svartsau Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Heisann. Etter å ha kjøpt nytt hovedkort, prosessor og strømforsyning fant jeg plutselig ut at jeg også trenger ny HD, skjermkort og RAM. Hadde egentlig håpet på å bruke de jeg hadde fra før, men jeg er visst ikke så flink til å lese produktinfo alltid... Hovedkortet støtter kun to IDE-disker, så da går den ene til brenner og den andre til ene gamle disken min. Den er forholdsvis liten, så jeg trenger vel en ny SATA-disk. Jeg fant også ut at jeg hadde DDR1-ram, og ikke DDR2. Klarte også komplett å overse at nye hovedkort tydeligvis ikke støtter AGP. Er litt for lenge siden jeg har drevet med dette merker jeg. Alt hadde jo AGP før :\ Men uansett, om noen kan foreslå HD, skjermkort og 1gb (kanskje 2 om det er billig) DDR2 ram som passer til hovedkortet mitt hadde det vært knall. Ta gjerne med pris og et nettsted hvor jeg kan det billigest mulig også Jeg har ikke så veldig mye penger å bruke på akkurat dette, så det må være forholdsvis billig (men helst også bra). Av annen info kan jeg si at PC-en mest blir brukt til å spille FM 2007 og WoW samt litt CS\lignende innimellom. Har dette hovedkortet: http://www.asus.com.tw/products4.aspx?l1=3...178&modelmenu=1 Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Vel. Kan vel aller først starte med å si at jeg ville returnert tilbake varene (om du gidder) istedetfor å oppgradere alt bare for å spille de spillene. De spillene krever omtrendt ingenting. (CS f.eks krever 133MHZ CPU, 32MB Ram osv...) Det er helt vanlig at hovedkort kun har 2 IDE porter, sånn har det alltid vært. Men det betyr nødvendigvis ikke at du kun kan ha 2 enheter kobla på dem, du kan godt ha 4 harddisker på dem om du vil. IDE-kablene har flere uttak. Men over til saken, det ser ut som du har klart å blingse veldig også. Men da ville jeg gått for: dette skjermkortet - Radeon X1950Pro disse minnebrikkene - Corsair XMS2 1GB denne harddisken - WD Caviar 250GB SATA2 Da har du en kraftig maskin som bør holde for deg framover tenker jeg, både til litt krevende spill og de mindre krevende. Lenke til kommentar
ElderScrollsinisten Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 har faktisk akkurat samme type RAM, HD og et veldig likt skjermkort selv. Hvis du velger å betale noen kroner mer kan du gjøre et godt kjøp på å gå for dette skjermkortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327135...BE-D2583A1CB52E Lenke til kommentar
svartsau Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 Vel. Kan vel aller først starte med å si at jeg ville returnert tilbake varene (om du gidder) istedetfor å oppgradere alt bare for å spille de spillene. De spillene krever omtrendt ingenting. (CS f.eks krever 133MHZ CPU, 32MB Ram osv...) Det er helt vanlig at hovedkort kun har 2 IDE porter, sånn har det alltid vært. Men det betyr nødvendigvis ikke at du kun kan ha 2 enheter kobla på dem, du kan godt ha 4 harddisker på dem om du vil. IDE-kablene har flere uttak. Men over til saken, det ser ut som du har klart å blingse veldig også. Men da ville jeg gått for: dette skjermkortet - Radeon X1950Pro disse minnebrikkene - Corsair XMS2 1GB denne harddisken - WD Caviar 250GB SATA2 Da har du en kraftig maskin som bør holde for deg framover tenker jeg, både til litt krevende spill og de mindre krevende. 7562182[/snapback] Det er bare en IDE-port på dette kortet, og dermed tilgang til å bruke 2 stk IDE-enheter, eller blingser jeg videre nå også? Eller kan jeg bruke floppy IDE-porten (regner med det er IDE?) til annet enn floppy-disk? HD er vel uansett ikke det mest kritiske. Det er jo RAM og ikke minst skjermkort som koster penger :\ FM og WoW krever litt mer enn en 133mhz prosessor Og nei, jeg gidder ikke returnere varene. Den gamle PC-en tok kvelden, og jeg hadde planlagt å kjøpe ny PC til sommeren\høsten uansett. Så det er bare en fremskyndelse av det. Hadde tenkt å vente med å oppdatere skjermkort og ram og slikt til høsten nå, men min blingsing har altså ført til at jeg må fremskynde det også. Takker for svar! :9 HD-en og minnet er i handlevogna. Skjermkort må jeg tenke meg litt mer om på først. Lenke til kommentar
svartsau Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 har faktisk akkurat samme type RAM, HD og et veldig likt skjermkort selv. Hvis du velger å betale noen kroner mer kan du gjøre et godt kjøp på å gå for dette skjermkortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327135...BE-D2583A1CB52E 7562265[/snapback] Jeg satt egentlig å vurderte å gå enda mer ned i pris og kjøpe 1900-modellen o.o Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Vel. Kan vel aller først starte med å si at jeg ville returnert tilbake varene (om du gidder) istedetfor å oppgradere alt bare for å spille de spillene. De spillene krever omtrendt ingenting. (CS f.eks krever 133MHZ CPU, 32MB Ram osv...) Det er helt vanlig at hovedkort kun har 2 IDE porter, sånn har det alltid vært. Men det betyr nødvendigvis ikke at du kun kan ha 2 enheter kobla på dem, du kan godt ha 4 harddisker på dem om du vil. IDE-kablene har flere uttak. Men over til saken, det ser ut som du har klart å blingse veldig også. Men da ville jeg gått for: dette skjermkortet - Radeon X1950Pro disse minnebrikkene - Corsair XMS2 1GB denne harddisken - WD Caviar 250GB SATA2 Da har du en kraftig maskin som bør holde for deg framover tenker jeg, både til litt krevende spill og de mindre krevende. 7562182[/snapback] Det er bare en IDE-port på dette kortet, og dermed tilgang til å bruke 2 stk IDE-enheter, eller blingser jeg videre nå også? Eller kan jeg bruke floppy IDE-porten (regner med det er IDE?) til annet enn floppy-disk? HD er vel uansett ikke det mest kritiske. Det er jo RAM og ikke minst skjermkort som koster penger :\ FM og WoW krever litt mer enn en 133mhz prosessor Og nei, jeg gidder ikke returnere varene. Den gamle PC-en tok kvelden, og jeg hadde planlagt å kjøpe ny PC til sommeren\høsten uansett. Så det er bare en fremskyndelse av det. Hadde tenkt å vente med å oppdatere skjermkort og ram og slikt til høsten nå, men min blingsing har altså ført til at jeg må fremskynde det også. Takker for svar! :9 HD-en og minnet er i handlevogna. Skjermkort må jeg tenke meg litt mer om på først. 7562697[/snapback] Åja, det er bare en ja. Du kan fint koble opp den ene IDE-harddisken din og CD/DVD-Rom/brenner på samme kanalen. En IDE port for floppy er litt mindre, og kan ikke bli brukt til noe annet enn floppy. X1900GT kortet kan også være noe å vurdere ja. Det er veldig billig til prisen. Jeg hadde egentlig tenkt å anbefale deg det kortet men da jeg sjekka sist lå det nemlig ikke der. Titta igjen nå og nå ligger det ute til 1200kr.. Og det er et knallkjøp for et grafikkort i den klassen! Lenke til kommentar
svartsau Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 Åja, det er bare en ja. Du kan fint koble opp den ene IDE-harddisken din og CD/DVD-Rom/brenner på samme kanalen. En IDE port for floppy er litt mindre, og kan ikke bli brukt til noe annet enn floppy. X1900GT kortet kan også være noe å vurdere ja. Det er veldig billig til prisen. Jeg hadde egentlig tenkt å anbefale deg det kortet men da jeg sjekka sist lå det nemlig ikke der. Titta igjen nå og nå ligger det ute til 1200kr.. Og det er et knallkjøp for et grafikkort i den klassen! Jo, tenkte kjøre ene IDE-disken på den. Men den som windows og innstillinger osv som jeg gjerne vil beholde er bare 80gb, og den andre er vel ikke mer enn 160 (og begge er egentlig fulle) så jeg trenger uansett en ny Samlet pris for dette, med 1900-kortet, blir jo ca 3k som var omtrent det jeg fryktet jeg måtte ut med, så det passer jo egentlig ganske bra. Lenge siden jeg har satt sammen PC også nå. Håper jeg ikke har ødelagt noe :s Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 (endret) 3 valg hvis du vil bruke opp igjen begge PATA diskene. Kjøpe en konverter, så kan du koble den siste PATA disken din på en SATA port. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317206 Kjøpe en PATA kontroller, da kan du koble på opptil 4 PATA enheter på den. http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10210 Kjøpe en SATA DVD brenner, så kan du bruke begge diskene på PATA kontrolleren. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327072 -- Siden du mest sannsynlig på innstalere Windows på nytt, vil det lønne seg å lage en Windows partisjon på den nye SATA disken, som vil være den raskeste disken din. Endret 24. desember 2006 av FBEN Lenke til kommentar
svartsau Skrevet 24. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2006 3 valg hvis du vil bruke opp igjen begge PATA diskene. Kjøpe en konverter, så kan du koble den siste PATA disken din på en SATA port. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317206 Kjøpe en PATA kontroller, da kan du koble på opptil 4 PATA enheter på den. http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10210 Kjøpe en SATA DVD brenner, så kan du bruke begge diskene på PATA kontrolleren. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327072 -- Siden du mest sannsynlig på innstalere Windows på nytt, vil det lønne seg å lage en Windows partisjon på den nye SATA disken, som vil være den raskeste disken din. 7566849[/snapback] Takker for svar! Jo, jeg kunne jo sikkert gjort det, men det er jo allikevel ikke HD-en som koster penger her. Takk for forslag om SATA DVD Brenner. Mye mulig den havner i handlevogna mi også Og ja, jeg må nok kjøre Windows på nye SATA-disken. Hadde jo uansett byttet ut den gamle 80gb-disken rimelig raskt, men det ligger en god del informasjon på den som hadde vært greit å ha med videre uten at jeg nødvendivis må kaste den. Så SATA DVD-brenner blir midt i blinken . Lenke til kommentar
svartsau Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Endte til slutt opp med følgende: Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM Sapphire Radeon X1900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/VIVO/HDCP,Lite-Retail Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 1024MB PC5400 Kit w/two matched CM2X512-5400C4 Dimm's Samsung DVD-brenner SH-S183A SATA Black OEM Ser komplett satt opp prisen på skjermkortet ganske raskt... Synd jeg ikke bestilte tidligere. Kjøpte fra PCutstyr.no. Har ikke handlet der før, men de var 400kr rimeligere enn nærmeste butikk som hadde alle de aktuelle varene (komplett.no). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå