Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo UTEN sub...

Silvia_S12

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å lage meg et anlegg i bilen uten sub da jeg ikke liker sånn dunking og smelling.. jeg har noen 6x9" JBL høytalere og noen 6" Sony Xplod på tilsynelatende 175 og 190 watt... skal ha tweeters etterhvert også... men hvordan skal dette kobles? :whistle:

tenkte på sony høytalerne i fordørene og JBL 6x9" i hattehylla...

har for øyeblikket ikke cd-spiller, noen dere anbefaler?

og er det egentlig behov for forsterker når jeg ikke skal ha sub?

tenkte å ikke legge så mye penger i dette da jeg ikke er noen soundfreak... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, en kraftig firekanals forsterker er virkelig å anbefale. Å gå for en subløs løsning har faktisk flere fordeler enn mange tror, du mister riktignok de dypeste tonene og den virkelig brutale bassen, men det er (etter min mening) bedre enn ett slikt vanlig dunk-dunk-anlegg som de fleste setter inn, der suben drives av en heftig monoforsterker og de andre høyttalerne bare av spilleren.

Om det er JBL GTO-høyttalere du sitter på er dette høyttalere som spiller godt på veldig lave frekvenser (forutsatt at de drives av en god forsterker). Fronthøyttalerne vil jeg anbefale å erstatte med ett dugelig komponentsett, og så koble hele herligheten på en forsterker på ca 4x100 watt RMS. Nytelse garantert! Dette er dessuten et oppsett som det ikke blir så alt for dyrt å komplettere med en god sub/monoforsterker en gang i framtia, om du skulle tenke på det.

edit: vil tro denne forsterkeren er godt egnet:

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1060

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Som Ventle sier er det ingenting i veien for å kjøre uten sub. Selv har jeg handlet meg et sett Hertz Space K8L, og jeg tviler på jeg kommer til å savne noe der ;)

Dropp 6x9-tommerne med mindre du skal bruke dem som rene basselementer og sats heller på en god seks- eller åttetommer i godt dempede fordører! Midbass er gøyere enn folk tror! :D

Hva med et par slike? Flytter endel mer luft enn vanlige 6x9-tommere. Dyre er de ikke akkurat heller, 590,- pr. stk. fra CreativeHifi.com (norsk side) ;)

w8q-1071_3.jpg

Lenke til kommentar

Strengt tatt trenger du ikke forsterker til å drive ett par 6*9 tommere og ett frontsett, men forsterkern som er innebygd i spilleren er ikke en kraftig sak. Derfor blir resultatet mye bedre om du setter en firekanaler på dem. En billig no brand 4 kanaler er SOM REGEL bedre enn spilleren. Siden du skal ha 6*9 tommere i hattehyllen, kan en fire kanals forsterker gjøre underverker for anlegget ditt siden du ikke skal ha subb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...