Gå til innhold

Trenger hjelp til hjemmekino+tv

Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe meg et hjemmekino+en stor tv. Har ikke så mye greie på hjemmekino, hva som er bra og ikke bra.

Tenkte å bruke 10 000 kr og oppover på hjemmekino+ et stort tv på ca 40-50 tommer med bra bilde.

Hvor er det lurest å kjøpe hjemmekino? på expert eller f.eks hifiklubben eller noe sånt som spesialierer seg mer på hjemmekino?

Kan dere hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hva er dine kriterier for hjemmekinoen...

Eks: bass, ren lyd, fremtredende mellomtone. osv..

2. Hvilken type musikk hører du på.?

Eks. pop, metall, klasisk, tecno...

10.000 er litt lite, deler det på 5høyttalere, en sub, surroundforsterker, dvdspiller & kabler så blir det ikke så dyre komponenter..

Bra forslag til tv den pioneer'n...

Lenke til kommentar
da må jeg få meg lcd?

Ja uten tvil.

Spør også på AVforum,så vil du få samme svar. :)

Edit: Hvis du skal opp i 20000 kr klassen,så kjøp en tv med 1920 x 1080 oppløsning (full-HD).

For eksempel Samsung

Hvis du skal ha et surroundanlegg som matcher tv'en svært bra,så ta en titt på KEF KHT3005.

De høyttalerne ser ikke bare bra ut. Lyden er også svært bra.

Hvor stor stue har du?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
... og dersom du skal koble til PC (feks HTPC) bør du glemme alt som har med Samsung - har jeg hørt.

7579333[/snapback]

Det er vel strengt tatt å ta i litt. Det eneste F71 har problemer med er 2% overscan over hdmi og component. Du får full pixelmapping i 1080p via vga.

Og hvis du er litt eventyrlysten så finnes det en firmware som ir deg 1:1 pixelmapping på hdmi og component også.

Lenke til kommentar

Hm... spennende. Hvordan laster man firmware til LCD-TV?

Har ellers lest en del bra ting om Tatung (i blad og bl.a. her), men man får begrenset info ang. ting som 1:1 mapping.

EDIT

RE:Billig og bra skjerm

Tatung 42" er et strålende valg. Jeg kjører den på Windows Media Center. Den gir 1:1 pixel mapping i 1920x1080. Strålende, gnistrende bilde. HD-innhold i 1080p er uovertruffent. Fjernkontrollen bruker jeg bare til å skru av og på tv'n - så den irriterer meg ikke i det hele tatt. Pluss for avtagbar høyttaler under. Fargene taper seg litt når man ser den fra vinkel/siden (bildet oppfattes som litt lysere), men innsynsvinkelen er ellers veldig bra.

31.01.2007 kl 21:08 |

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
Sony sin tv er bedre enn Samsung sin F71. Det kan du blant annet lese om i det siste Lyd & Bilde. :)

7889153[/snapback]

I siste "What Hifi?" ble Samsungen kåret til vinner. Der var den i tillegg testet mot X (Toppmodellen)modellen til Sony. De synes bildet var ørlittgranne bedre på X'en en på 71b, men prisen på x modellen kunne ikke rettferdiggjøres. Samsungen skåret toppkarakterer på alt utenom lydkvalitet.

I lyd og bilde sin test så har de testet på grunnlag av lik pris på Sony W2000 og Samsung F71, og dette stemmer jo ikke lenger. Per dags dato koster Samungen ca 4000,- mindre på billgste nettbutikk en Sonyen.

Jeg har sett på begge modellene i butikk (mens de hadde samme pris), og fått lov til å fikle med innstillingene. Sonyen ser merkbart bedre ut med fabrikkinnstillinger enn Samsungen, men etter litt justering kunne jeg ikke bestemme meg for hvem som hadde best bilde. Dermed bestillte jeg den som så best ut, rent designmessig, og det er Samsungen (mener jeg da) :)

Det at samsungen plutselig har stupt i pris var selvfølgelig en trivelig bonus, men ikke en del av min orginale avgjørelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...