Gå til innhold

Lånepc ved reklamasjon?


Ram's

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I går leverte jeg inn laptopen min som jeg kjøpte 31.07.03 på Elkjøp.

Garantien har gått ut, så jeg valgte å reklamere.

Harddisken var gåen, dårlig kontakt på hodetelefon-utgangen og den delen som "holder" skjermen var løs.

 

Fikk beskjed om at jeg ikke fikk en lånepc ved reklamasjon.

Trodde dette var mulig jeg?

 

Noen som vet noe om dette med lånepc?

 

Som alltid, takker for svar... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veldig enkelt. Dersom det tar mer enn en uke å få fikset feilen så har du i utgangspunktet krav på låne-PC.

 

Dersom de ikke har igjen noen kan du ikke kreve at de åpner en ny salgspakke, men de kan ikke avblåse deg med at du ikke har krav på det ved reklamasjon.

7568760[/snapback]

Vær så snill, kan du jo meg noe bevis/lov(er) så jeg kan slenge det på trynet dems? :innocent:

Lenke til kommentar

Det er ikke opp til forhandler å tolke loven. Hvis de fortsatt nekter kan du trekke dem for retten, og i første omgang tingretten vil da avgjøre blant annet på grunnlag av tidligere rettspraksis, om forhandler er pålagt å stille erstatningsvare til disposisjon. Dette vil riktignok i mange tilfeller være så kostbart at man kan lure på om det er verdt det.

Lenke til kommentar

Litt offtopic:

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning."

 

Jeg trodde ikke at ordet "ting" var å finne i det norske lovverk.

 

Har de forresten sagt noe om hvor lang tid de regner med å bruke?

Lenke til kommentar

Jeg trodde ikke at ordet "ting" var å finne i det norske lovverk.

7569702[/snapback]

 

Hvorfor? Ordet "ting" brukes til å beskrive en død gjenstand hvis eierskap og bytte av dette mot eller uten vederlag er omfattet av enten kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven (heretter kalt Fkjl).

 

fordi dette var en reklamasjonssak.

 

Nettopp derfor er selger pålagt å forholde seg til Fkjl §30 3. ledd. Referer gjerne til loven og se hvor godt han kjenner den...

 

Men du får vel ikke gjort noe før onsdag uansett :) god jul så lenge

Lenke til kommentar

Garanti har ingenting med lånegjenstand eller ei, det er ut ifra kjøpsloven du har "krav" på dette og da ved å reklamere. Garanti skal være det samme som reklamasjon, bare med bedre rettigheter.

 

Der jeg jobber er det ikke alltid vi har lånegjenstander tilgjengelig på alle produkter. Vi sier da at desverre, alt er utlånt, men du kan jo høre innom til uka igjen. De fleste godtar dette, men enkelt lager et helvete og de skal gå videre og de har krav på det osv...

 

Da slår jeg gjerne opp loven og ber dem lese den.

Etter de har lest den spør jeg: "Er det en urimelig kostnad for meg å ta en flunkende ny bærbar pc som utlånemaskin, deretter selge den med tap?"

Lenke til kommentar
Det er ikke opp til forhandler å tolke loven.

7569653[/snapback]

Hvem er det da opp til? Skal selger danse helt og holdent etter kundens pipe? For å kunne forholde seg til en lov må man tolke den, og akkurat denne teksten er ganske klar. Hvis det koster forhandleren mye å tilby et ikke akkurat livsviktig låneprodukt kan han sette seg på bakbena. At dette skal fungere ordentlig forutsetter faktisk litt godvilje fra begge sider. Det betyr at kunden bør være seg bevisst sitt faktiske behov, og ikke stå på sitt hvis han ikke er nødt. Dessverre går de fleste inn i slike situasjoner med piggene ut, og skal ha så mye ut av forhandlerene ("fienden") som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Det betyr at kunden bør være seg bevisst sitt faktiske behov, og ikke stå på sitt hvis han ikke er nødt. Dessverre går de fleste inn i slike situasjoner med piggene ut, og skal ha så mye ut av forhandlerene ("fienden") som overhodet mulig.

7570325[/snapback]

Altså, jeg MÅ være på nettet hjemme når jeg ikke jobber på kontoret. Programmet vi bruker er på nettet, noe jeg må ha PC til. At du ikke trenger PC er irrelevant for meg, jeg har mine egne behov og du dine egne.

Lenke til kommentar
Det betyr at kunden bør være seg bevisst sitt faktiske behov, og ikke stå på sitt hvis han ikke er nødt. Dessverre går de fleste inn i slike situasjoner med piggene ut, og skal ha så mye ut av forhandlerene ("fienden") som overhodet mulig.

