andreas76 Skrevet 25. november 2002 Forfatter Del Skrevet 25. november 2002 Men er det noen som kan gi meg tips på gode og billige U320 RAID kort? Det kortet jeg refererte til i sted var jo svindyrt, det er jo ikke mulig å kjøpe noe slikt for en vanlig lønnsmottaker som har andre regninger også :sad: Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 12:03, skrev andreas76:Men er det noen som kan gi meg tips på gode og billige U320 RAID kort? Det kortet jeg refererte til i sted var jo svindyrt, det er jo ikke mulig å kjøpe noe slikt for en vanlig lønnsmottaker som har andre regninger også :sad: Vær OBS på en ting her: Så lenge du ikke har 64bits/66Mhz PCI-spor eller PCI-X (64b/133Mhz) på hovedkortet ditt vil du aldri i livet kunne utnytte den båndbredden et U320-kort gir. U320 har en teoretisk overføring på 320MB/s og de med dual-channel har 640MB/s i teoretisk overføring. Jeg veit ikke om U320-kortene er bakoverkompatible med vanling PCI (32b/33Mhz) så det er ikke sikkert at du får brukt det en gang. Tenk litt på framtidige oppgraderinger og når PCI-X kommer til "vanlige" hovedkort. Og til dere som påstår at det er så altfor liten forskjell mellom IDE og SCSI at det ikke er verdt det... Pris/Ytelse, ja, men SCSI er helt annerledes. Kan ikke sammenlignes helt egentlig. Første gang jeg kjørte OS (da win98) på en SCSI-disk, var det første jeg la merke til at den ble fjellstabil. Du merker ikke så mye til ekstra ytelse på nyere, raskere maskiner, men på maskiner av litt eldre sort går det kjemperaskt. Jeg merket dette særlig da jeg satte opp en gammel Compaq Deskpro med P2 400Mhz med en Cheetah X15 og NT-server. Installering og oppstart var unnagjort på null komma niks. En annen ting er lavere CPU-bruk; SCSI'n lever sitt eget liv. Jeg har kjørt tunge spill på PC'en (ikke så altfor CPU/RAM-rask i da) mens jeg har brent CD'er. Spill og brenning da på SCSI, ikke noe problem. Man føler seg rett og slett mer uavhengig med SCSI... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 09:22, skrev andreas76:Men hva er LVD, og hvordan ser jeg om en disk støtter dette? LVD er en standard som kom da U2W (80 MB/s) ble introdusert. I tillegg til høyere ytelse, så medførte den at vi kan bruke lengre kabler. Kjøper du nytt utstyr så står det som regel beskrevet. U160 og U320 skal være LVD. Er du i tvil, spør. Quote: Jeg ser at U160 klarer 80 MB/s, og da kan vel U320 klare 160 MB/s. Med tanke på fremtidig RAID konfigurasjon er det vel greiest å gå for U320 da?!?. Husk at U160 og U320 er betegnelser for hvor mye som kan transporteres på SCSI-bussen (maks. båndbredde). Det betyr ikke at du kan kopiere en fil fra en U320-disk med denne hastigheten. Disker er begrenset av mekanikken. Du får kun utnyttet denne typen båndbredder når du har flere disker som jobber tungt. Husk også at PCI-bussen som er i de fleste PC'er også maks'er ut ved 133 MB/s. Dette er teoretiske ytelser. I praksis vil man kanskje oppnå noe rundt 90% av disse verdiene. Quote: Er det noen som har SCSI RAID, med erfaringer? Trenger jeg et eget SCSI RAID kort da, eller kan jeg kjøre software RAID? Vet jo at hardware RAID er å foretrekke, men ikke hvis kortene koster "det hvite ut av øyet". Fant bare dette: Adaptec Raid-2200S med 2kanal PCI - 64MB Ultra320 "Low Profile" 6933,- og det var litt dyrt Vil anbefale at du glemmer RAID. Har selv ikke sett noen U320 RAID-kontrollere under 6000 kroner. Selv på servere kjøres ofte(st) systemdisken utenom RAID. Finn deg en U160 disk og en U160 kontroller, så vil få et hyggelig disksystem. Hvis du ønsker å være i forkant, kjøp en U320 kontroller med 64 bit PCI-X kontroller. Denne er bakoverkompatibel med standard PCI-kortplasser. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 12:22, skrev Mad Wolf Magnux:Jeg har kjørt tunge spill på PC'en (ikke så altfor CPU/RAM-rask i da) mens jeg har brent CD'er. Spill og brenning da på SCSI, ikke noe problem. Man føler seg rett og slett mer uavhengig med SCSI... Sist gang jeg hadde SCSI-brenner var det vel med Plextor 12X, da gikk alt som en lek. Nå har jeg 48X, det går fortsatt som en lek.... <mimremodus> Husker den tiden jeg satt med 2X SCSI-brenner med P120MHz og 1,2 GHz HD (måtte slette masse spill for å kunne brenne ut en hel musikk-CD) og fikk buffer underrun selv om PCen stod uten å gjøre noe annet enn å brenne... det var tider det. Kommer aldri til å glemme den gangen jeg brente em CD og strømmen gikk på 99%...CDer kostet masse penger den gang... </mimremodus> Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: synfault skrev (2002-11-25 11:09):Godeste mister Lura har sett en pc med scsi en gang.La oss se hva han sier her:"10-20% hastighetsøkning i normal windows bruk"Diskene var altså så kjappe at han opplevde hele systemet(windows) som oppmot 20% raskere.Det er utklassing i min bok. Nop du merker ikke noen ytelse økning i windows om du får en økning på 15-20%. Men kjære deg da mann det er jo i testprogammene du ser den økningen. Eg har selv scsi på min pc og eneste fordelen som eg ser i scsi er når eg brenner og samtidig kan jobbe på pc'en uten å ødelegge brenneprosessen. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Ville bare informere Kjetil i posten over om at det går helt fint å brenne cd'er og gjøre andre ting samtidig på en moderne pc, burn-proof ol er funnet opp... I tilleg så har jo prosessorkraften steget noe i løpet av de siste årene Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Eg har 2 Seagate cheetah x15-36LP 15000rpm ultra-160 disker, digger dem. Seagate er et bra valg. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: sjefen_ skrev (2002-11-25 21:26):Ville bare informere Kjetil i posten over om at det går helt fint å brenne cd'er og gjøre andre ting samtidig på en moderne pc, burn-proof ol er funnet opp... I tilleg så har jo prosessorkraften steget noe i løpet av de siste årene Jepp, Men om det kobbles inn gå brenne prosessen senere. Det slipper du med scsi. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Joda, men siden en cd-brenner for 500 kroner brener en cd på 3 minutter, så rekker du ikke å spille ol. mellom cd'ene. Driver du med mye tungt så kan jeg forstå det.... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Er derfor eg ikke har kjøpt noe raskere brenner en den eg har idag. Eg ville vel spart ca 3min om eg hadde kjøpt meg en 40x brenner. Men den eg har er for god til å bytte ut. Har og scsi cd-rom. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Har SCSI disken som var omtalt i starten av tråden, nesten i allefall. Seagate X15LP36 4Mb cache og U160 og 15000 rpm. 68 pin. SCSI kortet eg bruker er eit U160 kortet fra Adaptec (Adaptec 19160 SCSI controller) 68 pin Vil berre sei med ein gang at IDLE støy frå "sjøporten" kan eg ikkje høyre pga boxed p4 cpu vifta og enermax psu (stille) vifta. Men det er klart at den bråker litt når den jobber, men det er da du føler du har fått hardware for penga! når du kan ta og føle på det!.... for det er 5.000 kr som lager lyden! Kjøpte scsi kort&disken på http://www.mpx.no og der selge dei scsi kortet med scsi kabelen som er terminert. (retail) Disken min klarer 50-60 mb/sec (målt i hd-tach) Edit: det er 68 pin's disken eg har (uten varm bytting (hot swapping)) _________________ Intel Pentium 4 533 FSB [email protected] Ghz Asus P4B533-V 512 MB Samsung DDR 333 MHz Asus GeForce 4 Ti4400 Adaptec 19160 SCSI kort Promise Fasttrak TX2 Raid kort 18.4 GB Seagate 15000 rpm SCSI disk 4x120 GB WD 7200 rpm ATA100 RAID [ Denne Melding var redigert av: Cornel på 2002-11-28 03:11 ] Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Den 2002-11-23 01:53, skrev sofTest:Når det gjelder SCA80-pins tilkobling, så får du overganger som ser slik ut. Disse overgangene er svært dyre (fra 350 kroner og oppover), og det lønner seg fort å kjøpe en annen disk med 68 pins tilkobling. Når det gjelder denne overgangen...får man tak i en slik..bare at den går andre veien? Har en gammel Dell PowerEdge 4200 hjemme, og på den er det HotSwap SCSI Backpanel på...med 80pin kontakt på. Skulle gjerne ha koblet opp en 68pin disk på denne kontakten..noen som veit om det finnes en slik overgang?? Lenke til kommentar
ebc Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Read and weep! Jeg har akkurat mottatt en 18Gig Cheetah 15K.3 (ST318453LW 68 pins Ultra 320)og gjort noen innledende tester Winbench 99 Business disk 16200 Winbench 99 High end disk 52000 Winbench 99 Disk accsess 5,46 ms (effektiv) Transfer rate beginning 76300 Transfer rate end 59000 Testene er utført på en PIII 700 med W2K SP2 med to partisjoner formatert med FAT 32. Slå den uten RAID!!:-) Mvh EBC Lenke til kommentar
ebc Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Glemte og nevne at 15K.3 ikke på noen måte må forveksles med X15 diskene fra seagate 15K.3 er ca. 20% raskere og har mye lavere støy. Les testen hos http://www.storagereview.com. Jeg oppfatter støyen lavere en på min gamle GXP34 EBC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå