MC2 Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 (endret) Finnes det innebygd støtte for symetrisk encryption i php? Altså en kryptert streng som kan dekrypteres med en nøkkel. Hvis ikke, vet noen om noen klasser eller funksjoner som ikke krever PECL, PEAR eller ekstra libraries eller extensions etc.? Har vanskligheter med å finne noe klokken 2:30... EDIT: God Jul btw! Endret 24. desember 2006 av MC2 Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 base64_encode() og base64_decode() kan du vel bruke kanskje? God jul ja Lenke til kommentar
allyse Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Må vel sette inn zend encoder/decoder for å få det til. base_64 er ikke det en kan kalle kryptering da... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 (endret) Tja, tenker vi da på RSA o.l her? Det finnes iallfall ikke innebygget i PHP. Der har man bare hash-algoritmer (md5, sha1 og muligens også DES og blowfish). Mulig du finner noe i PEAR og/eller PECL, men du veit nok best hva du er ute etter selv. Endret 24. desember 2006 av Ernie Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Tenkt på noe i RSA stilen ja, men det eneste jeg fant som var innebygd i php var str_rot13, som er like brukbart til dette formålet som å spise suppe med gaffel. Såvidt jeg vet så er md5 og sha1 asymetriske, men fant en fancy blowfish classe til php her http://www.koders.com/php/fidBE302167DA8C6...aspx?s=blowfish . Takk! edit: burde kanskje nevne at den er ekstremt treg når det kommer til store blokker text Endret 25. desember 2006 av MC2 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Først og fremst så føler jeg litt for å korrigere termnologien her. Symetrisk kryptering/dekryptering er algoritmer hvor begge "ender" har samme nøkkel, mens asymetrisk er kryptering/dekryptering med en public og en private nøkkel. Tilslutt har man hash-algoritmer (eller enveis kryptering om man vil). md5 og sha1 er eksempler på det. Men altså, eneste jeg fant akkurat nå er denne. Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Ah, jeg trodde at symetrisk betydde at man kunne kryptere og dekryptere mens asymterisk var enveis. Men takk for oppklaringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå