Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router åpen på nettet!

Anbefalte innlegg

Satt meg tilfeldigvis ned på skola og sjekket om ADSL ruteren hadde samme ip-adresse som for 3dager siden..

For å sjekke dette skrev jeg ip-adressen inn i Internet Explorer.

Selvfølgelig hadde den samme ip-adresse (kult nok)

Ettersom jeg har Telenor og ingen av maskinene har vært på i det siste. Uptime 3dager!!!

Sjokket:

Men jeg kom rett inn i configurasjonen til ruteren, dog måtte jeg skrive inn passordet (satte heldigvis ett "complext" med upper/lower case, spesialtegn og tall)

Konklusjon:

Det må jo finnes uendelig mange rutere i hus i verden som står åpne, da ikke mange er lure nok til å endre passordet (standart: Password)

Dere er med andre ord advart :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke uendelig, er bare de folka som stikker nedom på komplett og kjøper en router, og ikke har peiling på hva hva en router er engang.... (les: de som skriver på forumet her om de skal kjøpe en router eller en switch ol.)

I utgangspunktet skal alle routere være sperret for tilgang til webbasert admin-grensesnitt til alle maskiner som ikke sitter på det *lokale* nettet på innsiden, og ikke være tilgjengelig på utsiden!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-22 12:25, skrev Mighty:

Satt meg tilfeldigvis ned på skola og sjekket om ADSL ruteren hadde samme ip-adresse som for 3dager siden..

For å sjekke dette skrev jeg ip-adressen inn i Internet Explorer.

Selvfølgelig hadde den samme ip-adresse (kult nok)

Ettersom jeg har Telenor og ingen av maskinene har vært på i det siste. Uptime 3dager!!!

Sjokket:

Men jeg kom rett inn i configurasjonen til ruteren, dog måtte jeg skrive inn passordet (satte heldigvis ett "complext" med upper/lower case, spesialtegn og tall)

Konklusjon:

Det må jo finnes uendelig mange rutere i hus i verden som står åpne, da ikke mange er lure nok til å endre passordet (standart: Password)

Dere er med andre ord advart :smile:

Da er det som regel lokal ipen til rutern som kommer opp. Så sant du ikke har satt at den skal ha åpen port 23 (telnet) som igjen er nata til lokal ipen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-22 14:07, skrev Mighty:

Poenget var muligheten til å gå inn på routeren og endre configurasjonene på den fra ett eksternt nettverk.

Da er det nok noen som har tabbet seg ut når de satte den opp, dette er neppe default fra fabrikk.

Lenke til kommentar

laaknor skrev:

ikke uendelig, er bare de folka som stikker nedom på komplett og kjøper en router, og ikke har peiling på hva hva en router er engang.... (les: de som skriver på forumet her om de skal kjøpe en router eller en switch ol.)

MOAHHAHAH :smile: :smile: Jeg har sett og svart ett par sånne, ja. Det sløves utrolig mye med sikkerhet rundt om i kongeriket. Til og med mange bedrifter er utrolig sløve med sikkerheten, de fleste gjør feks en klassisk feil å ikke stenger gjestekontoene sine, hverken på klienter eller servere, og som nevnt av flere her i posten, de stiller ikke inn gatewayene sine på annet enn default.Men jo mere jeg lærer, jo mere imponert blir jeg av Smoothwall/Ipcop og sikkerheten der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...