just_me Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) har lyst til og begyne i en skyte klubb hva skal til for og få våpen? tips? ting jeg bør tenke på? (pistol) Endret 26. desember 2006 av just_me Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Du tenker på pistolklubb? Lenke til kommentar
just_me Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Du tenker på pistolklubb? 7580535[/snapback] jepp Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Du kan ikke eie en pistol før du er 18. Pistolklubber har låne våpen, vanlige 22. cal (med tregrep) som du låner når du skal skyte. Ellers er disse våpnene låst godt vekk. Du må også ha vært aktiv i en viss stund før du kan få lov til å kjøpe en pistol. Når du først har en pistol så er det sikkerhet som gjelder. Det innebærer at du må ha et FG-godkjent våpenskap som skal være boltet falt til veggen/huset hvis jeg husker riktig.(link) http://www.lovdata.no/for/sf/jd/jd-19630125-9722.html Og hva mente du med tips og ting du bør tenke på? Endret 26. desember 2006 av _Scotty_ Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Du kan ikke eie en pistol før du er 18. Du må være over 21 år for å få kjøpe håndvåpen. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 begynnte i pistol klubb da jeg var 15, men da trengte jeg en verge med meg som ble ste far, så slutta jeg en stund da jeg ikke hadde penger, men nå har jeg begynnt igjen. og sparer opp til en kimber. for å få en godkjenning på våpen søknad, må du være AKTIVT medlem i en pistol klubb i minst 6 måneder, og du kan bare søke på et type våpenet som brukes i den klubben du er med, så vis de bare skyter med .22lr får du nok ikke noe .45. søknaden kan to opp med 6 månder å få godkjent første gang du søker,(kommer ann på hvor du bor osv) Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Må ha vært på minst 15 treninger på et halvt år, viss du ikke har så mange treninger på et halvt år er det liten sjangs for våpen egentlig. Så kan du bare søke på 4 våpen samtidig, men er vel lurest å begynne med .22LR. Jeg har vært med i en pistolklubb siden sist høst ( over 1 år) og viss jeg fortsetter til jeg er 21år kan jeg nok kjøpe så mange våpen jeg vil, viss jeg har vært aktiv og skutt mye lenge. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 du må vise til grunn til hvorfor du kjøper våpen, du kan ikke skrive på søknaden "fordi jeg vil ha en" Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Du kan ikke eie en pistol før du er 18.Pistolklubber har låne våpen, vanlige 22. cal (med tregrep) som du låner når du skal skyte. Ellers er disse våpnene låst godt vekk. Du må også ha vært aktiv i en viss stund før du kan få lov til å kjøpe en pistol. Når du først har en pistol så er det sikkerhet som gjelder. Det innebærer at du må ha et FG-godkjent våpenskap som skal være boltet falt til veggen/huset hvis jeg husker riktig.(link) http://www.lovdata.no/for/sf/jd/jd-19630125-9722.html Og hva mente du med tips og ting du bør tenke på? 7580650[/snapback] http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-19630125-9722-004.html " Det kan gis dispensasjon fra 18-årskravet for person som: a) har vært aktivt medlem av skytterlag/-klubb eller jegerforening i minst 6 md., og som har anbefaling fra skytterorganisasjonen, b) har bestått jegerprøve. Dispensasjon etter denne bestemmelse kan bare gis i de tilfelle våpenet kan oppbevares av verge eller en annen person som fyller de alminnelige krav til vandel og skikkethet." Man kan altså eie våpen i noen tilfeller selv om man er under 18, forutsatt bl.a. at noen andre oppbevarer det for deg. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-19630125-9722-004.html " Det kan gis dispensasjon fra 18-årskravet for person som: a) har vært aktivt medlem av skytterlag/-klubb eller jegerforening i minst 6 md., og som har anbefaling fra skytterorganisasjonen, b) har bestått jegerprøve. Dispensasjon etter denne bestemmelse kan bare gis i de tilfelle våpenet kan oppbevares av verge eller en annen person som fyller de alminnelige krav til vandel og skikkethet." Man kan altså eie våpen i noen tilfeller selv om man er under 18, forutsatt bl.a. at noen andre oppbevarer det for deg. 7876711[/snapback] Ja det gis disp på rifler/ hagler MEN IKKE på håndvåpen. Der må du være over 21 år. Lenke til kommentar
Kai_pai Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Ja det gis disp på rifler/ hagler MEN IKKE på håndvåpen. Der må du være over 21 år. 7882989[/snapback] det er helt riktig, tok jegerprøven forrig uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå