Gå til innhold

Ny PSU sprengte maskinen. hvilken rettigheter?


Anbefalte innlegg

Lynet slo ned her hjemme med meg for litt over en uke siden og to maskiner ble lettere grillet. etter nøye testing så ble det konstatert att begge hovedkortene og psuene hadde strøket med mens resten overlevde uten skader. Nytt utstyr ble bestilt og nå i kveld så ble den siste maskinen satt sammen.

 

maskinen levde i ca 20 minutter og mens jeg holdt på å reinstallere Windows så hørte jeg en freselyd og så "POP" og sikringen i huset gikk. jeg nappet ut alt el-utstyr fra veggen og skiftet sikringen og begynte å sjekke hva som var galt.

 

synderen ble raskt identifisert da strømmen gikk på nytt når jeg satte støpselet til den maskinen jeg holdt på med. synderen var en flunkende ny Zalman 360 watter som jeg hadde kjøpt hos Amentio. jeg skrudde ut strømforsyningen fra maskinen og satte på strøm igjen.. 'PANG' sa det og en stor bit av en mosfet ramlet ut av psu'en.

 

 

nå har jeg raskt sjekket resten av maskinen og det virker som om det nye hovedkortet jeg bestilte (også med amentio) har gått også, for når jeg plugger i andre strømforsyninger jeg vet virker (plukket ut av virkende maskiner) så får jeg ikke slått på maskinen. etter om det bare er hovedkortet eller om der er mer som har tatt skade pga psuen vet jeg ikke, og jeg kan ikke si jeg orker å begynne å se så nøye på akkurat det nå i kveld, ett par timer inn i selveste jule-aften ;)

 

men. det jeg lurer på nå. hva slags rettigheter har jeg for erstatning når en ny vare skader andre dyre vare®?

 

jeg ser på Amentio's 'salgs og leveringsvilkår' side, under 'Garanti' delen står det følgende.

 

Garanti

 

Amentio gir produsentens garantier. Disse er spesifisert under produktinformasjonen. Under garantitiden, som regnes fra opprinnelig innkjøpsdato, gjelder garantien om noen vare tross normal anvendelse/montering skulle gå i stykker. Ved material- eller produksjonsfeil, reparerer eller bytter vi varen.

 

Vi har et tett samarbeid med produsentene og for en stor del av vårt sortiment kan vi tilby raskere/enklere hjelp ved å returnere direkte til produsenten. De produsentene som har egne rutiner for retur og reparasjon finner du på denne siden: Service/Garanti/DOA/Support

 

 

Garantien gjelder ikke

 

*Feil oppstått ved unormal bruk eller ytre påvirkning.

*Kostnader for montering/demontering av feilaktig vare.

*Kostnader for reparasjon ved et annet verksted en det som er avtalt med Amentio

*Reisekostnader.

*Eventuell følgeskader forårsaket av den feilaktige varen.

*Rene slitedeler og forbruksvarer som for eksempel mus, musmatter, blekkpatroner, tastatur, m.m. Utover dette følger vi kjøpslovens regler.

 

Jeg må vel få dekket reparasjoner/utbytting av deler som ble ødelagt pga. den defekte psuen eller?

Hva sier lovverket om garanti og følgeskader grunnet defekte varer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet så har du krav på å få dekket reparasjon/utbytting av ødelagte deler.

 

Noen relavante deler av forbrukerkjøpsloven:

 

§ 33. Erstatning

 

      Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

 

      Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

 

Endres ved lov 30 juni 2006 nr. 46 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 30 juni 2006 nr. 873).

 

§ 34. Produktskader

 

      Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

      For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

 

      Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.

 

Kan ikke skjønne annet enn at det som står om produktskader gir deg krav på nytt/reparert hovedkort og evt. andre ødelagte deler.

Lenke til kommentar
§ 34. Produktskader

 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

Nær og direkte sammenheng. Viss ikke ett hovedkort (og evt tilbehør) har ett nært sammenheng med en PSU så vet ikke jeg.. :ermm:

 

men takk for utklippet, nå vet jeg hva jeg skal slenge i bordet når jeg kontakter Amentio om problemet mitt.

 

 

God Jul :xmas:

Lenke til kommentar

Det er viktig å skille mellom garanti og reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten følger av forbrukerkjøpsloven, hvor det klart står at selger er ansvarlig for følgeskader.

 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men det er ganske utrolig at vi nå i 2006 fortsatt opplever at webshopper tydeligvis ikke har satt seg inn i lover og regler. Jeg ser at Amentio henviser til kjøpsloven i sine vilkår, men denne er i forbrukersammenheng stort sett erstattet av forbrukerkjøpsloven. Kjøpsloven gjelder ved næringskjøp og mellom privatpersoner. Det er i tillegg ulovlig å operere med garantier som har dårligere vilkår enn forbrukerkjøpsloven, og når de så klart skriver at følgeskader ikke dekkes av garantien er dette mildt sagt i gråsonen.

 

En annen ting som jeg blir oppgitt over (som Amentio ikke er alene om) er at de henviser deg til produsenter/servicepartnere når du skal reklamere på noe, mens det står klart i loven at det er selger som er ansvarig. Her er det på tide at forbrukermyndighetene kommer med en oppklaring og oppstramming overfor webshopper (og andre som driver på denne måten).

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...