Gå til innhold

Kan garanti overdras?


Anbefalte innlegg

Det er noe jeg alltid har lurt på. La oss si at jeg selger noen brukte datadeler som jeg har kvittering for og det er garanti igjen. Jeg ser ofte at folk etterspør garanti og gjerne krever original kvittering.

 

Men jeg mener å ha lest at at garanti ikke kan overdras. Ikke minst så kvier jeg meg for å gi bort en faktura/kvittering som står i mitt navn. Gjerne med adresse, kundenummer og alt. Ønsker tross alt ikke at noen skal føre en garantisak på mine vegne uten at jeg er klar over det.

 

Hva er rett og rimelig å kreve av garanti ved et bruktsalg? Varen bør jo selvsagt fungere ved overlevering, men er det maks. 3 måneder man bør gi og da kun på eget intiativ?

 

Takk for synspunkter og erfaringer rundt dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan jo bare gi en kopi hvor du stryker over det du ønsker av persolig info. Og heller gi beskjed om at kjøper tar kontakt med deg om noe skulle skje og garanti skulle bli bruk for.

 

Er noen varer som kan være greit å få kvittering på med takne på tyvegods etc.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Det er noe jeg alltid har lurt på. La oss si at jeg selger noen brukte datadeler som jeg har kvittering for og det er garanti igjen. Jeg ser ofte at folk etterspør garanti og gjerne krever original kvittering.

Det er mye enklere å kjøre en reklamasjonssak hvis man har de papirene.

 

Men jeg mener å ha lest at at garanti ikke kan overdras. Ikke minst så kvier jeg meg for å gi bort en faktura/kvittering som står i mitt navn. Gjerne med adresse, kundenummer og alt. Ønsker tross alt ikke at noen skal føre en garantisak på mine vegne uten at jeg er klar over det.

Garantivilkårene kan være ulike fra ting til ting. Det er reklamasjonsrettighetene som er mest interessante, egentlig. Reklamasjon kan gjøres gjeldende overfor "originalselger" selv når tingen er kjøpt brukt. Da er det veldig greit å ha papirene. Du kan stryke ut ditt navn og kundenr med en tusj, f.eks..

 

Hva er rett og rimelig å kreve av garanti ved et bruktsalg? Varen bør jo selvsagt fungere ved overlevering, men er det maks. 3 måneder man bør gi og da kun på eget intiativ?

Hvis du vil gi en ekstra garanti, slik at kjøper f.eks. kan returnere varen til deg og få igjen pengene, istedet for å ta en reklamasjonssak, hvis noe "går skeis", så står du fritt til å velge varighet selv. Jeg ville neppe gitt 3 måneders garanti på et bruktkjøp. Kanskje en-to uker, så kjøper får testet tingen skikkelig. Skjer det noe etter det, får han heller det med den opprinnelige selger via reklamasjon.

Lenke til kommentar
Garantivilkårene kan være ulike fra ting til ting. Det er reklamasjonsrettighetene som er mest interessante, egentlig. Reklamasjon kan gjøres gjeldende overfor "originalselger" selv når tingen er kjøpt brukt. Da er det veldig greit å ha papirene. Du kan stryke ut ditt navn og kundenr med en tusj, f.eks..

7567553[/snapback]

Aha, det forklarer litt ja. Tenkte ikke på det med reklamasjon. Høres ut som en grei måte å gjøre det på og skulle noe gå på garanti får jeg be selgeren ta kontakt med meg i stedet.
Lenke til kommentar
Garantivilkårene kan være ulike fra ting til ting. Det er reklamasjonsrettighetene som er mest interessante, egentlig. Reklamasjon kan gjøres gjeldende overfor "originalselger" selv når tingen er kjøpt brukt. Da er det veldig greit å ha papirene. Du kan stryke ut ditt navn og kundenr med en tusj, f.eks..

7567553[/snapback]

Aha, det forklarer litt ja. Tenkte ikke på det med reklamasjon. Høres ut som en grei måte å gjøre det på og skulle noe gå på garanti får jeg be selgeren ta kontakt med meg i stedet.

7568587[/snapback]

Antakeligvis vil garantien i mange tilfeller også overdras til den nye eieren, men det varierer altså fra ting til ting. Eneste måten å finne det ut på er å lese de enkelte garantivilkårene.

 

Man trenger uansett ikke ta ting "på garantien" så lenge man kan reklamere istedet.

Lenke til kommentar
Garantivilkårene kan være ulike fra ting til ting. Det er reklamasjonsrettighetene som er mest interessante, egentlig. Reklamasjon kan gjøres gjeldende overfor "originalselger" selv når tingen er kjøpt brukt. Da er det veldig greit å ha papirene. Du kan stryke ut ditt navn og kundenr med en tusj, f.eks..

7567553[/snapback]

Aha, det forklarer litt ja. Tenkte ikke på det med reklamasjon. Høres ut som en grei måte å gjøre det på og skulle noe gå på garanti får jeg be selgeren ta kontakt med meg i stedet.

7568587[/snapback]

Antakeligvis vil garantien i mange tilfeller også overdras til den nye eieren, men det varierer altså fra ting til ting. Eneste måten å finne det ut på er å lese de enkelte garantivilkårene.

 

Man trenger uansett ikke ta ting "på garantien" så lenge man kan reklamere istedet.

7568699[/snapback]

 

Kjøper man en vare brukt, mister man rettigheter til å reklamere og benytte seg av garanti om noe skjer med produktet.

