Johnny2000 Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 (endret) Jeg prøver på nytt her om noen har forslag til forandringer på dette oppsettet: 3RSystem 3RHT1000A Kabinett Yesico FL-550T Strømforsyning ASRock ALiveXFire-eSATA2 Hovedkort AMD Athlon 64 X2 3800+ sokkel AM2 Prosessor Noctua NH-U9F Vifte 2x Corsair Value S. PC5300 DDR2 512MB Minne Gigabyte Radeon X1600XT 256MB PCI-E vifteløs Grafikkort BlueGears HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD Lydkort NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Silver OEM DVD 2x Seagate Barracuda 7200.10 250 GB SATA Harddisk Logitech diNovo Edge Tastatur Logitech Mouse Cordl. V270 Notebook Mus Handlevognen er her Og hele opplegget med høytalere og receiver kan du også se her Tanken er at jeg skal koble dette til LCD-TVen i stua og la denne saken surre og gå døgnet rundt. Jeg har tenkt å bruke SPDIFen ut fra CanalDigital dekoderen inn på lydkortet og coaxkabel fra lydkortet til receiveren. Når Happauge kommer med et nytt kort en gang på nyåret er håpet at jeg kan sette dette kortet i PCen og droppe hele CanalDigital dekoderboksen og ta de digitale signalene rett inn på PCen. Så foreløpig dropper jeg noen form for TV-kort. Jeg har også tenkt å oppgradere til Vista når den tid kommer, så foreløpig kommer jeg til å kjøre Windows MCE. På grunn av tidligere erfaringer så har jeg blitt veldig trofast mot både AMD og ATI så når det gjelder den diskusjonen så må det tunge argumenter til for at jeg vil bytte selv om det jeg har lest på forumet til nå så har Nvidia et lite hestehode forsprang på ATI når det gjelder denne bruken. PS! Ønsker ikke at oppsettet skal bli noe særlig dyrere enn det er nå Endret 26. desember 2006 av Johnny2000 Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 *bump* Noen som har forslag? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 synest dette ser bra ut, men ville kikka på intell og core 2 duo. E6300 er en cpu som etter det jeg har sett undervolter heeeeelt sykt mye link til bilde Nå ligger min e6300@stock på 0,68750v. Det var det laveste jeg fikk satt i bios fra en tråd er sikkert kallt og fint det. asrock har noen fine kort de til C2D Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Nå spør jeg kanskje litt dumt da, men er poenget med undervolting å kunne få temp'en på CPUen lavere? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 tenkte slik at du skal ha en stue-pc da er det greit og ha lavt lydnivå. regner med en noctura eller noe anna kjøler en cpu passivt hvis cpu er kald nokk. med andre ord: jo høyere volt jo mere varme blir produsert. en conroe går på 1,26 volt ca. klarer man og få den ned på 1.00 volt er det stor forbedring og spore i temp Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Yepp, logisk nok siden CPUen blir fort varm når man overklokker den men som nevnt i innlegget mitt så har jeg i de senere år sverget til AMD. Har du noen erfaringer med å undervolte dem da? Jeg så forresten på den e6300 og den ble jo noe dyrere da en den amd prossesoren jeg har valgt da. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) nei har ikke det. men har lekt meg litt med en amd 939 cpu og den hadde jeg på 1,2 volt da kjøla jeg den passivt. men sitter på en E6600 skal prøve litt nå bare for gøy tilbakemelding kommer: det ble for varmt 70 grader på 1,16V men noen komentarer. dropp de vivtene der de BRÅKER, har 4stk. heller 11db utgaven. nexus skal være det beste valget etter proffenes uttalalser, ikke bry deg om specs. er utrolig mye løgn ute og går når det gjelder vifter. og serdeles de du har linka til.... =907]NEXUS VIFTER http://www.silentpcreview.com/article689-page2.html#nexus Endret 27. desember 2006 av leifeinar Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 aha, man lærer så lenge man lever. 70 grader med passiv kjøling. Jeg tenkte lenge på passiv kjøling til mitt oppsett, men slo det fra meg. Kanskje like greit. Men så vidt jeg kunne lese i forumene her så blir den Noctua cpu vifta anbefalt, men det var vel ikke den du mente? Du mente 80mm ikke sant? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 noctura er fine greier, men ikke sikkert at den vifta som står på er så stille... jeg tenkte på de 8 cm silenX viftene Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Ok da har jeg lagt til en 92mm nexus for å bytte ut vifta på noctua'en. Jeg har noen spørsmål siden jeg tenker å gi min andre PC en liten oppgradering. Jeg har et Chieftec Matrix kabinett som er fire å gammelt. PSU'en er en tornado i lydnivå uten at den flytter like mye luft som bråket tilsier. Jeg har sett litt på et Thermaltake Xaser Tsunami, men siden jeg ikke har råd til å spandere på meg en full oppgradering så tenkte jeg å gi den jeg har litt førstehjelp. Her er forresten handlevogna ASRock ALiveXFire-eSATA2 AMD Athlon 64 X2 4600+ sokkel AM2 Scythe Ninja Plus Kingston HyperX 2048MB 800MHz DDR2 Hiper HPU-4M580 2x HIS Radeon X1650 XT IceQ 256MB Det jeg lurer på er om hvis jeg om et års tid kanskje vil bytte ut grafikkortene med x1800 eller noe lignende burde jeg heller kjøpe dette MSI K9A Platinum hovedkortet? Eller vil ASRock kortet gi meg muligheter til oppgradere jevnt og trutt de neste årene? Kan jeg fint koble på DVD-brennern (IDE) og den en av de gamle HDD'ene jeg har på samme IDE kontakt? (HDD som master og DVD som slave) For da sparer jeg jo noen kroner inntil videre (Jeg vil jo selvsagt oppgradere HDD'ene så snart som mulig til SATA) Har noen erfaringer med å bruke overgang fra 80mm vifte til 120mm? Der er bare 80mm fester i Chieftec kabinettet men jeg kunne godt tenkt meg to eller tre 120mm. Håper noen (leifeinar? ) kan hjelpe meg litt her EDIT: Denne PCen blir 95% brukt til flysimulator (LockOn Flaming Cliff/Black Shark når den tid kommer) Endret 28. desember 2006 av Johnny2000 Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Han vil jo ikke ha noe Intel... Vi har en AMD gutt her.. Oppsett som jeg ville gått for: Hovedkort, cpu og ram (oppdatert MED skjermkort) Edit: andrull: skal si deg at X1950XT er gått på en prisdropp på grunn av Nvidias 8800GTX/GTS Så X1950*** er billigere enn X1900*** Så det vil si at X1950(XTX) koster ca 50-100kr mer enn X1900(XT)... Bare så du vet det 7360000[/snapback] Jeg fant denne i en annen tråd, så nå vet jeg ikke helt va jeg skal gå for, dette blir jo litt dyrere da... EDIT: Men jeg tenker fremdeles å kjøre crossfire, så må vel ha to av x1950xt Endret 28. desember 2006 av Johnny2000 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Ad HTPC og CPU; Ville valgt en underklokka 479 (Core 2 Mobile) CPU. F.eks T7200. Skulle fint kunne kjøre m/ passiv kjøling. Så et mATX hk, f.eks N4L-VM. Eller en AMD S1 prosessor (Turion), men her vet jeg ikke om noe hovedkort. Et kab. med en 12cm Papst GLL (stille!) vifte til sirkulasjon. Alternativt; Et helt vifteløst mini-ITX system med en VIA Eden CPU. Endret 28. desember 2006 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Håper du ikke har tenkt å kjøpe Windows XP MCE, i såfall bør du heller gå rett på Vista. Ville heller valgt Core 2 Duo men men.... På vista bør du ha 2gig med minne. Går helt greit å ha en ide dvd og en ide harddisk på samme kabel, men optimalt er det jo ikke. Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 Ad HTPC og CPU; Ville valgt en underklokka 479 (Core 2 Mobile) CPU. F.eks T7200. Skulle fint kunne kjøre m/ passiv kjøling. Så et mATX hk, f.eks N4L-VM. Eller en AMD S1 prosessor (Turion), men her vet jeg ikke om noe hovedkort. Et kab. med en 12cm Papst GLL (stille!) vifte til sirkulasjon. Alternativt; Et helt vifteløst mini-ITX system med en VIA Eden CPU. 7595211[/snapback] Jeg så litt på dette med mobile-teknologi, men det blir jo et noe dyrere alternativ. Når det gjelder mini-ITX så har jeg ingen erfaring med det, dessuten så det jo ut som ytelsen var ganske dårlig i forhold til prisen...eller er det skinnet som bedrar? Håper du ikke har tenkt å kjøpe Windows XP MCE, i såfall bør du heller gå rett på Vista.Ville heller valgt Core 2 Duo men men.... På vista bør du ha 2gig med minne. Går helt greit å ha en ide dvd og en ide harddisk på samme kabel, men optimalt er det jo ikke. 7595463[/snapback] Jeg har tenkt å anskaffe meg Vista, men tenkte jeg skulle undersøke med Microsoft hvis man kjøper nå om det lønner seg med tanke på oppgradering. Hvis ikke så installerer jeg bare XP home og kjører på det uten å aktivere det, det varer vel 30 dager og det burde jo holde til 30. januar Nei, jeg skjønner at jeg burde spandere SATA-disker på meg. Jeg kan jo "tyvlåne" den ene SATA-disken fra Stue-PC oppsettet mitt inntil videre Men når det gjelder SATA DVD-brenner vs. IDE DVD-brenner. Bør man ha SATA eller klarer man seg lenge med IDE? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Når det gjelder mini-ITX så har jeg ingen erfaring med det, dessuten så det jo ut som ytelsen var ganske dårlig i forhold til prisen...eller er det skinnet som bedrar? 7596010[/snapback] Vel, HK og CPU til 1500.. Men ytelsen er 'dårlig' (treg 1200Mhz). Har kun prøvd som musikk spiller (hk har digital ut for lyd) ikke til film/tv (tv kort etc). Funker greit til lyd (inkl nettradio) og er helt uten vifter/lyd. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Thja... velg en AMD CPU av EE-typen (65W). EDIT: Ser det står oppført i handlelista Mange vil hevde at enkelte Intel Core Duo er bedre pga lavere effekt, men ikke tenk på det; etter hva jeg har hørt er denne varmen vanskeligere å lede vekk pga fysiuk overflate. Har du XP (eller mulighet til å skaffe det) så bruk det sammen med MediaPortal (se sig.). Oppsettet ditt er fint, men poengterer følgende: Purevideo er en foretrukken dekoder av mange HTPC-ere, og støttes kun av nVidia-kort (de som laga den). ATi's AVIVO ser lovende ut, men laber støtte? Seagate har (av rettslige grunner) ikke støtte for AAM på HDD-er. Vurdere gjerne Samsung av denne grunn. Siden du skal bruke digital-lyd, ville jeg ikke brukt mye penger på lydkort. PS: Dyr morro det der... Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Ok, men jeg har tenkt æ kjøre Vista etterhvert på denne + at den blir liksom ikke en ren HTPC så derfor har jeg kanskje litt mere maskinvare en hva jeg har sett andre har her i forumene på sine HTPCer. Nå spør jeg kanskje dumt, men jeg så at prisen på den 3800+ jeg hadde sett på hadde gått en del opp så da tenkte jeg på den 65 watt 4200+, den andre 4200+ har 89 watt, vil 65 wattern være kjøligere enn den med 89 watt (jeg tror jeg vet svaret, men ikke alt her i dataverden er bestandig like logisk EDIT: Spragleknas jeg så ikke posten din før etter jeg hadde skrevet min Ja, jeg tror forresten du har rett med tanke på lydkortet. Jeg ingen erfaring med receiver og sånt, har bare hatt pc-høytalere tidligere. Har skjønt nå at receiveren tar seg av surroundlyden Kjøpte et Onkyo HT-S590 igår og er fornøyd så langt. Satser på å få av gårde bestillingen på PCen nå så blir alt bra Endret 28. desember 2006 av Johnny2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå