Northland Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Jeg har tenkt litt på dette i det siste, har det vert diskutert før, må noen si i fra, for jeg fant ikke noe.. De vanligste fartsonene i Norge er 30, 40, 50, 60, 70, 80 og 90.. Men vi har tilfeller der du ikke får oppgitt hvilken fart veien har, etter du f.eks svinger ut på en ny vei.. I slike tillfeller, som er veeeldig ofte, mener jeg å huske at jeg lærte på kjøreskolen at, om du ikke får oppgitt noe fartsgrense er det 50 som gjelder i tettbebygde områder og 80 på landeveier.. Min teori: Du vet godt at du kjører i en 60 sone, men du passerer en utkjørsel og ser at det ikke er skiltet om noe fartsgrense etter denne. 60 sone er som regel aldri tettbebygd område, det vil si at du er på en vei som går under landevei. Da skal vell du i teorien kunne kjøre i 80 helt frem til neste skilting etter du passerte denne? "For du kom jo ut fra den utkjørselen og viste ikke hva fartsgrensen var.. Men du så at det var en landevei og kjørte opp i 80.." Jeg sier ikke at jeg bruker denne metoden, men har tenkt litt over det.. Er det jeg som tuller fælt med det jeg lærte på kjøreskolen? At jeg husker feil? Eller er det engentlig et "smutthull"? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) Da kjører du i 60 helt til du ser et annet skilt, eller merker at det blir kø bak deg eller alle tar forbikjøring. Ikke alle veier er bygd til å kjøre i 80, selv om det kan se ut til at det ikke er tettbebygd. Det hjelper lite om politiet tar deg i 80 i en 60 sone. Er det noe slikt at politiet tar fartskontroller minimum 1 km unna ei ny sone. Altså hvis det bytter fra 60 til 80, så venter går de 1 km unna sonen før de måler? Husker jeg leste dette på forumet, kan være riv ruskende galt Endret 23. desember 2006 av Bruktbilen11 Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Jeg har tenkt litt på dette i det siste, har det vert diskutert før, må noen si i fra, for jeg fant ikke noe.. De vanligste fartsonene i Norge er 30, 40, 50, 60, 70, 80 og 90.. Men vi har tilfeller der du ikke får oppgitt hvilken fart veien har, etter du f.eks svinger ut på en ny vei.. I slike tillfeller, som er veeeldig ofte, mener jeg å huske at jeg lærte på kjøreskolen at, om du ikke får oppgitt noe fartsgrense er det 50 som gjelder i tettbebygde områder og 80 på landeveier.. Min teori: Du vet godt at du kjører i en 60 sone, men du passerer en utkjørsel og ser at det ikke er skiltet om noe fartsgrense etter denne. 60 sone er som regel aldri tettbebygd område, det vil si at du er på en vei som går under landevei. Da skal vell du i teorien kunne kjøre i 80 helt frem til neste skilting etter du passerte denne? "For du kom jo ut fra den utkjørselen og viste ikke hva fartsgrensen var.. Men du så at det var en landevei og kjørte opp i 80.." Jeg sier ikke at jeg bruker denne metoden, men har tenkt litt over det.. Er det jeg som tuller fælt med det jeg lærte på kjøreskolen? At jeg husker feil? Eller er det engentlig et "smutthull"? 7563151[/snapback] Du har nesten helt rett.. Jeg er egentlig litt imponert over hvor mange som husker dette fra kjøreskolen. MEN - vi må alltid skille mellom ett KRYSS og en UTKJØRSEL.. Dersom du passerer en utkjørsel vil det samme 60 skiltet gjelde - dette gjelder ganske riktig til du kommer til ett KRYSS. Dersom det ikke er satt opp nytt skilt etter KRYSSET er fartsgrensen ganske riktig 80 - så lenge man befinner seg utenfor tettbygd strøk. Men selv om man i teorien kan kjøre i 80 er det ikke sikkert dette er lov i praksis. For man har fremdeles plikt til å kjøre i forhold til sted, føret, sikt og trafikkforhold. Lenke til kommentar
Northland Skrevet 24. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2006 Så i teorien kan du kjøre lovlig i 80km/t i f.eks en 60 sone? Jeg tviler litt at dette er noe du hadde sluppet unna med om du blei f.eks tatt i fartskontroll selv om du egentlig har trafikkreglene på din side.. Som sagt, jeg kjører ikke etter denne metoden, men har grublet på det en del.. Takk for en oppklarende post! Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Hva er forskjellen på et kryss og en utkjørsel? Kommer en bil ut fra utkjørselen og ikke ser noe skilt, hvor fort har den personen lov å kjøre da? Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Hva er forskjellen på et kryss og en utkjørsel? Kommer en bil ut fra utkjørselen og ikke ser noe skilt, hvor fort har den personen lov å kjøre da? 7574812[/snapback] Hvis du kjører på en veg med høyreregel, har du bare vikeplikt for de som kommer fra en VEG (da er det ett kryss). Du kan se etter mange ting f.eks gatenavnskilt, avrundet fortauskant, kantlinje med opphold m.m. Dersom du passerer en UTKJØRSEL har du ikke vikeplikt. Dette kjennetegnes med at det er fra 1-4 hus. Dette betyr at utkjørselen bare brukes av de som skal inn eller ut fra disse husene. Det er ikke mulig å kjøre igjennom på noen måte, du må samme veg tilbake igjen. Ofte finner du ingen skilt med gatenavn her (men kanskje noen nr. på skilt), det er ikke avrundet fortauskant eller det er ikke opphold i kantlinja. De som kommer ut herfra forventes å vite fartsgrensen på vegen (ja, de gjør faktisk det..) siden det oftest er folk som bor i området. Dette høres kanskje litt komplisert ut, men er egentlig lett å se i praksis. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Det visste jeg faktisk, uten å tenke over det. Skjer vel egentlig automatisk når jeg kjører. Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 I nærheten der jeg bor var det et boligområde der det ikke var noen merking i det hele tatt. Men en av veiene som ledet inn i en blindvei var merket med 30-sone når man kjørte inn og følgelig et oppheving av 30-sone skilt på baksiden (når man kom ut). Så skjedde jo det morsomme. Resten av området fikk 30-sone skilt når man kjørte inn og oppheving når man kjørte ut. Men den blindveien hadde fortsatt det gamle skiltet (midt inne i området), så dersom man kom derfra står det "30-sone opphevet" selv om hele området nå egentlig er en 30-sone. Så dersom man kjørte inn og ut den veien så var det plutselig 50 (30-sone som i de store firkanta trafikkskiltene) Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Før det ble 30-sone i sentrum her (Lillehammer) var det et liten strekning i sentrum som hadde 40 én vei og 50 den andre veien. Dette var ganske enkelt pga manglende skilting etter et veikryss. "Hovedveien" var en "sving" i et veikryss. Dette var ikke skiltet, og forskjørsveien var opphevet før krysset, så krysset var et helt ordinært høyreregelkryss. Nå var det riktignok sjelden forholda tillot 50km/t, men det er jo en litt annen sak. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Jeg har lagt merke til ett par merklige skiltinger på E-18 i Vestfold på den nye motorveien. Kjører man mot Oslo, så er det ved den første avkjøringen til Holmestrand satt opp et diodeskilt som brukes til å sette ned farten til f.eks: 50 km/t. ved arbeid i/ved første tunnell. Det tullingene ikke har fått med seg, er at det like etter er et permanent skilt som viser 100km/t FØR tunnellen. Slike eksempler er det flere av på denne veien. Endret 28. desember 2006 av Autofil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå