Gå til innhold

Total War: Medieval 2 spørsmål tråden.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle da ikke denna andre patchen komme snart a?

8303647[/snapback]

Utsatt til over påske :(

http://shoguntotalwar.yuku.com/topic/12802...icial-Word.html

 

Jeg har et problem. Jeg er Portugal, har ca. 8 fiender, ingen allierte og kongen er utstengt fra den katolske kirken. Kongen: Affonso the Scarred, 36 år og nesten fult i alt (i command,chivalry osv)

Hva burde jeg gjøre?

8303647[/snapback]

Kommer an på endel ting som f.eks hvilke områder du har, hvor store hærer du har, hvor mye du tjener, hvor godt byene dine er utviklet osv.

 

Det er dumt å være lyst i bann, men dette bruker jeg vanligvis bare som en mulighet for å ta så mange katolske provinser som mulig. Dumt hvis paven skulle finne på å erklære korstog mot deg, men utenom det kan ikke forholdet ditt til paven bli noe særlig verre. Hvis du poster opplysningene over skal jeg se om jeg ikke kan si noe mer utfyllende! (Gjerne et screenshot med kart også.)

Lenke til kommentar
Jeg har 10 provinser (alle utenom valencia på iberia, de 2 nord-vest i afrika og en sør-vest i afrika), passe bra med miltær styrke, ca 4000 denariier vær turn og ikke lenge før det kan bli nytt korstog. Burde jeg drepe han?

8315438[/snapback]

Alltid en vanskelig vurdering, hvis du har mulighet til å kvitte deg med paven uten for store kostnader så ville jeg nok gjort det. Det å drepe paven er ikke helt enkelt. Jeg har prøvd endel med leiemordere (VH/VH) og det har generelt vært mislykket. En hær er en relativt mye enklere løsning, men dette gir deg i tillegg krig med vatikanet, noe som er verre enn bare å være lyst i bann.

 

Å drepe kongen din ville jeg definitivt ikke gjort, særlig med tanke på at han har mye i chivalry og etter patch 1.01 så har guvernør med chivalry gjort at byene vokser fortere, noe som er svært gunstig!

 

Det som vil være avgjørende er hvilken strategi du tenker å følge videre.

Hvis du går for å få et godt forhold til paven er du egentlig avhengig av å få joinet et korstog, helst med kongen din, og kongen din (eller til nød kronprisen) bør fullføre korstoget. Klarer du det er du plutselig på svært så god fot med paven.

For å følge en slik taktikk er du jo avhengig av å ikke bli lyst i bann igjen.

 

Jeg personlig ville nok latt være å drepe paven og heller utvidet grensene dine litt, (har du store hærer er dette det eneste de kan brukes til), ventet til bannlysningen blir opphevet, og da satset på å ikke bli lyst i bann igjen. Hvis du ikke har store nok hærer til å krige kan du satse på å utvilke landet ditt økonomisk, men hærer koster penger så de bør brukes til noe konstruktivt.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Du behøver ikke å ha så mange soldater i byene og borgene. Sørg for å rekruttere soldater som har gratis vedlikehold i byene og rekrutter de billigste enhetene for borgene. Trikset er å bygge bygninger som holder orden, f.eks. militærbrakker, rådhus, kirker o.l. i byer og det tilsvarende for borger. Jeg har aldri hatt noe problem med å gå i minus, selv om jeg gjør det nå for tiden (har bygd opp en formue jeg kan snylte av mens jeg bygger opp mange store armeer for å gjøre opp med fiendene én gang for alle).

Lenke til kommentar
Du behøver ikke å ha så mange soldater i byene og borgene. Sørg for å rekruttere soldater som har gratis vedlikehold i byene og rekrutter de billigste enhetene for borgene. Trikset er å bygge bygninger som holder orden, f.eks. militærbrakker, rådhus, kirker o.l. i byer og det tilsvarende for borger. Jeg har aldri hatt noe problem med å gå i minus, selv om jeg gjør det nå for tiden (har bygd opp en formue jeg kan snylte av mens jeg bygger opp mange store armeer for å gjøre opp med fiendene én gang for alle).

8320066[/snapback]

 

Hvilke soldater har 0kr i upceep da?

Lenke til kommentar
De unitene som har Militia i navnet.

8328477[/snapback]

Jepp, og så er det vel hovedsakelig units byen kan bygge (og med militia i navnet) som får gratis upkeep, men hvis byen er oppgradert noen hakk så kan også noen av de unitsene med militia i navnet som byen ennå ikke kan bygge få gratis upkeep. Vet akkurat hvordan systemet er....

Lenke til kommentar

Pleier å lage de billigste unitene i byer og slott som ikke har noen direkte fiender, slik at de bare er der for å holde ro og orden. Håpet er jo å bruke så lite i upkeep som mulig, men synes jeg alltid får så mye squalor at jeg trenger mye folk for ordenens skyld. Lager jo bedre murer med en gang det er mulig, men skitten hlder seg stygt høy likevel. Rådhus hjelper jo litt, men ikke så veldig. Hvordan er det med dritt og lort i deres byer etter noen muoppgraderinger? Spioner i byene lager alltid bråk, så da må man ha mange soldater. Noen som vet om man kan hjelpe på å kaste ut en spion man faktisk ser selv, men som ikke blir kastet likevel?

Lenke til kommentar
Spioner i byene lager alltid bråk, så da må man ha mange soldater. Noen som vet om man kan hjelpe på å kaste ut en spion man faktisk ser selv, men som ikke blir kastet likevel?

8334811[/snapback]

Ha egne spioner i byene! En per by som er plaget av fiendtlige spioner pleier å holde, for å få dem bedre, spioner på tilfeldige ofre hvor du har 100% sjanse til å lykkes! Prøv gjerne å få spionene til å ende turen i byen din. I byer som er særlig plaget av spioner som skaper kvalm kan du selvsagt ha flere spioner.

 

Edit: Hver runde er det en viss prosentsjanse for å kverke en fiendlig spion som befinner seg i din by, hvis du har en egen spion i byen går prosentsjansen merkbart opp, tror den er 90% eller noe slikt. Føles iallfall sånn. Ingen vits å ha spioner i byer som ikke er plaget av fiendlige spioner.

 

Når det gjelder squalor så blir det endel uansett, selv om du kan bygge endel bygninger for å avhjelpe situasjonen.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...