Olvee Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 En som spurte meg om dette.. "Hvordan vil det fungere hvis jeg kjøper et kamera på 10 megapiksler og skrur ned oppløsningen på kameraet. Dette kan en gjøre på IXUS kameraene. Vil da billedstøyen også bli mindre?? Er det en logikk i at hvis man skrur ned oppløsningen fra 10 til 6 megapiksler på et kamera, så vil det ha mindre støy enn et kamera som yter 6 megapiksler på maks oppløsning? " noen som veit noe? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Vet ikke. Hvorfor ikke prøve selv. Men vurderinga blir jo selvsagt subjektiv, for jeg tror ikke det finnes programvare som kan måle bildestøy, egentlig. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Bildestøy kommer når bildebrikken tar inn svakt lys over lenger tid. Er det en logikk i at hvis man skrur ned oppløsningen fra 10 til 6 megapiksler på et kamera, så vil det ha mindre støy enn et kamera som yter 6 megapiksler på maks oppløsning?Nei, det er ingen logikk i dette vil jeg tro, bildebrikken vil kunne evne å ta opp like mye støy. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Det finnes forskjellige former for støy som påvirkes av forskjellige ting. Du kan begynne her: https://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f=114&t=656156&st=0 Lenke til kommentar
berland Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 For et fornuftig mål av bildestøy så er svaret definitivt nei. Det som lurer folk er at nedskalering visker ut detaljer, da viskes selvfølgelig også støyen ut samtidig. Det man derimot er ute etter når man vil ha gode støyegenskaper, er signal-støy-forholdet, og det er konstant ved slik nedskalering. Lenke til kommentar
Chasin Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691307 Bla ned til post 12 og se Rivers eksempel på støy/ISO forhold... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå