Gå til innhold

Støtte for symetrisk encryption i php?

Anbefalte innlegg

Finnes det innebygd støtte for symetrisk encryption i php? Altså en kryptert streng som kan dekrypteres med en nøkkel.

Hvis ikke, vet noen om noen klasser eller funksjoner som ikke krever PECL, PEAR eller ekstra libraries eller extensions etc.?

Har vanskligheter med å finne noe klokken 2:30...

EDIT: God Jul btw!

Endret av MC2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, tenker vi da på RSA o.l her? Det finnes iallfall ikke innebygget i PHP. Der har man bare hash-algoritmer (md5, sha1 og muligens også DES og blowfish). Mulig du finner noe i PEAR og/eller PECL, men du veit nok best hva du er ute etter selv.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Tenkt på noe i RSA stilen ja, men det eneste jeg fant som var innebygd i php var str_rot13, som er like brukbart til dette formålet som å spise suppe med gaffel.

Såvidt jeg vet så er md5 og sha1 asymetriske, men fant en fancy blowfish classe til php her http://www.koders.com/php/fidBE302167DA8C6...aspx?s=blowfish .

Takk!

edit: burde kanskje nevne at den er ekstremt treg når det kommer til store blokker text

Endret av MC2
Lenke til kommentar

Først og fremst så føler jeg litt for å korrigere termnologien her. Symetrisk kryptering/dekryptering er algoritmer hvor begge "ender" har samme nøkkel, mens asymetrisk er kryptering/dekryptering med en public og en private nøkkel.

Tilslutt har man hash-algoritmer (eller enveis kryptering om man vil). md5 og sha1 er eksempler på det.

Men altså, eneste jeg fant akkurat nå er denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...