Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Legge ut hjemmeside på egen server

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør jeg dette? Jeg har nå lagd meg en hjememside, ca 25mb. Den maskina jeg har lagd den på er rimelig oppegående. Men rett før jeg ksulle til å legge ut siden, tenkte jeg på at jeg har en annen pc stående og støve ned:-) specsa på den gamle maskina er: 200MHZ 32mbRam og 6 gig HD, operativsystemet på den er for tiden Windows 98SE, men dette kan jeg bytte ut med alle slags operativsystemer. Dette kan jo være greit nok i og med at jeg bare vil ha den som en server for hjemmesiden min.

Noen som kan fortelle meg hva jeg trenger osv....? Hvordan legger jeg hjemmesiden min over på den andre maskina, og hvordan oppdaterer jeg siden? Hvor får jeg domene fra? Jeg har bredbånd fra NGT 740364 eller.no. Har en god del peil på pc, men har bare satt opp "vanlig" spillnettverk.

Takker for alle svar!

MVH

Tim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en god idé.

Du kan bruke nesten hvilket OS som helst win98, win2000, linux.... Det du trenger er web-server programvare. Internet Information server, personal web server, apache m.fl. Psw tror jeg følger med de fleste windows'er og apache kan du laste ned. Søk på guider til disse på google om du trenger hjelp til oppsett.

Videre trenger du domenenavn. Start enkelt med å registrere ett navn hos no-ip.com f.eks. De vil gi deg gratis domenenavn som oppdateres dynamisk om du skulle være uheldig å få ny ip-adresse av NGT.

Lenke til kommentar

Det er vel flere tilbydere av billige eller gratis domene navn. Jeg bruker d2g.com og er fornøyd med det.Det er også noe på http://www.noip.com. Hadde en stund hjemmeside på egen maskin, men da kjørte jeg win2k server, og brukte da IIS. Jeg vet faktisk ikke om noen programmer som man kan bruke for å serve en hjemmeside, men det finnes sikkert, og det er sikkert mange på forumet her som vet om det også. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har en 187MHz med 64MB RAM som jeg bruker som web server, og det funker bra (bortsett fra litt treig internett-linje). Jeg kjører RedHat Linux 8 med Apache web server, men stort sett alle linuxdistroer vil funke bra til dette. Da er det bare å dele ut web-katalogen med Samba, og du har tilgang til den fra andre windows-maskiner i nettverket.

Det funker også bra å kjøre Apache under Windows, men da vil jeg anbefale 2000 eller XP.

Lenke til kommentar

Server min egen hjemmeside med ClarkConnect (linux). Installerte som stand-alone (for ett nettverkskort). Bare valgte Apache og Samba ved install, så dukka hjemmesideområdet opp i utforskeren min da jeg slo på Win-maskina.

Har også innebygget en funksjon for dynamisk ip (men denne gir en trøtt adresse : xxx.pointclark.net) så jeg bruker også no-ip, og fikk kjetil.servebeer.com i stedet for.

Trenger ikke kunne Linux. Kan ikke jeg heller. Styrer den vi web.

[ Denne Melding var redigert av: RulleRimfrost på 2002-11-22 11:20 ]

Lenke til kommentar

200MHz, 32MB ram.

Kan ikke anbefale Windows2000 på denne pga treghet. Jeg har prøvd selv med en pc med samme specs. Alt gikk greit under innstallasjonen, men jeg fant fort ut at dette gikk i sniletempo, selv om jeg bare skulle bruke denne som webserver. Med andre ord - ikke holdbart.

En annen ting :

Generelt så anbefales det ikke å bruke ftp/web-server i forbindelse med FAT/FAT32. Når det gjelder Windows så bør NTFS være et minimumskrav, noe man får gjennom WinNT-teknologien.

Hvis du absulutt vil bruke Windows så prøv gjerne Apache 2.043. Apache brukes på Linux også.

Jeg vil egentlig anbefale deg Linux på den gamle pc'n din, selv om det i begynnelsen kanskje er litt vanskeligere å sette opp, hvis du ikke har erfaring fra tidligere.

Hjelp får du alltid ved å spørre her på forumet så det burde ikke være noe problem :smile:

Lenke til kommentar

Det beste for deg er Linux.. Hvis jeg hadde vert deg hadde jeg fyrt inn Red-Hat eller Mandrake. Det er 2 ganske enkle distroer. Og sette opp apache server i linux er heller ikke noen store problemer, som oftes finnes det manualer og howtos. Her hjemme har jeg en windows 2000 server boks med 350mhz og 360ram. Jeg synes det og begynner og bli litt seigt og jobbe med, så jeg kommer nok til og fyre inn linux på den med tia.. :razz:

Lenke til kommentar

Selv om jeg holder med RedHat, vil jeg nok anbefale å bruke ClarkConnect i stand-alone mode hvis du ikke har peiling på hva du driver med =)

Clarkconnect er grei å bygge videre på hvis du er ute etter å lære litt om hvordan linux funker også (er *veldig* forenkla det web-baserte grensesnittet dems, så du må mest sannsynlig inn å redigere noen config-filer for å legge inn mer features....)

Lenke til kommentar

ClarkConnect er vel løst basert på RH 7.3 (Jeg følger i allefall rh7.3 manualene når jeg gjør noe)

CC webgrensesnitt (miniserv ?) holder ikke om det skal gjøres noe avansert, men Webmin 1.0 følger med, samt apt, det nest enkleste installasjonssystemet som finnes for Linux.

Svært nybegynnervennlig, men lite lærerikt med tanke på Linuxadministrasjon.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-22 12:37, skrev RulleRimfrost:

ClarkConnect er vel løst basert på RH 7.3 (Jeg følger i allefall rh7.3 manualene når jeg gjør noe)

CC webgrensesnitt (miniserv ?) holder ikke om det skal gjøres noe avansert, men Webmin 1.0 følger med, samt apt, det nest enkleste installasjonssystemet som finnes for Linux.

Svært nybegynnervennlig, men lite lærerikt med tanke på Linuxadministrasjon.

RedHat 7.2

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest en del, og pratet med IKT læreren her på skolen... Har funnet ut at jeg ihvertfalls kal prøve å gå for Linux. Da gjentår det bare å laste ned det jeg trenger, og så ta en kjapp tur ned til Computercity for å skaffe meg det siste jeg trenger til det kommende nettverket:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...