7570325[/snapback]

Altså, jeg MÅ være på nettet hjemme når jeg ikke jobber på kontoret. Programmet vi bruker er på nettet, noe jeg må ha PC til. At du ikke trenger PC er irrelevant for meg, jeg har mine egne behov og du dine egne.

7570425[/snapback]

Man tar ikke hensyn til næringsdrivende. Det styres av kjøpsloven og da har du ikke krav på en skit for å si det sånn... Da kommer du mye dårligere ut!

 

(Beklager at jeg skrev feil i stad)

Lenke til kommentar
Det er ikke opp til forhandler å tolke loven.

7569653[/snapback]

Hvem er det da opp til? Skal selger danse helt og holdent etter kundens pipe? For å kunne forholde seg til en lov må man tolke den, og akkurat denne teksten er ganske klar. Hvis det koster forhandleren mye å tilby et ikke akkurat livsviktig låneprodukt kan han sette seg på bakbena. At dette skal fungere ordentlig forutsetter faktisk litt godvilje fra begge sider. Det betyr at kunden bør være seg bevisst sitt faktiske behov, og ikke stå på sitt hvis han ikke er nødt. Dessverre går de fleste inn i slike situasjoner med piggene ut, og skal ha så mye ut av forhandlerene ("fienden") som overhodet mulig.

7570325[/snapback]

 

var nok ikke dette jeg mente. Helt klart må man handle etter hvordan man selv tolker loven, men det jeg prøvde å få frem er at det til syvende og sist ikke er selger som bestemmer hva som er en urimelig kostnad (som datating nevner klarer imidlertid de fleste selgere og kunder å bli enige om dette), dersom forbrukeren ikke er enig i selgers tolkning av loven kan han gå til sivilt søksmål og det er da domstolenes tolkning som er gjeldende.

Lenke til kommentar
Det betyr at kunden bør være seg bevisst sitt faktiske behov, og ikke stå på sitt hvis han ikke er nødt. Dessverre går de fleste inn i slike situasjoner med piggene ut, og skal ha så mye ut av forhandlerene ("fienden") som overhodet mulig.

7570325[/snapback]

Altså, jeg MÅ være på nettet hjemme når jeg ikke jobber på kontoret. Programmet vi bruker er på nettet, noe jeg må ha PC til. At du ikke trenger PC er irrelevant for meg, jeg har mine egne behov og du dine egne.

7570425[/snapback]

Nettopp, da er ditt behov for PC veldig sterkt, noe som kan rettferdiggjøre en ekstrakostnad for forhandleren, som skal være rimelig sett i forhold til kundens behov.

Lenke til kommentar
Det betyr at kunden bør være seg bevisst sitt faktiske behov, og ikke stå på sitt hvis han ikke er nødt. Dessverre går de fleste inn i slike situasjoner med piggene ut, og skal ha så mye ut av forhandlerene ("fienden") som overhodet mulig.

7570325[/snapback]

Altså, jeg MÅ være på nettet hjemme når jeg ikke jobber på kontoret. Programmet vi bruker er på nettet, noe jeg må ha PC til. At du ikke trenger PC er irrelevant for meg, jeg har mine egne behov og du dine egne.

7570425[/snapback]

Nettopp, da er ditt behov for PC veldig sterkt, noe som kan rettferdiggjøre en ekstrakostnad for forhandleren, som skal være rimelig sett i forhold til kundens behov.

7571620[/snapback]

Dersom det er en PC som brukes i næringsvirksomhet, så er ikke Forbrukerkjøpsloven aktuell lenger. Og da ville jeg heller bare holdt kjeft og godtatt den gratis reparasjonen. Siden det er snakk om bruk i næringsvirksomhet, og PCen er mer enn 2 år gammel, har du egentlig ikke krav på reparasjon en gang ;)

 

Se FTU-sak 20030577 for referanse.

Lenke til kommentar

JEg leverte også inn maskina mi inn til elkjøp, etter en uke hadde de ikke gjort noe.

Etter to uker var hardisken ødelagt og da de endelig hadde fått sendt den til "strax" i Oslo var plutselig hovedkortet defekt.Jeg hadde vert uten data i nesten to måneder før jeg fikk en igjen. Men jeg fikk aldri no tilbud om å få låne en mens den andre var på rep.

Lenke til kommentar
JEg leverte også inn maskina mi inn til elkjøp, etter en uke hadde de ikke gjort noe.

Etter to uker var hardisken ødelagt og da de endelig hadde fått sendt den til "strax" i Oslo var plutselig hovedkortet defekt.Jeg hadde vert uten data i nesten to måneder før jeg fikk en igjen. Men jeg fikk aldri no tilbud om å få låne en mens den andre var på rep.

7572807[/snapback]

Du må nok be om den selv. Det er ikke butikkens plikt å tilby deg en låne-PC uten at du ber om den selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...