 

Hvis det skjer noe, bør du ikke oppgi at du har kjøpt det brukt hvis du har kvitteringen.

Lenke til kommentar
Garantivilkårene kan være ulike fra ting til ting. Det er reklamasjonsrettighetene som er mest interessante, egentlig. Reklamasjon kan gjøres gjeldende overfor "originalselger" selv når tingen er kjøpt brukt. Da er det veldig greit å ha papirene. Du kan stryke ut ditt navn og kundenr med en tusj, f.eks..

7567553[/snapback]

Aha, det forklarer litt ja. Tenkte ikke på det med reklamasjon. Høres ut som en grei måte å gjøre det på og skulle noe gå på garanti får jeg be selgeren ta kontakt med meg i stedet.

7568587[/snapback]

Antakeligvis vil garantien i mange tilfeller også overdras til den nye eieren, men det varierer altså fra ting til ting. Eneste måten å finne det ut på er å lese de enkelte garantivilkårene.

Man trenger uansett ikke ta ting "på garantien" så lenge man kan reklamere istedet.

7568699[/snapback]

Kjøper man en vare brukt, mister man rettigheter til å reklamere og benytte seg av garanti om noe skjer med produktet.

Hvis det skjer noe, bør du ikke oppgi at du har kjøpt det brukt hvis du har kvitteringen.

7574599[/snapback]

Det du sier der er helt riv ruskende galt og helt på jordet. Fint at du vet hva du snakker om før du kommer med slike påstander.

Lenke til kommentar
Garantivilkårene kan være ulike fra ting til ting. Det er reklamasjonsrettighetene som er mest interessante, egentlig. Reklamasjon kan gjøres gjeldende overfor "originalselger" selv når tingen er kjøpt brukt. Da er det veldig greit å ha papirene. Du kan stryke ut ditt navn og kundenr med en tusj, f.eks..

7567553[/snapback]

Aha, det forklarer litt ja. Tenkte ikke på det med reklamasjon. Høres ut som en grei måte å gjøre det på og skulle noe gå på garanti får jeg be selgeren ta kontakt med meg i stedet.

7568587[/snapback]

Antakeligvis vil garantien i mange tilfeller også overdras til den nye eieren, men det varierer altså fra ting til ting. Eneste måten å finne det ut på er å lese de enkelte garantivilkårene.

 

Man trenger uansett ikke ta ting "på garantien" så lenge man kan reklamere istedet.

7568699[/snapback]

 

Kjøper man en vare brukt, mister man rettigheter til å reklamere og benytte seg av garanti om noe skjer med produktet.

 

Hvis det skjer noe, bør du ikke oppgi at du har kjøpt det brukt hvis du har kvitteringen.

7574599[/snapback]

 

som man allerede har sagt, sa er det du skrev her riv ruskende galt.

 

Hvorfor?

 

garantien folger som regel produktet, og ikke kjoper. Uansett pleier feks ikke SEM eller Nokia a lage problemer om det er tilfellet at kjoper er annen enn klager, hvert fall ikke sa lenge kvitteringen finnes.

Noen butikker lager problemer, men det kommer jeg til.

 

Dersom kjoper i starten var en forbruker, sa har neste kjoper like gode rettigheter som forstemann, dette folger av kjl. springende regress, og fkjl.

 

Om det der i mot er naring som kjoper av naring, og sa til forbruker, sa star en dog svakere.

Lenke til kommentar

Kort forklart:

 

Om garantien følger med når det er bruktkjøp er opp til produsenten som har gitt garanti på produktet, eller selger.

 

Reklamasjonsretten bestemmes av Forbrukerkjøpsloven eller Kjøpsloven avhengig av om det er næringskjøp eller forbrukerkjøp når produktet ble kjøpt nytt, og reklamasjonsrett har du uansett.

 

For å være sikker på at det ikke blir noen problemer, så er det enklest å reklamere og bare utelate ordet garanti i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Eksempler på dette med garanti er biler, dvs dersom du kjøper en bil som er mindre enn 3 år gammel og nybilgarantien er 3 år, så står du fritt til å benytte deg av denne, helt problemfritt. Reklamasjon er i praksis alltid litt tyngre å benytte seg av, enten man er første eller annengangskjøper.

 

Selv har jeg har jeg og har hatt landeveissykler i karbon(Trek), den første jeg hadde som student kjøpte jeg brukt. Disse syklene har i utgangspunktet livstidsgaranti på rammene, men det gjelder bare førstegangskjøper, dette er noe ikke veldig mange tenker på. Problemet med slike rammer er at de plutselig kan ta kvelden(det skjer heldigvis svært sjelden), dvs med mindre man gjør en avtale med selger eller får andre garantier, så er det ikke spesielt smart å kjøpe denne typer sykler brukt. Jeg kjøpte min brukt av en butikk og fikk en 5 års garanti på rammen, noe som var helt OK ettersom jeg visste at jeg kom til å bytte den. Senere har jeg kjøpt helt ny, mest for å få en annen størrelse og oppdatert ramme.

 

Poenget mitt er at enten vi liker det eller ikke, så er garanti på produktene vi kjøper en vesentlig faktor og er derfor noe som er viktig å sjekke, hvertfall dersom man kjøper noe dyrt. Utover det så er min erfaring med elektronikk stort sett at dersom det fungerer 100% første dagen, så vil det stort sett fortsette med det inntil man tukler med det eller noe annet uventet skjer.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...