Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan sote ruter?og at det skal bli bra?


jorn89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke så vanskelig hvis du har forberedt deg litt. Men for at resultatet skal bli bra bør du ta ut ruten av døra.

 

Diverse utstyr du bør ha:

* Solfilm (d'oh) :p

* En skarp kniv (følger som regel med i en pakke med solfilm)

* Zalo-vann i sprute flaske (annen såpe kan benyttes, må ikke være Zalo)

* Diverse verktøy for å skru opp døren

* En nal/skrape for å presse ut vann og luftbobler (følger med i solfilm kit)

* Neglfil

 

Det er alfa og omega å holde vinduet rent og fri for støv, skit og støv = luftboble senere.

 

Start med å kutte til et stykke film som passer til vinduet, nøyaktighet er ikke viktig, finkutting gjør du etterpå. Spray zalo-vann på ruten, fjern plasten som ligger på "lim-siden" av filmen og spray litt zalo-vann på filmen. Det gjør ikke noe hvis du bruke for mye vann da dette tørker opp. Bedre å bruke for mye enn for lite vann, er lettere å bevege filmen uten at den sprekker.

Når filmen ligger på ruten er det på tide å presse ut luftbobler og vann. Hvis du sprayer litt zalo-vann på skrapen og filmen er det letter å presse ut bobler og du riper ikke opp filmen.

Etter at alle bobler og vann er borte og du er fornøyd er det på tide å kutte til filmen. La det være igjen 1-2mm kant av filmen rundt hele vinduet. Denne kanten pusser du ned med neglfilen. Hvilken vinkel du bør bruke på filen kommer ann på vinduet, er bare å prøve seg til.

Når du er ferdig er det viktig å la filmen tørke ordentlig før du monterer vinduet igjen, ellers er det stor fare for at den løsner.

 

Angående bakrute er det noe herk. Prøvde på focusen min, men gav opp og tok feiging metoden med rullegardin :innocent: Siderutene forran ville jeg latt fagfolk tatt seg av, siden onkel blå er krakilsk når det gjelder film der.

 

Blir resultatet dårlig er det ikke værre enn at du prøver igjen. Jo mer du øver, jo bedre blir resultatet.

 

Et par juksetips:

Får du luftbobler kan disse fjernes ved å stikke hull på de med en nål og bruke hårføner på området, men vær forsiktig så du ikke smelter filmen.

Hvis filmen løsner rundt vinduet kan du bruke blank/klar negllakk. Smør et tynt lag utenpå, slik at det fungerer som tape.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

lars, betalte bare 10000kr for bilen og den er verd 30 000kr :p onkel rabatt^^ koste på den skal jeg gjøre:P er ingenting rust som jeg kan se ,har ikke vært under bilen og sett men under 10000kr for arb og lakk i finland er bra billig så jeg er nå villig til og kjøre dit og lakere den om=)

Lenke til kommentar

nee fordi pansere mitt er matt i lakken det er så lyse rød farge at det er stygt ,og på take så er lakken både matt og så er det masse små hvite flekker (ikke tenk koffert) :p som er maling fra tidligere eiier enn min onkel så den trengs litt oppussing i lakken:P vil ha den i blå eller i en tøffere rød farge metallic såklart=) tenkte jeg,,vil du komme med noen forslag lars?xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...