Gå til innhold

Få bedre fart i fotball.


Ksungam

Anbefalte innlegg

Er selv en ganske treg spiller, vil tro jeg løper 60-meteren på ca. 9 sekunder.

En kamerat sa nettop dette:

 

du spurter to lyktestpoler

går en

spurter to neste

går en

til du er helt død

da går du et stykke

så begynner du å jogge

så finner du en bratt bakke

spurter du alt du kan opp den

dette gjør du tre ganger

også jogger du et stykke løse opp musklene så kjører du intervaller på slutten igjen

dette tar meg ca en time

 

Er dette bra for fart? :) Isåfall starter jeg på den etter nyttår!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg så det mest ut som kondisjonstrening.

 

Når du skal drive hurtighetstrening er det viktig at pausene mellom hvert løp er så lange at du rekker å hente deg inn igjen og kan løpe like fort i neste arbeidsperiode. Du kan for eksempel løpe 40-80 meter på bane med opp i mot maksimal innsats. 3-5 løp og 1-3 serier. Ta 4-8 minutter pause mellom hvert løp og 10-15 minutter mellom hver serie. Dette tar nok lenger tid enn programmet kameraten din skisserte.

 

Det kan være nyttig å iblant ha en skikkelig hard økt der du trener den anaerobe utholdenheten(evnen til å arbeide med melkesyre i musklene). Da kan du for eksempel løpe 300 meter x 4, med 10-20 min pause mellom hvert løp. Intensiteten bør være maksimal, og du skal kunne kjenne melkesyren på slutten av hvert løp. Anaerob utholdenhetstrening kan være en ganske tøff påkjenning for kroppen, så du bør nok begrense antall slike økter og være flink til å restituere.

 

Spenst kan også ha en viss innvirkning på hurtigheten(i form av mer eksplosive muskler). Her kan du gjøre mye forskjellig, som fallhopp, hekkehopp eller hopp opp på en kasse e.l. Også ved spensttrening er det viktig med tilstrekkelige pauser mellom hver serie. Hopp per serie kan variere mellom 1 og 10.

 

 

Hvis du har tilgang på treningssenter kan du kjøre knebøy, utfall, lårcurl, samt en øvelse for leggene. Eksplosiv utførelse, 1-10 reps/serie, 2-6 serier og 3-5 minutter pause per serie.

 

Mange fotballspillere har en fryktelig ineffetktiv løpeteknikk. Dersom det finnes en friidrettsklubb i nærheten kan de kanskje hjelpe deg med å forbedre løpsteknikken, så du løper både raskere og mer avslappet. Det har iallfall hjulpet meg mye.

 

Håper dette var nyttig info! Lykke til med treningen!

 

Magnus

 

 

Edit: På forumet til treningsforum.no kan du finne mer informasjon, forslag på program og lignende.

Endret av magnus310
Lenke til kommentar

Hjelper også hvis du trener musklene i beina, da det er disse du bruker mest når du løper. I tillegg til fart rett fram vil jeg anbefale å trene hurtighet i alle retninger, både fremover, bakover og til sidene. Det er utrolig viktig å kunne bevege seg kjapt i alle retninger, uansett hvor på banen man spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...