus og smør.

Falafel er en annen historie. Dette er en "kjøttkake" uten kjøtt, bestående av bondebønner og kikerter, servert i pitabrød som en slags kebab-aktig rett.

En kikk innom wikipedia er fint, se f.eks. listen over kebabtyper: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Kebabs :thumbup:

Lenke til kommentar
Leste i VG at en kebab tilsvarer et glass med vin og fett. Den beskrivelsen brente seg inni hukommelsen for å si det sånn. Tror ikke jeg skal ha kebab med det første.

Et glass med vin er jo sunt :)

Får vel slenge til at Balkan har de beste kebabene jeg har smakt.

Lenke til kommentar
Balkan har den beste. Kebabrull, medium + med ekstra dressing :love:

Nøyaktig slik bestiller jeg rimelig regelmessig, i Drøbak riktignok da.

Drøbak syns jeg faktisk at kebaben smaker ørlite bedre enn i Ski, faktisk!

I ski så har dem så mange bestillinger at dem såvidt rekker å slenge sammen en kebabrull, før jeg får den i hånda 1 min etter bestilling :dontgetit:

Lenke til kommentar

Når det gjelder Oslo går uten tvil Bislett Kebab House for å være den "beste" kebaben. De har ihvertfall blitt kåret til det flere ganger, blant annet av dagbladet, rundt år 2000..

Har spist der en del ganger, nå sist for et par uker siden.. Synes kjøttet holder god kvalitet, men det irriterer meg hvordan de har alt kjøttet på toppen og grønnsakene i bunn.. Det bare virker noe upraktisk å skille ingrediensene så mye..

Forøvrig morsomt hvor mye det kan minne om seinfeld's "Soup Nazi" der inne. Det går latterlig fort bak disken, de klarer å håndtere en helt enorm mengde bestillinger på en dag.. Jeg var der sist en onsdag kveld (6-7 tia), og da var det KØ UT PÅ GATA... Temmelig vilt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...